Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Drive by airporting

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu sitter jag i min bil utan för Skerias lokaler i Skellefteå och surfar. Skitkul att åka runt och kolla vilka nät som är öppna, har bara hittat 2 st dock. Man kan faktiskt sitta på Max i Skellefteå och surfa, fast det är nog inte deras när man kommer åt.

Någon kanske kunde läga upp en sida med kartor och beskrivningar var i Sverige man kan surfa gratis via AirPort, bra att veta när man är ute och reser.

På min polares PC var det en smal sak att ändra sin MAC adress. Går detta på en mac?

När man söker nät i Airport så visas bara "SSID" på nätet man hittar, ej "Name". Detta är en stor nackdel då många nät använder defaultnamnet på SSID och bara sätter ett Namn.

Finns det några andra program som man enklare kan kolla vilka nät som finns, vore klart enklare att få upp nätet på en lista. Nu måste man klicka i menyn för att se vilka nät den hittat. Desutom vore det bra om man kunde se namnet på nätet.

Kanske är det en smal sak att skriva ihop ett program för att hitta näten?

Det finns ett amerikanskt projekt som heter något i stil med "free networks" eller guerilla networking eller nåt sånt som förser personer i närheten med gratis surfning via Airport.

Har lite länkar jag kan posta sedan när jag kommer hem.

Njut av lite SCSI info medans jag letar vidare

Då ska vi se:

1. Elektrosmog - en svensk sajt med listor över fria surfställen med 802.11b

2. NYCwireless - amerikansk sajt med bra info

3. Free Networks - amerikansk sajt med bra länkar

Har inte testat det Fredrik gjort, låter intressant.
Hur gör du, öppnar bara Airportfönstret och åker runt eller vad?

Idag gjorde jag en liknande grej som jag inte tänkt på tidigare!
Har inget bredband där jag bor och lär få vänta på det.

På jobbet har vi bredband och ett nätverk med 100-talet PC, men inte kommit på tanken att trycka in nätvärkskabeln i sidan på min iBook. Har trott att man behövt något program typ Dave för att kunna ansluta sig i ett PC-nätverk och komma ut på nätet för att surfa.

Men icke, jag drog ur kabeln från PC:n och stoppade den i iBooken, gick in i inställningar och TCP/IP och ändrade till Ethernet. Klart!
Inga konstiga IP-nummer eller andra konfigurationer.

Sen var det bara att gå upp på nätet och ladda ner 8-10 ggr snabbare än hemma. Kostar mej inte ett öre, Bingo.
Undrar om nätverksansvarig kan se om det ligger en hermelin inkopplad?

Mmm, räcker så för att hitta öppna nät.

Det fungerar inte så att vissa nät är speciella pc-nät när det gäller TCP/IP. Körde du DHCP för att få IP-nummer?

Jag slängde igång Internet Connect och satt och tryckte på dropdownlistan hela tiden mens jag körde, synd att man inte kan se direkt om man fått någe nät utan måste göra på detta sättet. Det är det här jag vill ha program för. Finns fina till pc.

Hade på DHCP ja, tar bara några sekunder så ser man om man får ip eller inte. Vi hittade ca 14 nät mens vi körde runt i stan. De flesta fick man dock ej ip på, vi misstänker att de spärrat mot MAC-address. På vissa nät kommer det upp en ruta för password, och det betyder alltså att man kommit in med det har WEP. Sen är det ju klart synd att man inte ser namnen på nätet, de såg vi på polarens pc. Net Stumbler hette föresten programmet vi körde där. Tyvärr är det ett härke att logga in på ett nät på pcn, så han sökte nät och jag provade att logga in

Har ni provat att köra bil med en iBook i knäet samtidigt? Det går faktiskt ganska bra, hehe.

Tror nog inte att vissa nät bara är för pc.

En idé vi kom senare var att kolla arp tabellen(arp -a), för vare sig det är spärrat mot MAC-address eller inte så borde det komma routing data. Vi har dock inte provat detta än.

Hmm, här på MIT huset på Umu finns det cirka 10-15 802.11b nät installerade. Jag vet inte om man kan komma in i dom utan rätt MAC, men om någon har lust att prova så gör det.

Lycka till iBib. Den här onämnde Unix-guden på din institution har en lista med alla MAC-adresser, och han har sett till att det är svårt att komma runt

Citat:

Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:

En idé vi kom senare var att kolla arp tabellen(arp -a), för vare sig det är spärrat mot MAC-address eller inte så borde det komma routing data. Vi har dock inte provat detta än.

Förstår inte! Hur skulle du köra arp om du inte är inkopplad på nätet. arp -a ger ju dig information om det nät du är på och om du inte kommer in på nätet....

Citat:

Skapades ursprungligen av: Micke W:
Förstår inte! Hur skulle du köra arp om du inte är inkopplad på nätet. arp -a ger ju dig information om det nät du är på och om du inte kommer in på nätet....

När du ansluter dig till ett nät så broadcastar du för att hitta en DHCP server, vare sig du får det eller inte så ligger du på nätverket, och kommer följaktligen få en del data till dig (Jag är som sagt inte riktigt säker på detta, men jag ska nog ta och prova det själv).

Citat:

Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
Jag slängde igång Internet Connect och satt och tryckte på dropdownlistan hela tiden mens jag körde, synd att man inte kan se direkt om man fått någe nät utan måste göra på detta sättet. Det är det här jag vill ha program för. Finns fina till pc.

Det finns ett AppleScript nånstans på nätet som gör detta, och meddelar via röst när den hittar ett öppet nät. Tyvärr har jag slarvat bort länken...

Men kolla här!

Jag tror inte att du är på nätet förrän Airportbasen godkännt dig som användare. Jag tvivlar att du kan broadcasta något på nätet innan dess.
Antagligen pratar du bara men basen innan den godkännt dig.
Men som sagt, jag är inte heller säker men allt annat verkar otroligt (konstigt osäkert)...

Hittade lite länkar om "Airport Scripting" som pluginnen till OS9 kallas. Tyvärr verkar det inte finnas någe liknande till OSX, men jag antar att det går att scripta airport där oxo.

http://www.entropy.ch/software/applescript/welcome.html
http://www.shmoo.com/pipermail/zealots/2001-March/000011.html
http://www.macintouch.com/wirelesslanreader2.html
http://www.airmac.org/airmac13j_2.html
http://www.monkey.org/geeks/archive/0106/msg00056.html

1
Bevaka tråden