Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Capsule Vs. Extreme + 500Gb USB2

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Idag släpptes Time capsule.

http://www.apple.com/timecapsule/

En 500Gb hårddisk och inbyggd Airport extreme, eller tvärtom om man nu vill det.
Vad tror ni om den? Kommer den att hålla högre överföringshastighet än Airport Extreme?

Personligen köpte jag en Extreme och en 500Gb disk för drygt en månad sedan, och har haft extrema problem med att få kombinationen att funka. När jag fått dem att funka så har överföringshastigheten legat på max 1,3 MB/s vilket inte är kul om man ska göra backup.

Jag funderar på att gå tillbaka med min extreme då den funkar högst temporärt och köpa en Time Capsule istället. Hoppas de går med på det.
Time Capsule är faktiskt bara 200kr dyrare än en Extreme + 500Gb.

Såvitt jag ser så står det inte någonstans att man kan dela ut den inbyggda disken, vilket får iaf mig att tveka. Det är en fördel för Extreme-varianten.

Ursprungligen av irrelogical:

Såvitt jag ser så står det inte någonstans att man kan dela ut den inbyggda disken, vilket får iaf mig att tveka. Det är en fördel för Extreme-varianten.

Jodå:

Works with Mac and PC.
Time Capsule with Time Machine in Leopard is the ideal backup solution. But that doesn’t mean Tiger, Windows XP, and Windows Vista users can’t enjoy the benefits of Time Capsule, too. Because it mounts as a wireless hard drive, Tiger and Windows users simply access Time Capsule directly from the wireless network for exchanging and storing files quickly and easily.

Hmm, då har dom lite dubbla budskap. (beroende på hur man tolkar det såklart) Under Tech Specs så står det ingenting om att dela ut den inbyggda disken, bara om att dela ut en ansluten USB-disk eller att använda Time Machine mot den inbyggda.

Men jag hoppas att du har rätt.

Det som jag är mest intresserad av är vad man kan komma upp i för överföringshastigheter mot disken. Vad kommer det vara för koppling till den interna disken.
Kommer den kopplingen vara snabbare än USB2? Jag kommer som sagt upp i max 1,3 MB/s till min Extreme-anslutna hårddisk.

Vi får se vad tester visar men jag har ingen förhoppning om att den är snabbare eller bättre. Förhoppningsvis kommer det en uppdatering till Airport Extreme som gör den duglig...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-15 23:10

Jag har aldrig riktigt fått min APE att funka med en 1TB Ultramax. Särskillt inte när en delad skrivare är med i bilden. Jag hoppas att Time Capsule gör jobbet mkt bättre. (Kanske därför de aldrig riktigt brytt sig om att lösa buggarna med APE + HD)

Troligen kommer 10.5.2 i samma veva som Time Capsule börjar skeppas.

Apple är ju tvungna i Time machine att godkänna Time Capsule som airportdisk och för det krävs ju en uppdatering av Leopard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-15 23:29

Hoppas att den här får bättre stöd än tidigare APE för modernare skrivarmodeller, vore trevligt om man kunde kasta ut lite prylar från hyllan om man köper en sådan här. På papperet ser den ju onekligen bra ut...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-16 02:13

som ni säger så funkar det uruselt med extern hårddisk med APE , för mig blev problemet med att den var formaterad som FAT32 för jag ville ha den till windows och mac.... och då så kunde man öppna mappar så var dem tomma fastän man visste att det var filer där... sen när man kopplade in hårddisken till datorn var de tillbaka... efter att man pratat med apple i en timma i telefon fick man en grovt brytande dansk på luren som förklarade att APE inte klarade av det formatet på hårddiskar större än 32 GB, så det var tvunget att vara HTF+ eller vad de heter, eller NTSC eller vad de heter haha.. men ni fattar poängen. om de funkar bättre i denna nya pryl skulle det vara intressant + mindre sladdar osv

Är överöringen tillräckligt snabb och stabil så slänger jag ut min externa disk och extreme.

Även intresserad av ifall denna gär ner i vila när disken inte används, ser bara att den snittar 30w i specarna, inget om strömsparläge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-16 11:45
Ursprungligen av dogsknob:

Även intresserad av ifall denna gär ner i vila när disken inte används, ser bara att den snittar 30w i specarna, inget om strömsparläge.

Steve sa ju något om att hårddisken var "server grade" vilket kan tolkas som att den inte går ner i viloläge då det tydligen ska bättre för en hårddisk att snurra konstant med samma hastighet. Den enda fördelen som jag ser det är att du slipper vänta på att den ska snurra upp drifthastighet innan du kan läsa från den.

Å andra sidan är det skönt att kunna sova om nätterna.

Ursprungligen av joab:

Steve sa ju något om att hårddisken var "server grade" vilket kan tolkas som att den inte går ner i viloläge då det tydligen ska bättre för en hårddisk att snurra konstant med samma hastighet. Den enda fördelen som jag ser det är att du slipper vänta på att den ska snurra upp drifthastighet innan du kan läsa från den.

Å andra sidan är det skönt att kunna sova om nätterna.

Är inte "server grade" snarare något som har med högre MTBF (mean time between failures) att göra?

500 GB borde dessutom vara tystare än 1 TB eftersom den antagligen har färre skivor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-16 10:46

Ni som idag kör med Airport Extreme, hur är det med brandvägg etc i den?

Ursprungligen av odelsteken:

Ni som idag kör med Airport Extreme, hur är det med brandvägg etc i den?

Den har NAT-brandvägg. Enligt apple slås den på automatiskt så fort man kopplar sig mot internet.

  • Medlem
  • Hudiksvall
  • 2008-01-16 11:33

Tror ni de kommer fixa så att en AEBS+extern hdd kommer funka i kommande uppdateringar? Vari ligger problemet med AEBS+hdd då det tydligen funkar med Time Capsule, som för mig verkar vara en näst intill identisk lösning.

Ursprungligen av ferroz:

Tror ni de kommer fixa så att en AEBS+extern hdd kommer funka i kommande uppdateringar? Vari ligger problemet med AEBS+hdd då det tydligen funkar med Time Capsule, som för mig verkar vara en näst intill identisk lösning.

Det hoppas jag att de kommer att fixa. Frågan är bara hur snabbt det kommer bli.
1,3 MB/sek håller inte för backup. Tycker jag iaf. 50Gb skulle ta drygt 10 timmar att kopiera.

Max airport-koppling för draft-n jag sett när jag kollat är 130Mbit (16,25MB/s)
Max teoretisk USB2-överföring är 480 Mbit/s (60 MB/s) Jag har nog dock inte kommit över drygt 10MB/s med disken direktansluten till datorn.

Läs/skriv-hastigheten för hårddisken är defenitivt inte långsammare så den kan man räkna bort.

Nån skrev tidigare att det har med processorn som sitter i AEBS att göra. Den måste måste omvandla mellan airport-usb2. Att detta är flaskhalsen, vilket man kan se skillnad i om man jämför med en extern hårddisk ansluten till en dator i nätverket.

Kommer man undan denna flaskhals genom att hårddisken sitter internt i Time capsule?

Ursprungligen av ferroz:

Vari ligger problemet med AEBS+hdd då det tydligen funkar med Time Capsule, som för mig verkar vara en näst intill identisk lösning.

Två problem:
(1) För en stackars liten embedded-enhet är USB otroligt krävande eftersom det är en ganska dum serieport som låter processorn göra allt jobbet. Time Capsule har inte den flaskhalsen.
(2) Det verkar som att AEBS inte riktigt kan garantera den integritet som skulle behövas i händelse av strömavbrott eller liknande under pågående filöverföringar, på grund av hur webdav-fildelningen fungerar.

Problem nummer 2 går att lösa och jag skulle inte bli förvånad om det kommer en firmwareuppgradering, men problem 1 är ganska olösligt. Får de Time Machine att fungera med AEBS kan man inte räkna med några vidare prestanda.

Ursprungligen av Samuel K:

Två problem:
(1) För en stackars liten embedded-enhet är USB otroligt krävande eftersom det är en ganska dum serieport som låter processorn göra allt jobbet. Time Capsule har inte den flaskhalsen.
(2) Det verkar som att AEBS inte riktigt kan garantera den integritet som skulle behövas i händelse av strömavbrott eller liknande under pågående filöverföringar, på grund av hur webdav-fildelningen fungerar.

Problem nummer 2 går att lösa och jag skulle inte bli förvånad om det kommer en firmwareuppgradering, men problem 1 är ganska olösligt. Får de Time Machine att fungera med AEBS kan man inte räkna med några vidare prestanda.

Känns som om den bästa lösningen på problem nr. ett skulle vara en extrem med firewireport, eller?

Ursprungligen av PowerAxl:

Känns som om den bästa lösningen på problem nr. ett skulle vara en extrem med firewireport, eller?

ESATA hade inte varit helt fel heller.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-01-19 19:04
Ursprungligen av irrelogical:

ESATA hade inte varit helt fel heller.

ESATA eller FireWire är båda betydligt bättre än USB när det ska skyfflas data.

Ursprungligen av Erik_J:

ESATA eller FireWire är båda betydligt bättre än USB när det ska skyfflas data.

Jo, det var därför vi föreslog dem.

Ursprungligen av irrelogical:

Jo, det var därför vi föreslog dem.

Och skulle jag drista mig till att köpa en Time Capsule så småningom så kan ni ge er fan på att den kommer med 2TB, NAS, musikstreaming likt expressen, USB och Firewire veckan efter. Till halva priset.

Ursprungligen av stormstereo:

Och skulle jag drista mig till att köpa en Time Capsule så småningom så kan ni ge er fan på att den kommer med 2TB, NAS, musikstreaming likt expressen, USB och Firewire veckan efter. Till halva priset.

Jo det brukar liksom vara så, men se det från den ljusa sidan; Apples produkter blir bara bättre och bättre ;).

  • Medlem
  • Hudiksvall
  • 2008-01-16 14:10

Maximal hastighet jag får, då AEBS inte strular med mig då det går så långsamt att det inte är någon idé att mäta hastigheten alls, är cirka 3mb/s. Det tycker jag är en helt okej hastighet och hoppas verkligen att en lösning kommer från Apple's så att anslutningen blir mer stabil. Ett annat problem som många upplever är att man efter att ha satt sin dator i vila med sin airdisk mountad, bara kan ansluta till airdisken som gäst och man kommer inte åt den alls. Detta borde ju vara löst i och med Time Capsule och frågan är då varför det problemet finns med AEBS + hdd. En uppdatering som löser samtliga problem med det borde inte vara långt borta tycker jag.

Kommer streaming av film från timecaspule till macbook funka ok tror ni?
Och varför inte airtunes igen?????

Det som oroar mig och som ingen verkar ha tagit upp är att APE:n faktiskt generar ganska så mycket värme.
Jag skulle inte vilja ha en hårddisk i närheten om det inte finns tillgång till fläkt. Samtidigt vill man ju ha en lugn och tyst enhet!!!

Själv tycker jag därför att det är smidigare med en extern lösning som det är nu, bara dom öppnar upp det i Leopard för TimeMachine.

AppleInsider har skrivit en artikel om problematiken med Time machine.

First Look: Time Capsule, AirPort, and Time Machine
http://www.appleinsider.com/articles/08/01/16/first_look_time_capsule_airport_and_time_machine.html

Dock så är den ganska förvirrande då författaren blandar ihop Extreme och Express.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-01-16 23:40

Byter min 750gb MyBook och Airport Extreme (gigabit) mot en time capsule 1tb.

Disken sitter visserligen inte på airporten i dagsläget utan på en macmini för att få timemachine att funka utan hack. Men en låda mindre är alltid skönt och dessutom 250gb extra lagring

Vad händer om man kopplas en yterligare drive på Capsules USB-port? Samma buggighet som med Extremen?

Bevaka tråden