Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen MBP uppdatering idag - när?

Tråden skapades och har fått 235 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-15 20:55

Då var Macworld keynote över för den här gången och jag måste säga att jag är lite besviken att det inte blev någon MBP uppdatering. Jag var beredd på att beställa idag!

På Macrumors forum spekuleras det i en "silent update" mycket snart; inom någon vecka, eller någon månad. Någon hävdade i maj och någon gång närmare sommaren.

Vad tror ni, när får vi se en uppdaterad MBP och vad innehåller den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-15 21:02

Inte inom någon vecka. Till våren/sommarn låter mer rimligt. Det var ju trots allt inte så länge sen förra uppdateringen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-15 21:11
Ursprungligen av foccus:

Inte inom någon vecka. Till våren/sommarn låter mer rimligt. Det var ju trots allt inte så länge sen förra uppdateringen.

Senaste uppdateringen var i juni 2007. Visserligen kom det nya alternativ för CPU och HDD den 1 november 2007, men det var inte en "riktig uppdatering".
http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook_Pro

Ursprungligen av foccus:

Inte inom någon vecka. Till våren/sommarn låter mer rimligt. Det var ju trots allt inte så länge sen förra uppdateringen.

Inte länge sedan? Det var ju trots allt i juni. Jag tror det kommer en ny modell i januari eller senast februari. Intel har lite svårt att få ut Penryn-processorn, men annars talar mycket för att det kommer en speedbumb från Apple rätt snart.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-01-15 21:54

Det måste komma snart...

Som Odelsteken skrev här ovanför så kom senaste uppdateringen i juni 2007, förutom den lilla CPU/HDD-uppdateringen på toppmodellen i november. Om uppdateringen dröjer till i sommar så skulle i alla fall jag bli förvånad. I sådana fall krävs det prissänkningar för att motivera köp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-15 22:19

Vore ju smutt med följande i en ny MBP:
- LED display
- MultiTouch
- Penryn CPU
- Magnetlås som på MB och MBA
- 256MB och 512MB grafikminne
- eSATA (kan leva utan det dock)

Ursprungligen av odelsteken:

Vore ju smutt med följande i en ny MBP:
- LED display
- MultiTouch
- Penryn CPU
- Magnetlås som på MB och MBA
- 256MB och 512MB grafikminne
- eSATA (kan leva utan det dock)

- LED är det ju i de nya 15'', men det kommer troligen på 17'' också
- Multitouch tycker jag borde komma som mjukvaruuppdatering
- Penryn CPU känns nästan given till nästa uppdatering
- Ta bort CD/DVD -driven tycker jag inte heller känns långt bort. De kollar väl först hur det går för MBA;n och så.
- SSD-diskar som tillval borde också komma på bredare front och kvantiteterna går upp och därmed priset går ned.
- Sist men inte minst borde det gå att trimma lite på storlek och vikt. Inte i närheten av MBA men lite här och lite där...

Det är vad jag tror!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-15 22:53
Ursprungligen av ihrelius:

- LED är det ju i de nya 15'', men det kommer troligen på 17'' också
- Multitouch tycker jag borde komma som mjukvaruuppdatering
- Penryn CPU känns nästan given till nästa uppdatering
- Ta bort CD/DVD -driven tycker jag inte heller känns långt bort. De kollar väl först hur det går för MBA;n och så.
- SSD-diskar som tillval borde också komma på bredare front och kvantiteterna går upp och därmed priset går ned.
- Sist men inte minst borde det gå att trimma lite på storlek och vikt. Inte i närheten av MBA men lite här och lite där...

Det är vad jag tror!

Nja, tror inte på att de skulle plocka bort CD/DVD i deras Pro-serie. Tror också att MultiTouch kräver mer än bara en mjukvaruuppdatering.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-15 22:25

Jag är besviken på nyheterna. När tänker Apple uppdatera skärmarna? Framförallt hade jag förväntat mig en uppdaterad MacBook Pro. Jag behöver en snarast!

Det där kan säkert du bättre än jag, men, testar man lite med trackpaden som inser man att den är liksom känslig för alla kombination, två fingar långt isär, tre fingrar fungerar ej osv. Det är därför jag tror man skulle kunna få det att lira med lite bättre mjukvara, men då borde väl någon tredjehandstillverkare redan ha gjort det. Vi får väl se...

Känns verkligen knasigt att det inte hände ett skvatt med MBP igår.
Den borde verkligen ha fått prissänkningar eller uppdateringar. Utan den nya trackpaden så känns de lite mossiga. Saknar dessutom ett fetare grafikalternativ i 17" med den pixeltätare skärmen, inte kul att dra upp ett 3D-program i helskärmsläge med bara 256MB-kortet.
SDD-disk borde dessutom finnas som alternativ nu, tyst och snabbt, så som man vill att det ska vara.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-01-16 07:03

Shit, är precis som alla ovanstående också grymt besviken, eller grymt är väl att ta i, men besviken iaf. Trodde att någon form av uppdatering på MBP:n skulle annonseras igår, men nada. Ingenting. Har väntat över 1 månad på att köpa en nu, känns lite tungt. Behöver en nu! Håll med mig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-16 07:27

Jag väntar också. Jämförde nyss Macbook svart 13" och Macbook Pro 15". Med 160 gb hårddisk och 2 gb ram kostar Pro 15" 18.685 kr och Macbook 13" med samma spec kostar 15.315 kr. Är det skärmstorlek och utseende som skiljer och kan det göra så mkt pengar emellan? Borde inte uppdatering för Pro vara nära snart?

Jag gissar på ett Special Event om ca 1,5 månader när de nya skärmarna släpps och MBP uppdateras. Samt kanske nån mindra uppdatering bland iPodsen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-16 08:56
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Jag gissar på ett Special Event om ca 1,5 månader när de nya skärmarna släpps och MBP uppdateras. Samt kanske nån mindra uppdatering bland iPodsen

Jag hoppas tidigare men tror liksom du på 1-2 månader eftersom de inte vill ta bort fokus från Macbook Air.

Ursprungligen av odelsteken:

Jag hoppas tidigare men tror liksom du på 1-2 månader eftersom de inte vill ta bort fokus från Macbook Air.

Å andra sidan så får de ju en massa människor som sitter och väntar på en ny pro version av bärbär mac. Nu när MBA släppts med nya trackpad-funktioner vill man ju inte köpa en MBP med gammal teknik.

Jag får sitta med min 12" PB ett tag till och när det släpps en ny snabb bärbar så köper jag.

Ursprungligen av odelsteken:

Jag hoppas tidigare men tror liksom du på 1-2 månader eftersom de inte vill ta bort fokus från Macbook Air.

Om det är en mindre uppgradering så tror jag inte dom behöver ta den hänsynen. Apple kanske inte ville ha för mycket på en gång på keynoten, men *om* dom har en ny modell redo så tror jag de kan släppa den rätt snart, även med MBA lanserad.

Det som skulle tala för att det tar längre tid är om dom håller på att göra om MBP ordentligt, kanske med teknik från MBA eller liknande, och att den helt enkelt inte är klar ännu. Men jag tror snarare på en mindre uppdatering. Kanske att den får den läckra styrplattan från MBA, det vore fint.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-01-16 09:02

Jag tänker också att det är för att inte ta bort fokus från lanseringen av MBA som vi inte fick ngn ny MBP. MBA är unik och det är marknadsföring nu som det handlar om. Att samtidigt presentera massa läckra uppdateringar av MBP skulle minska fokuseringen av MBA. Vi får väl hoppas på en uppdatering av MBP snart. Har själv gått o väntat för att köpa en ny MBP och jag kan vänta till mitten av februari, sedan måste jag nog köpa oavsett. Behöver en ny laptop med bättre prestanda ;z

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-01-16 10:11

När nästa version av MacBook Pro?

Hej. Funderar på att köpa en MacBook Pro. Men jag är lite fundersam på när nästa version av den kan komma.

De gjorde en uppgradering med bl a bättre grafikkort och skärm i juni -07 tror jag. Hur ofta brukar de fräscha upp dem? Kan det inte börja bli dags snart? Om inte annat för att få med även multi-touch-paden även på dessa (som presenterades på MacBook Air igår).

Man vill ju inte köpa en dator för 20 000 och en vecka senare släpper de en ny bättre för samma pris. Skönt om det åtminstone går några månader innan man ska gräma sig

Någon som har historisk koll på hur ofta de brukar uppgradera sina datorer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-16 10:32

http://buyersguide.macrumors.com/

"Product MacBook Pro
Recommendation: Don't Buy - Updates soon *

Notes * On November 1st, Apple added a 2.6 GHz processor option and 250 GB Hard Drive BTO options, but the remainder of the MacBook Pro line remained the same. This seems unlikely to represent a true update, but may push off a true revision a few months.

Last Release June 05, 2007
Days Since Update 224 (Avg = 186) "

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-01-16 10:39

Strålande...

...tack för tipset. Bra sida att veta om

Slog ihop två trådar om samma sak och flyttade till Aktuella rykten, där vi brukar ha trådar om icke släppta produkter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-16 16:39
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-16 16:55

Kan detta betyda något? Vad kan det vara för någon "superhemlighet"?

http://macworld.idg.se/2.1038/1.138776

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-16 17:19

Det är lite roligt (och på samma gång sorgligt) med dessa 'hopplösa' förväntningar. Apple (med Steve i spetsen) har ju där grävt sig en egen grop genom att alltsom oftast lansera nya fantastiska underverk och 'revolutioner'...en efter en! Egentligen var ju gårdagens presentation fylld av fantastiska saker och Apple ligger ju inte direkt på latsidan.

Ser verkligen fram emot att få hyra film på iTunes!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-16 19:25

Hej, när tror ni att vi får se en ny Macbook? Enligt guiden borde det komma i maj, låter det rimligt?

Ursprungligen av Adzam 1:

Hej, när tror ni att vi får se en ny Macbook? Enligt guiden borde det komma i maj, låter det rimligt?

Ja, det låter rimligt och Apple har traditionellt sett ofta lanserat iBook/MacBook vid den tiden.

Hoppas 17" får sig en rejäl uppdatering så att man törs lägga ner sina laxar...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-17 00:15
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, det låter rimligt och Apple har traditionellt sett ofta lanserat iBook/MacBook vid den tiden.

Tack, bara att börja räkna ner nu! Kan ju spara in lite mer (hoppades på ny i April, men en eller två månader är ju inte så farligt).

Bevaka tråden