Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blå iMac G3 och streaming video

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-15 12:50

Jag kör en gammal iMac G3 med 350 Mhz processor, OS 9.2. Då jag kollar svt.se med RealPlayer 8 är bilden ryckig. Det torde inte bero på långsamt bredband, har 8MB, det borde räckar tycker jag. Kan det bli bättre av mer RAM-minne (har 192)? Eller är hela maskinen för långsam? Jag vill ju att det skall funka fast grejorna är gamla!!:tveksam:

  • Medlem
  • 2008-01-15 21:27

Hur stor är din minnesfördelning till realplayer? Prova att öka den så mycket det går om du har låga värden, exv om du bara har defaultinställningen. Hackar det fortfarande så är det nog för att datorn och programvaran är för gammal; och G3 med OS 9 är väl i äldsta laget tror jag, tyvärr (men jag vet inte säkert).

Realplayer har f.ö. aldrig varit ett särskilt fantastiskt program.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-21 10:00

Det var RealPlayerinställningen som var felaktig, jag tilldelade mer minne och ändrade hastigheten på uppkopplingen, den var inställd på modem 56kB! Ökade virtuella minnet till 500mb och nu fungerar det! Tack för svaret!!

  • Medlem
  • 2008-01-21 12:35

Jaha, fast det virtuella minnet var inte det minnet jag menade. Det virtuella minnet gör sig bäst av att vara precis över det verkliga fysiska (RAM-)minnet, dvs i ditt fall 193MB. Mer än så är onödigt, det gör inte att programmen funkar bättre. Däremot funkar de flesta program bättre med det virtuella minnet aktiverat (undantag Photoshop), så det är bra att ha det påslaget.

Minnestilldelningen som jag menade var tilldelningen till själva programmet Realplayer. Det gör du genom att markera programmets ikon och välja "Visa Info" (antingen tangentbordskobinationen "kommando + i" eller genom att välja Visa info i Arkivmenyn). Där hittar du olika värden under minnesfliken varav du ändrar maxvärdet (tror jag, jag minns knappt längre!! Sorry...) till ett högre värde, åtminstone 50% högre än det som står, gärna ännu mer.

Du har bara 192MB att spela på (fysiska minnet) och systemet drar ju sitt plus att du kanske vill ha ytterligare fler program igång samtidigt(?), så ändra inte till ett värde så att summan av system, Realplayer och ev andra program överstiger 192MB.

Detta med att tilldela mer minne till respektive program förbättrar prestandan i alla program och är alltså nåt som rekommenderas starkt.

P.S. Men det var ju bra att du fick ordning på problemen på egen hand bara genom att ändra Realplayers inställningar!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-23 17:58

Jo, jag ändrade också den minnestilldelning du menade, tog till ordentligt och höjde 10 gånger. Nu skall jag ändra virtuella minnet till mindre. Bra tips!! Tack.

1
Bevaka tråden