Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker objekt (vektor) program till mac

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

När jag körde windows gjorde jag jämnt såhär.

Corel DRAW som jag gjorde skisser, objekt osv.

Sen kopierade jag och färdigställde resultatet i Adobe Illustrator.

Om det skulle till photoshop gick det kalas. Om det skulle direkt till tryck var det bara att spara.
-------------------------------------
Nu till mitt dilema:

1. Corel DRAW finns inte till MAC.
2. Har inte kunnat testa "Inkscape" pga att det är så krångligt att installera (X11)
3. Vet inte om några andra program.

---------------------------------------
Mer info:
Illustrator är för begränsat att göra de objekt jag vill. (Använder det därimot gärna till enklare vektorgrafik.)
Freehand är också begränsat.
Typ alla Adobes produkter för vektorgrafik är enligt mig onödigt krångliga.

Hoppas det här är tillräckligt med material för att nån ska veta vad jag är ute efter.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-01-15 22:09
Ursprungligen av dumburken:

2. Har inte kunnat testa "Inkscape" pga att det är så krångligt att installera (X11)

Vad är svårt/krångligt:

  • Drag-n-drop till Applikations-mappen

  • Starta

  • <Vänta ca 20 sek på font-cache första gången>

  • Klar

Inkscape är ju bara göra som du säger.

Vet inte om du såg att jag skrev (X11)
Det är X11 som jag har problem med.

I de guider som jag hittat står det att att det ska finnas på MAC OSX skivan (kör tiger)
Hittar bara X11 SDK. Det är tydligen inte rätt.

http://lists.apple.com/archives/x11-users/2007/Nov/msg00005.html

följer denna guiden. men när jag ska installera paketet så säger den att jag inte behöver ha uppdateringen. Men när jag ska öppna Incscape så säger den att X11 inte är installerat.

Senast redigerat 2008-01-16 06:52
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-01-17 20:22
Ursprungligen av dumburken:

Vet inte om du såg att jag skrev (X11)
Det är X11 som jag har problem med.

Jag tolkade () som att du menade en X11-version av Inkscape. Vilket det väl nästan alltid är tal om. Vilket gjorde, tillsammans med din text senare, att den nog ändå handlade om Inkscape i allafall... Men nog om det!

Ursprungligen av dumburken:

I de guider som jag hittat står det att att det ska finnas på MAC OSX skivan (kör tiger). Hittar bara X11 SDK. Det är tydligen inte rätt.

Nej, du ska inte ha ett utvecklingspaket för utveckling av X11-applikation... Du letar inte på rätt ställe på skivan. Du har letar i/bland utvecklingsverktygen. Det behöver du inte göra. Starta Optional Installs och expandera Applications. Där hittar du X11.

Ursprungligen av dumburken:

http://lists.apple.com/archives/x11-users/2007/Nov/msg00005.html följer denna guiden. men när jag ska installera paketet så säger den att jag inte behöver ha uppdateringen.

Vilket är alldeles korrekt.

Ursprungligen av dumburken:

Men när jag ska öppna Incscape så säger den att X11 inte är installerat.

Men det bör du nu slippa...!

Ursprungligen av frazze:

Jag tolkade () som att du menade en X11-version av Inkscape. Vilket det väl nästan alltid är tal om. Vilket gjorde, tillsammans med din text senare, att den nog ändå handlade om Inkscape i allafall... Men nog om det!Nej, du ska inte ha ett utvecklingspaket för utveckling av X11-applikation... Du letar inte på rätt ställe på skivan. Du har letar i/bland utvecklingsverktygen. Det behöver du inte göra. Starta Optional Installs och expandera Applications. Där hittar du X11.Vilket är alldeles korrekt.Men det bör du nu slippa...!

Ja, nu fungerar det... tack för hjälpen.

Kan tillägga att Inkscape verkar ganska likt corel draw vilket är en glad överraskning. Får återkomma med en utvärdering.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-27 16:26
Ursprungligen av dumburken:

Inkscape är ju bara göra som du säger.

Vet inte om du såg att jag skrev (X11)
Det är X11 som jag har problem med.

I de guider som jag hittat står det att att det ska finnas på MAC OSX skivan (kör tiger)
Hittar bara X11 SDK. Det är tydligen inte rätt.

easier instructions to install Tiger's X11.app

följer denna guiden. men när jag ska installera paketet så säger den att jag inte behöver ha uppdateringen. Men när jag ska öppna Incscape så säger den att X11 inte är installerat.

-X11 är lite lurigt. Installeraren känner av vilka delar av X11 som behövs och väljer själv. Om du sen installerar ett annat X11-program som behöver andra "delar" så fattas de på din dator! Lösningen är att installera om X11. Finns på startskivan. I värsta fall kan du behöva instalera om X11 efter varje nytt X11-program du installerat
Men kolla runt lite, det finns tex GratisPhotoshop GIMP-varianten SeaShore som inte behöver X11, men det kanske inte är riktigt vad du behöver

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-28 20:41
Ursprungligen av nabben:

-X11 är lite lurigt. Installeraren känner av vilka delar av X11 som behövs och väljer själv. Om du sen installerar ett annat X11-program som behöver andra "delar" så fattas de på din dator! Lösningen är att installera om X11. Finns på startskivan. I värsta fall kan du behöva instalera om X11 efter varje nytt X11-program du installerat
Men kolla runt lite, det finns tex GratisPhotoshop GIMP-varianten SeaShore som inte behöver X11, men det kanske inte är riktigt vad du behöver

Troll! Det där är inte sant på långa vägar. Det finns en X11.app som installeras. Varken mer eller mindre. Och du behöver inte installera om X11.app efter varje nytt (X11-)program som du installerar. Slut upp att sprida så katergoriskt falska rykten.

Du kan möjligen har råkat missförstå vad som behövs för en X11-baserat program och inte insett att X11.app fanns på OS-skivan. Då går du in hos Apple och söker efter X11. Nu får du träff på X11 SDK som du laddar ned och installerar. Nu börjar strulet, för det går fortfarande inte att köra X11-programmet då du inte fick med X11.app.

Nu är jag visserligen ganska brysk (och i värsta fall har jag också fel). Men just i det här fallet kan jag inte stämma in på din beskrivning om hur X11.app strular. Väl installerat strular det inte och jag behöver inte installera om eller installera ytterligare saker.

på vilket sätt menar du att Illustrator inte kan göra det du vill? Med tanke på att mer än 90% av världens illustratörer använder det låter det ju lite märkligt.

Kan du visa vilken typ av illustrationer det rör sig om och varför du tror att det inte kan göras i Illustrator?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-16 15:26

Lineform är kanske för enkelt för dig?
http://www.freeverse.com/lineform/

instämmer med richard rönnbäck. Det enda jag kan komma på som man inte kan göra i Illustrator, men som man kan i många andra ritprogram är väl att låta programmet rita åt en…

Ursprungligen av Laseranders:

instämmer med richard rönnbäck. Det enda jag kan komma på som man inte kan göra i Illustrator, men som man kan i många andra ritprogram är väl att låta programmet rita åt en…

Och inte ens det stämmer, det går att automatisera Illustrator. T.ex. SMHI gör det när de ritar väderprognoser.

Tror jag skrev lite dumt, det jag menade är att Illustrator är krångligt jämnfört med corel draw i noder och att göra snabba former. JAg har hållt på med Corel Draw sedan version 3 kom. Det borde vara 10 år sen nu.

Man kan nästan säga att jag är "insnöad" i det programet. Kanske därför inte illustrator "duger" åt mig till det jag vill göra.

Ursprungligen av dumburken:

Tror jag skrev lite dumt, det jag menade är att Illustrator är krångligt jämnfört med corel draw i noder och att göra snabba former. JAg har hållt på med Corel Draw sedan version 3 kom. Det borde vara 10 år sen nu.

Man kan nästan säga att jag är "insnöad" i det programet. Kanske därför inte illustrator "duger" åt mig till det jag vill göra.

Du menar att du inte kan det lika väl och att det därför känns krångligt. Det gäller nog oavsett vilket annat program du än väljer.

Corel Draw är inget dåligt program och säkert finns det områden där det överglänser Illustrator, men att all världens illustratörer ändå väljer Illustrator tycker jag ändå säger en hel del.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Du menar att du inte kan det lika väl och att det därför känns krångligt. Det gäller nog oavsett vilket annat program du än väljer.

Som gedigen Mac-användare borde du väl veta att det inte stämmer? Varför var iPod en så stor succé? Jo, det var enkelt att använda för att lyssna på musik. Varför är Exposé så trevligt att använda? Jo, det gör fönsterhantering så mycket enklare och lätt att lära sig är det också. Bara för att något är gjort på sätt A behöver det inte betyda att sätt A är det enda sättet man kan göra det på, med en sådan inställning hade vi varit kvar i Facit-eran. Eller för att ta en mer aktuell liknelse: Adobe tyckte själva att de nått fram till slutpunkten för bildsortering i och med hur ACR fungerade 2002, sen kom någon att tänka på hur fotografer egentligen behöver arbeta med sina bilder...

Illustrator är krångligt. Jag har använt det i över tio år och brottas fortfarande med femtioelva funktioner som skulle kunna göra betydligt bättre (och som redan görs bättre i andra applikationer). Anledningen att jag fortfarande använder Illustrator är att det är mycket kompetent – det går att göra så väldigt i med det. Betydligt mer än man ofta behöver.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

men att all världens illustratörer ändå väljer Illustrator tycker jag ändå säger en hel del.

Kör du Illustrator på en PC då med andra ord? Själv tycker jag mycket illa om Illustrators användargränssnitt.

Du får ursäkta mig, men jag fattar inte vad du vill ha sagt med ditt inlägg.

Ursprungligen av bjelkeman:

Kör du Illustrator på en PC då med andra ord? Själv tycker jag mycket illa om Illustrators användargränssnitt.

Känner att jag är dålig att förklara.
Har jobbat med Illustrator sedan version 7.
Men det är som Niklas säger, vissa grejer är krångliga jämnfört med corel draw.

Sen som svar på att folk väljer Illustrator är ju nästan solklar. Fungerar ju hur bra som helst och har stöd för många format.

Uppdatering:

Sökte vidare i Corel Draw frågan. Corel DRAW 11 finns både för mac och pc.

Vissa nyare funktioner kanske man saknar, men det som var mitt problem från början är nu borta.

Så nu är jag en stolt ägare av Corel Draw till Mac

Fungerar bra och faktiskt bättre än till windows vad gäller hängningar, oväntade avbrott och de vanliga problemen windows program brukar ha.

Tack alla som var med och hjälpte mig i mitt problem.
---------------------
Utvärdering av Inkscape:

Mycket bra program för att vara gratis. Men tycker att Illustrator ger ungefär samma hantering av noder och objekt. Men helt klart värt om man inte vill spendera massa pengar.

Återigen. TACK

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-24 13:30

Hejsan, en till som inte har koll på att få Inkscape installerat...

Gick efter frazzes instruktioner, men programmet vill inte öppna sig, det vill att jag tar ner till X11 (kör 10.3.9) och går jag på "yes" så händer inget...
Kanske dumburken nu förstår vad jag menar och ge ett tips som den fiffigaburken;)

Vore mycket tacksam för ett uppklarnande i frågan.

Retades lite bara. Byt ett par ord så blir det kanske lite klarare vad jag tänkte. Det fick mig att tänka så här.

Citat:

[Mac OS X] är inget dåligt program och säkert finns det områden där det överglänser [Windows], men att all världens [datoranvändeare] ändå väljer [Windows] tycker jag ändå säger en hel del.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 20:39

Angående illustration, så knäcker inget program Illustrator, men det finns andra program som hanterar lite annorlunda saker bättre än Illustrator, tex Corel Draw och Sketchbook Pro, men det beror på vad man ska göra.

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Angående illustration, så knäcker inget program Illustrator, men det finns andra program som hanterar lite annorlunda saker bättre än Illustrator, tex Corel Draw och Sketchbook Pro, men det beror på vad man ska göra.

/Tangen

Tack för ditt inlägg. Det har vi redan kommit fram till.
Bra att du tycker lika som mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-28 14:43
Ursprungligen av dumburken:

Tack för ditt inlägg. Det har vi redan kommit fram till.
Bra att du tycker lika som mig.

=)...

det var det jag menade i alla fall hoppas du uppfattade det:cool:

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-29 09:07

Du har fel, åtminstone vad gäller Tiger.i Leopard har jag inte kört X11. Körde Gimp i X11 först och sen installerade jag FreeCiv.Innan FreeCiv funkade fick jag rådet av datorn själv att installera om X11 för att få med alla delar av X11.
Så om någon sprider rykten är det inte jag utan Apple.

-Så tillbaka in i trolberget med dig! -Skutt skutt!:cool:

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-29 19:32

Jag har kört Tiger också. Där installerade jag X11.app en (1) gång. Sedan behövde jag inte göra mer. Eller vi kan göra så här:

Du ger oss referenser till vilka olika delar som installeras. Och vilka som typiskt fattas. Kanske rent av lite skärmdumpar som backar upp?

Vidare fundering: det är inte som så att du försöker kompilera från källkod?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-30 07:24

Här finns en del att läsa:
Configuring and Running X11 Applications on Mac OS X
Open Source - Tools - X11
Enklaste sättet, om det inte kommit ett nytt den här veckan, att configurera X-11 är med Fink och Fink Commander: FinkCommander - Home

1
Bevaka tråden