Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag ska sälja min iBook. Formatera!?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-16 11:37

Jag ska sälja min iBook G4 1.2 GHz. Jag vill ju vara försäkra mig om att mina filer på hårddisken formateras ordentligt så de försvinner helt och inte går att återställa. Hur gör jag det? Jag har OSX Tiger skivorna i original.

Jag antar att det bästa är att formatera hårddisken flera gånger, men när jag gjort det en gång så finns det ju inget operativsystem på den, hur fasen gör jag då?

Senast redigerat 2008-01-16 11:53
  • Medlem
  • 2008-01-16 12:09

Stoppa i skivorna och installera systemet igen. Nånstans i processen får du välja hur du vill formatera datorn. Välj "skriv nollor". Det beskrivs i installerarern tror jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-16 12:19

Och då raderas min användare och allting?

  • Medlem
  • 2008-01-16 12:26

då raderas allt.

Man kan också välja att köra igång Skivverktyg under installationsprocessen. Det finns i en av menyerna när man startat från installationsskivan.

I Skivverktyg väljer man hårddisken man vill radera och går in under "Säkerhetsalternativ" eller något liknande, och där kan man välja att skriva över hela hela hårddisken med nollor. Vill man vara riktigt riktigt säker kan man ta 7-pass så den gör hela processen sju gånger, men då får man räkna med att det tar ett antal timmar beroende på hårddisken storlek.

  • Medlem
  • 2008-01-16 12:37

Men då har du väl en dator utan system sedan?

Ursprungligen av Baron:

Men då har du väl en dator utan system sedan?

Jo, men tanken är att göra det under installationsprocessen, dvs sen fortsätter man med att köra en vanlig installation av systemet.

  • Oregistrerad
  • 2008-01-16 13:42

Du kan ju låta skriva över disken 36 (tror jag det var som max) gånger om du vill.

Ursprungligen av Doktor G:

Du kan ju låta skriva över disken 36 (tror jag det var som max) gånger om du vill.

...och vänta en vecka

  • Oregistrerad
  • 2008-01-16 15:09
Ursprungligen av Adrian B:

...och vänta en vecka

Så illa är det inte. Jag räknade på det och kom fram till att en iMac av senaste snitt skulle behöva strax över tre dygn på sig.

Och en gammal iBook med en lite HD kanske är klar på halva den tiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-16 13:47

Nu har jag skrivit nollor två gånger, kan inte tänka mig att man kan utvinna någon information från den hårddisken, och något så intressant har det aldrig funnits på den hårddisken så det skulle vara värt det!

När man installerar om Mac OS X för att formatera hårddisken är det nödvändigt då att kontrollera installations DVD:n innan installationen påbörjas?

Eller kan man klicka på (Hoppa över)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-01-26 15:36

Du kan hoppa över detta.

Sen har jag läst någonstans att man kan avbryta installationen alldeles mot slutet så att den nya användaren får introduktionsmusik/-film och möjlighet att välja användarnamn etc första gången han/hon startar sin nya dator. Snygg gest.

1
Bevaka tråden