Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99.se förbereder sig för Expo

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På grund av kvällens MacWorld Expo event med tillhörande hysteri kommer vi nu gå ner i "serversnålt läge" för att spara på servrarnas krafter med målet att kunna hålla igång hela kvällen utan avbrott.

Serversnålt innebär att vi begränsar en mängd dynamiska funktioner som gör sajten lite tråkigare men som sparar på processorkraft. När antalet användare blir tillräckligt många orkar inte våra Xserve leverera sidor snabbt nog. Just nu är det fyra stycken Xserve G5 som svarar på dina anrop: Cluster 30, Cluster 31, Ping och Woods.

Hoppas ni alla får en trevlig kväll här på 99.se!

Ett tips för att minska belastningen är att sökningar i forumet görs med Google istället, skriv bara site:99.se tillsammans med sökorden så söker Google bara på 99.se.

Ursprungligen av Adrian B:

Ett tips för att minska belastningen är att sökningar i forumet görs med Google istället, skriv bara site:99.se tillsammans med sökorden så söker Google bara på 99.se.

Man behöver knappt skriva 99.se, nästan alla sökningar om iPhone, Apple TV och Mac bruka hamnar på 99.se

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-15 15:05
Ursprungligen av Adrian B:

Ett tips för att minska belastningen är att sökningar i forumet görs med Google istället, skriv bara site:99.se tillsammans med sökorden så söker Google bara på 99.se.

Kan man filtrera ytterligare i Google genom t ex att skriva site:99.se/mac och sökorden?

Ursprungligen av Reisan:

Kan man filtrera ytterligare i Google genom t ex att skriva site:99.se/mac och sökorden?

Näe, det går inte så vitt jag vet.

Men jag är rätt imponerad över hur bra det går att hitta på det sättet och hur snabbt trådar hamnar i Googles index (det kan röra sig om endast timmar ibland). Och jag behöver väl inte ens säga att det är absolut blixtsnabb sökning.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-17 14:23
Ursprungligen av Adrian B:

Ett tips för att minska belastningen är att sökningar i forumet görs med Google istället, skriv bara site:99.se tillsammans med sökorden så söker Google bara på 99.se.

tack sa hemmskt mycket för kommandot!
himmla bra att veta!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-01-15 15:05

Trevligt att veta att servrarna kommer att hålla! Det blev ju riktigt långsamt förra året när Steve presenterade nya iMacs...

Jag sitter här i serverhallen, på armlängds avstånd ifrån maskinparken ifall något skulle hända. Har tyvärr glömt hörselskydden denna gång också...

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Jag sitter här i serverhallen, på armlängds avstånd ifrån maskinparken ifall något skulle hända. Har tyvärr glömt hörselskydden denna gång också...
/M

*tortera fram ett killall*

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-15 15:42

Hur ser belastningen ut jämfört med en "vanlig" dag?

Gör om det till mac.99.se så borde det fungera
Samt att ni skulle kunna dela upp 99an över olika servrar då, fast det går väl ändå misstänker jag...

Väldans OT:
Idag är jag glad!

Det är ganska fullt ös - iofs har det varit bra tryck senaste veckan.

Vi har fyra lastbalanserade Xserve G5 men om någon vecka kommer ju vår dual QuadCore Xeon och den kommer nog vara snabbare än alla fyra G5:or tillsammans. Särskilt eftersom vi har lite nya trix som vi ska testa!

Ursprungligen av RockyMontana:

Gör om det till mac.99.se så borde det fungera
Samt att ni skulle kunna dela upp 99an över olika servrar då, fast det går väl ändå misstänker jag...

Som sagt - det är redan lastbalanserat på fyra maskiner som får jobba lite nu

kanske en dum fråga men när börjar det??

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-15 16:06
Ursprungligen av Kidmaster:

kanske en dum fråga men när börjar det??

Keynoten håller på mellan 18.00-19.30!

17.30 öppnar vi dörrarna till: MWSF 2008 - den officiella keynote-tråden

Ifall det blir för segt så kan ni ju stänga av avatarerna för tillfället, en avatar tar väl lika mycket kraft som några inläggs text?

Ursprungligen av apple4ever:

Ifall det blir för segt så kan ni ju stänga av avatarerna för tillfället, en avatar tar väl lika mycket kraft som några inläggs text?

Text och bilder är bara data som ska skickas. Det tar i princip ingen kraft. Det som tar kraft är när främst då webbservrarna söka bland allt i databasen.

Ursprungligen av Marcus K:

Text och bilder är bara data som ska skickas. Det tar i princip ingen kraft. Det som tar kraft är när främst då webbservrarna söka bland allt i databasen.

Man lär sig något nytt var dag Tack för svaret.

Irc?

Kommer 99 ha igång någon irc under keynoten?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-15 17:57
Ursprungligen av PowerAxl:

Kommer 99 ha igång någon irc under keynoten?

99* kör aldrig med irc, men #keynote.se på freenode.net finns om du vill chatta. De har även en enkel webklient för den som inte klarar en riktig irc-klient, men den är hårt belastad. chat.keynote.se

Sen har du live-referrat på keynote.se/, med en iPhone-version på iphone.keynote.se

Senast redigerat 2008-01-15 18:18
  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-17 02:36
Ursprungligen av hugin:

99* kör aldrig med irc, men #keynote.se på freenode.net finns om du vill chatta. De har även en enkel webklient för den som inte klarar en riktig irc-klient, men den är hårt belastad. chat.keynote.se

Sen har du live-referrat på keynote.se/, med en iPhone-version på iphone.keynote.se

#99musik
replokalen gar att lokalisera pa IRC!

Jag var ju borta under de hetaste timmarna, höll servarna för trycket?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-01-16 01:55

Japp! En given succé.

Ursprungligen av boris91:

Japp! En given succé.

Kul! Snart kommer ju vår dual Quadcore och då ska vi minsann få sajten minst dubbelt så snabb har jag bestämt mig för

  • Medlem
  • 2008-01-16 08:03

Klarade sig bra vad jag märkte, gick att använda resten av siten även om det kändes lite seg ibland, vilket iofs inte var så konstigt.

Tummen upp helt enkelt!

Jag kom inte in under keynoten, men då har jag bara 0.5 lina.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-01-16 18:06

ah. nu förstår jag varför det var lite väl segt igårkväll

Är allt löst nu? Upptäcker att jag inte kan gå in under 'Mina Trådar'
Då kommer jag till sökrutan istället. Eller det funkar ibland men typ var tionde gång eller något.

Mvh Axel W

1
Bevaka tråden