Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnaden mellan 15" och 17" MacBook Pro är stora

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-10 17:02

Som ni förstår så är skärmen större på MBP 17" men det finns andra skillnader som man inte kan läsa om någonstans, de är få men de finns, detta är vad jag har erfarit, efter ha haft både 15" och 17" MBP det senaste halvåret:

17" MBP
+ Stor skärm, otroligt med full HD
+ Väldigt bra ljud i högtalarna, klarar av att spela på hög volym
+ Blir inte så varm, därmed inte mycket fläktljud
+ DVD-enheten är tystare
+ Bränningarna blir mycket bättre., de funkar helt enkelt till det dem skall med olika skivor
+ Hög hastighet på grafikkortet
- Storleken, klumpig
- Skärmen är inte så ljus
- Om man lägger sig med datorn i knäet, så faller skärmen ner, vilket som är mycket irriterande

15" MBP
+ Liten och smidig, perfekt bärbar dator
+ Skärmen är väldigt ljus med LED, kan i stort sett användas som lampa
+ Om du lägger dig i sängen och lutar datorn emot knäet så stannar skärmen där den är, den fälls inte ner
- Skärmen är inte så stor, upplösningen inte så hög
- Ljudet i högtalarna är inte bra, och man kan inte ha särskilt hög volym
- Blir extremt varm, och ibland går fläktarna på högvarv (kanske ett problem som bara jag hade?)
- DVD enheten låter väldigt mycket när den läser skivor
- Bränningen har vart urusel, har haft olika sorters skivor, DVD filmer osv slutar att funka i mitten av filmen och liknande saker, även backuper av spel har inte fungerat
- Nedgraderat grafikkort

Allmänt så känns 15" som en mer bärbar dator, men för det MBP klarar av i prestanda osv känns 17" mer rätt, för man behöver hög upplösning för att kunna hålla på med redigering på ett enkelt sätt , sedan för mig har 17" funkat mycket bättre, kanske är av ren tur?

Ni får gärna återspegla era åsikter

Senast redigerat 2008-01-10 21:10

Jag tycker inte 17" är klumpig ... den är riktigt bra om man är pro användare ...
15" tycker jag är utmärkt för den som vill ha en lite bättre MacBook

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-10 22:33

Var båda maskinerna från samma generation?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-10 22:50
Ursprungligen av C-mon:

Var båda maskinerna från samma generation?

hehe båda är av den senaste generationen :).. annars hade inte jag nämnt HD upplösning och LED

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-01-10 23:40

Jag tycker faktisk at alla skulle ha en sådan "Bärbar" HP dator:

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF06a/23355-186369-1291457-1291457-1291457-80247431.html

Tänk, 20,1" skärm, 7 kg.... och 5,85 cm tjock, snacka om bärbart altså

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-11 19:32
Ursprungligen av smurf:

Jag tycker faktisk at alla skulle ha en sådan "Bärbar" HP dator:

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF06a/23355-186369-1291457-1291457-1291457-80247431.html

Tänk, 20,1" skärm, 7 kg.... och 5,85 cm tjock, snacka om bärbart altså

Smart lösning så att man kommer närmre skärmen Stor och fin var den också!

Ursprungligen av Esa:

17" MBP
- Om man lägger sig med datorn i knäet, så faller skärmen ner, vilket som är mycket irriterande

15" MBP
+ Om du lägger dig i sängen och lutar datorn emot knäet så stannar skärmen där den är, den fälls inte ner

att man kan störa sig på sådana 'obetydliga' detaljer är intressant...
själv tycker jag att största bristen med min MBP (15") är, förutom den smala retur-knappen, att skärmen inte går att vinkla mer bakåt.

betyder det att man är ganska nöjd ändå...?

Ursprungligen av Esa:

17" MBP
+ Stor skärm, otroligt med full HD
+ Väldigt bra ljud i högtalarna, klarar av att spela på hög volym
+ Blir inte så varm, därmed inte mycket fläktljud
+ DVD-enheten är tystare
+ Bränningarna blir mycket bättre., de funkar helt enkelt till det dem skall med olika skivor
+ Hög hastighet på grafikkortet
- Storleken, klumpig
- Skärmen är inte så ljus
- Om man lägger sig med datorn i knäet, så faller skärmen ner, vilket som är mycket irriterande

Har inte prövat 15-tummaren mer än lite grann på Macoteket och InLife, men jag måste säga att den känns väldigt mycket mer portabel. Den känns nästan lite för liten faktiskt =p Högtalarna (självklart prövade man dem) va inte i närheten lika bra som de i min 17-tummare. Men i övrigt verkar den lika bra- har som sagt bara testat den lite hastigt i butik.

Min dator (17" med HD-skärm) kan bli hyffsat varm, men aldrig så varm att jag inte kan ha den i knät (vilket jag har 95% av tiden då jag alltid ligger i sängen eller soffan med den). Däremot kan fläktarna på min brumma på i 6rpm utan någon större anledning.
Skärmen har jag däremot inte märkt att den ska vara "slapp" på något sätt. Har väl haft tur antar jag, eller så har du haft otur. Och eftersom den alltid är i knät är det "ganska" viktigt för mig att den håller sig i rätt läge.

Ursprungligen av gabriela:

att man kan störa sig på sådana 'obetydliga' detaljer är intressant...
själv tycker jag att största bristen med min MBP (15") är, förutom den smala retur-knappen, att skärmen inte går att vinkla mer bakåt.

betyder det att man är ganska nöjd ändå...?

Tycker faktiskt att just den egenskapen är otroligt viktig för en bärbar dator. Fatta om man skulle vara tvungen att ändra ställning bara för att datorn inte klarar av att hålla skärmen på plats.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-15 20:20

det glädjer mig att man har fått seriösa och bra svar vissa tycker saker är obetydliga, men kom ihåg, detta handlar om saker som skiljer dessa 2 datorer, som faktiskt inte står någonstans även om saker är mindre eller större är det ändå en skillnad.

sedan det med att skärmen åker ner har man 2 skruvar till nu man sätter dem mellan vecket och skärmen och viola! står skärmen upp när man ligger i soffan eller sängen

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-16 13:30

Jag valde en 15" MBP 2.4 GHz med 256Mb grafikminne och 2 Gb (numera 4Gb) RAM samt en 7200 rpm 160 Gb disk. Funderade på en 17" just før skærmens skull, men tycker den ær før stor før att fara runt med (vilket jag gør mycket, dærav de danska tecknen :-).
Snabbare disk (7K2) før att enligt min erfarenhet så ger det mærkbart bættre prestanda
Min dator kan också bli rætt varm.

Tappar lite tecken ibland på tangentbordet, men ær osæker på om det ær den kænda buggen eller bara det att jag inte æn hittat tryckpunkten. Tangentbordet ær OK æven om jag tycker att det i min galma Pismo hade bættre kænsla, men det ær rætt mycket fråga om tycke och smak

Hemma anvænder jag ett Apple Wireless keyborad, det nya lilla BT anslutna, fungerer utmærkt och bra att skriva på.

Esa: Har du 128 Mb grafikminne i 15":aren ?? Annars borde det inte vara så stor skilnad i prestande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-16 16:44
Ursprungligen av gpd:

Esa: Har du 128 Mb grafikminne i 15":aren ?? Annars borde det inte vara så stor skilnad i prestande.

nej det var 256 MB i minne i den men apple har nerklockat grafikkortet i 15" modellen eftersom den blir så varm...

17" modellen har

470 Mhz
650 Mhz

15" modellen har

375 Mhz
525 Mhz

det 2 värdena är för 2 olika saker, kommer inte ihåg vad de var :P... men 17" modellen
har standardspecarna som nvidia använder i grafikkortet, men som sagt 15" har apple nerklockat, samma grafikkort och samma mängd i minne

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-16 17:07

Det visste jag inte men det ær logiskt. 15":aren blir tæmligen varm

Den lægre siffran ær sækert klockfrekvensen fær grafikprocessorn (GPU) och den høgre før grafikminnesbussen.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-01-18 14:31
Ursprungligen av Esa:

17" MBP
+ DVD-enheten är tystare
+ Bränningarna blir mycket bättre., de funkar helt enkelt till det dem skall med olika skivor
- Om man lägger sig med datorn i knäet, så faller skärmen ner, vilket som är mycket irriterande

15" MBP
+ Om du lägger dig i sängen och lutar datorn emot knäet så stannar skärmen där den är, den fälls inte ner
- Blir extremt varm, och ibland går fläktarna på högvarv (kanske ett problem som bara jag hade?)
- DVD enheten låter väldigt mycket när den läser skivor
- Bränningen har vart urusel, har haft olika sorters skivor, DVD filmer osv slutar att funka i mitten av filmen och liknande saker, även backuper av spel har inte fungerat

Ni får gärna återspegla era åsikter

Jag skulle gissa att just de punkterna jag har citerat dig på här inte har med 15"/17" att göra. Tror snarare att det har med hur varje enskild dator "har blivit".
Det finns massor med sådana här småsaker som skiljer. Att skärmen är olika trög och "stannar kvar" har jag upplevt olika på olika MPB15. Man märker också att det t.ex är olika trögt att trycka in öppnaknappen till skärmen. På vissa fjongar skärmen upp med ett litet ryck, på andra är det inte alls samma "tryck".

Innan min MBP15 så hade jag en PB17. Den blev slappare i skärmen med tiden la jag märke till.

Tror inte du kan dra alla över en kant för att du upplevt skillnad på de två maskiner du har ägt.
Observera att det här säger jag inte för att vara en besservisse - utan för att de som går i tankar att köpa en 15 eller 17 inte skall väga in dessa argument allt för hårt.

Det där med att fläktarna lätt går upp i högvarv är inget jag känner igen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-22 00:53

det jag berättade är av egna erfarenheter, det kanske är som Hallon säger att det är annorlunda.

sedan är det med värmen och fläktarna på 15" känt, den blir varmare varför vet jag inte riktigt, men kanske är för att det är mindre yta i datorn? är också en anledning antagligen till att 15" har ett nerklockat grafikkort

1
Bevaka tråden