Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill inte att textformateringar följer med utifrån vid klipp och klistra till FM!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-16 03:41

Hej!
Jag har byggt mig ett filemakersystem som hanterar adresser (kunder/lev), arbetade timmar/projekt fakturering o dyl och det funkar fint trots mina halvdana filemaker-kunskaper. Nu är jag lite stilpolis och vill att det ska se rent och snyggt ut rent grafiskt, vilket det gör utom på en punkt - då jag klistrar in text från ett annat program! (tex mail, safari...). Formateringen hänger med från det programmet men jag vill att texten jag klistrar in ska få samma formatering som jag definierat i filemaker /el. resp textfält! Det blir ju rätt då jag skriver ny text från scratch i alla fälten, men just då det klistras in från annat håll så följer både färger och typsnitt med "utifrån". Mycket irriterande, vilket leder till onödigt omformaterande eller att jag skriver in texten på nytt
Är det någon som vet om detta går att ställa in nånstans? Jag kör vers. 8.5 Pro Advanced.

Tack på förhand.
//Tina

Jag brukar skapa en "ren textfil" i Textredigeraren (shift, cmd + T) och mellanlanda där. Dvs klistra in och kopiera det igen. Då tappar det formateringen.
Finns kanske bättre sätt, men det fungerar i alla fall.

/John

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-01-16 12:58

Ställ in fältet på Auto enter/Calculated value (Automatiska data/Beräknat värde) och använd funktionen TextFormatRemove ( text ).
Ta bort krysset i "Do not replace existing value of field (if any)" (Ersätt inte befintligt värde för fält (om det finns).

/Christer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-16 14:30

Tack!!
Det första tipset med textredigeraren funkade inte hos mig men tips nr 2 funkar!!
Lite pyssel att ställa in bara (hade hoppats på nån global lösning för samtliga textfält i filen), men det är ju bara i ett begränsat antal fält jag har det här behovet. Super! Tack
//Tina

Eller så trycker du kommado + alt + v för att klistra in. Enjoy!

(Tänk på att om du just klistrat in något som hade fel formatering så måste du göra det här i denna ordning eftersom FM då "lärt sig" typsnittet. Klipp ut allt, klicka utanför fältet, klicka i fältet, klistra in med kombinationen kommado + alt + v.)

Senast redigerat 2008-01-18 11:41

Om du redan har en massa poster och massa fält med konstig formatering som du behöver "städa" i så kan du använda den livsfarliga funktionen "Ersätt fältinnehåll". Först gör du backup av filen.

Sedan när du gjort backup, så söker du fram de poster du vill jobba med (tex alla eller bara ett urval), sedan klickar du i ett fält som har felaktig formatering och väljer Poster > Ersätt fältinnehåll.

Sedan klickar du på "Ange beräkning" och skriver

TextFormatRemove ( Description )

... där Description förstås är namnet på det fält du har klickat i. Var väldans noga med detta steg, för annars kanske du flyttar information från ett fält till ett annat och skriver över vad som stod i det. Det är därför man gör en backup först.

Resultatet är att all formatering (typsnitt, färger, storlekar, stilar mm) strippas bort från texten i fältet och i fältet har du bara kvar ren text utformad enligt fältets inställningar för typsnitt, färger, storlekar och stilar mm.

Upprepa för resten av fälten med knasig formatering.

Tillägg: Jo, detta går även att göra via manus.

Senast redigerat 2008-01-18 15:53

tiny: Inget svar på detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-24 13:08

Hej!!
Oj har inte sett detta svar. Sorry. Jag ägnar all min vakna tid åt att serva mina kunder pga kritiska deadlines på alla håll och kanter för tillfället så jag har inte tagit mig tid att rota i mina privata angelägenheter, men jag hoppas få bättre tid till det nästa vecka eller så
Jag är verkligen jättetacksam för svar!! Jag har upptäckt andra konstigheter med mitt hemmasnickrade faktureringsprogram också som jag hemskt gärna ber om hjälp med senare om det går bra, jag vill inte verka otacksam för det är det sista jag är. Jag uppgraderade nyligen till 8.5 från 5.5 och det var ju rätt mycket som hände då om man säger så....
More later.....
//Tina

Eller så kan du göra ett anpassat menykommando (cmd + V) som anropar ett manus som klistrar in utan formatering, då lär det funka rätt igenom i hela databasen så länge du inte redan har fyllt fälten med konstiga formateringar

1
Bevaka tråden