Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny version av AirFoil - nu behövs ingen Airport Express

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Rogue Amoeba har tillgängliggjort Airfoil 3.0. Utöver den tidigare funktionen att strömma ljud från nästan alla program till en eller flera Airport Express-enheter erbjuds nu även möjlighet att strömma ljudet till andra Macar i ditt nätverk. Priset är $25 ($10 om du uppgraderar från Airfoil 2).

http://www.rogueamoeba.com/airfoil/mac/

-- Ett tips från http://www.99.se/tipsa/ --

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-10 20:15

Häftigt, blir till att testa när jag kommer hem!

En annan stor nyhet är Airfoil Video Player som ser till att det strömmade ljudet är synkroniserat med bilden som visas på din Mac.

Härlig rubrik a la Macworld.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-10 22:28

Härligt att Instant Hijack fungerar igen. Undrar om det blir betaluppdatering av Audio Hijack Pro också. Det finns iaf ingen uppdatering ute nu. Längtar!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-11 18:07
Ursprungligen av Ylan:

Härligt att Instant Hijack fungerar igen. Undrar om det blir betaluppdatering av Audio Hijack Pro också. Det finns iaf ingen uppdatering ute nu. Längtar!

Vänligen, Ylan

Jag skulle inte rekommendera Audio Hijack Pro till någon om det fortfarande använder APE. APE orsakar så många problem med varje ny system uppdatering att det inte lönar sig.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-11 18:13
Ursprungligen av Robo-X:

Audio Hijack Pro använder APE så jag skulle inte rekommendera Audio Hijack Pro till någon. APE orsakar så många problem med varje ny system uppdatering att det inte lönar sig.

//Rob

Vad rekommenderar du då?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-11 18:52

Vet inte. Laddade ner Audio Hijack Pro och det verkar som dom tog bort APE. Då ska det inte vara några problem att använda Audio Hijack Pro.

//Rob

Senast redigerat 2008-01-11 20:05
  • Administratör
  • Lund
  • 2008-01-10 23:11

men det funkar inte att stream från sin mac till sin pc...men tvärtom...?

Om någon ändå vill ha alternativ så finns WireTap Studio ($69, $30 om du äger Audio Hijack Pro).

edit:
Det är alltså billigare att köpa Audio Hijack Pro ($32) och WireTap Studio Competitive Upgrade ($30) än att bara köpa en vanlig licens av WireTap Studio ($69). Två program till priset av det ena.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-13 22:03
Ursprungligen av Hagelin:

Om någon ändå vill ha alternativ så finns WireTap Studio ($69, $30 om du äger Audio Hijack Pro).

edit:
Det är alltså billigare att köpa Audio Hijack Pro ($32) och WireTap Studio Competitive Upgrade ($30) än att bara köpa en vanlig licens av WireTap Studio ($69). Två program till priset av det ena.

Har du någon koll på eventuella fördelar med WTS?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-01-13 20:12

Videon i Airfoil funkar väldigt dåligt. Ljudet är kalas men bilden är svart, textremsan ser jag men inget annat.
Ibland blinkar det till och så ser man en skymt av bilden.

Vidare får jag väldigt mycket brus efter ca 10 minuter in i filmen.

Någon som vet hur jag ska lösa detta?

Bultzor: Har du betalat för programmet? dom lägger in brus efter 10min annars, pay it

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-01-13 21:58

ah. så enkelt var det alltså...

Köpte precis, sjuuuukt värt! Streamar ljud från Macbooken till Mac mini media center vidare till Bosen. Efterlängtad funktion som är värd varenda krona!

  • Medlem
  • 2008-01-13 22:27

Airfoil har länge varit dunder för oss som lyssnar på Sveriges Radio. Nu blev det ännu dundrigare.

Detta kan vara lösningen på airtunes-problemet i front row i leopard. Jag kör inte leopard men har jag fattat rätt så är front row ett program numera och kan inte spela musik via airtunes. Kan nån pröva?
För övrigt skulle jag vilja att airfoil kunde sända ut all musik som kommer ut från datorn, inte bara från ett program.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2008-01-14 22:43
Ursprungligen av Patric08:

Detta kan vara lösningen på airtunes-problemet i front row i leopard. Jag kör inte leopard men har jag fattat rätt så är front row ett program numera och kan inte spela musik via airtunes. Kan nån pröva?
För övrigt skulle jag vilja att airfoil kunde sända ut all musik som kommer ut från datorn, inte bara från ett program.

Jag provade att strömma systemljudet med airfoil, funkade bra, sedan fjärrkontrollen och Frontrow, och det verkar fungera, spelade lite musik och ska prova vidare innan jag köper det, verkar vara prisvärt, klart lyxigt att kunna välja ljud till stereon med Frontrow.
Alltså allt ljud gick att få till APE, men man måste gå in i systeminställningarna och ställa in utgående ljud också...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-14 21:50

Det är ju ett fantastiskt program med en ännu mer fantstik funktion, synd bara att de inte fått syncningen att fungera mellan ljud och bild när man spelar upp video (i VLC).

  • Medlem
  • 2008-01-14 21:52
Ursprungligen av Solid:

Det är ju ett fantastiskt program med en ännu mer fantstik funktion, synd bara att de inte fått syncningen att fungera mellan ljud och bild när man spelar upp video (i VLC).

De påstår att det fungerar. Gör det inte det?

Kört Airfoil idag för första gången, och inte funkar sync i VLC. Får ta ner till 1900 ms i Audio delay. men borde det inte vara så att ljudet ska ökas istället för minus?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-01-14 22:36

bild & ljud fungerar med airfoils egna filmspelare....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-06 21:14
Ursprungligen av Baron:

De påstår att det fungerar. Gör det inte det?

Nej, det blir extrema differanser mellan ljud och bild.

Ursprungligen av Bultzor:

bild & ljud fungerar med airfoils egna filmspelare....

Med Airfolis egna spelare fungerar syncningen bild/ljud. Men spelaren är under all kritik och skapar horisontella "hack" i filmerna. Lågupplösta avi-filer fungerar sådär, men klart sämre än med VLC eller QT. Högupplösta mkv-filer spelar den upp helt odugligt tyvärr (detta på en 2.4 GHz MBP).

Men om några versioner kanske det bli ordning på grejerna... Eller så kanske Apple fixar något liknande, hoppas kan man iaf!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-07 18:24

Jag använder VLC tillsammans med AirFoil och syncar sedan ljudet direkt i VLC.

Under Inställningar/Ljud/All kan man dra ner "Kompensation för ljudsynkronisering" till ca -2000 (ms). Finjustera sedan med tangentbordet - G och F ökar/minskar fördröjningen.

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-01-17 02:13

fattade inte vad som hände men efter att jag bootat datorerna vägrar de hitta varandras airfoil.
läste i Airfoils info att man kan bara använda en reg. till en dator. måste köpa en ny om man har fler datorer, (vilket större delen av deras 3.0 koncept bygger på att man har)
deras förklaring till varför man skulle köpa deras produkt var att de liknade den vid en bil, o varje dator var ett säte, man var tvungen att köpa alla sätena...stämmer detta?!??!!??!!

  • Medlem
  • 2008-01-17 09:54

Det är väl det absolut mest normala sättet att hantera licenser, att man har en licens per dator?

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-01-17 11:15

Men om deras produkt numera har en funktion som gör att man kan använda sin andra mac/pc som en "airport express" så är det ju rent ut sagt korkat/snålt att ha en serial-nyckel begränsad till en dator. Detta gör att man blir tvungen att köpa TVÅ licenser för att använda en produkt som marknadsför sin nya uppgradering med just denna ovannämnda funktion.
Det kan var så att jag missförstått Airfoil och deras manual. Kanske går det att ta emot sändning även utan att ha en betald version. Kan inte svara på detta då min obetalda version på PC'n vägrar att dyka upp på min betalda version på min Mac och vice versa.

  • Medlem
  • 2008-01-17 11:20

Mja, jag tycker inte att det är så konstigt. Airfoil är ju jättebra med endast en dator och en Airport Express, bara den funktionen är ju värd pengarna flera gånger om.

Att sedan företaget vill ha betalt för alla installationer är väl inte så underligt.
Vänd på det: skulle du vilja betala för obegränsad användning om du bara ska ha programmet på en dator?

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-01-17 12:27

Jag hade förstått argumentet om det handlade om ett program som tillexempel Photoshop, Word eller liknande behandlingsprogram. (Men även i de fallen kan man installera de på flera av sina egna maskiner hemma. så länge man har sin produktnyckel.) Men i detta fallet handlar det om ett program vars funktion är att föra vidare ljud. begränsningen är det egna nätverket. Om man inte kan föra vidare ljudet på sådant sätt som de påstår när de lanserar produkten utan en ytterligare licens så blir produkten obrukbar med bara en licens. (förutsatt att man inte har en airport express - vilket man inte ska behöva i v. 3.0)
Ställningstagandet huruvida produkten är värd sina 25US D eller inte är oväsentligt då det är rogue amoeba som satt det värdet på produkten, och man som kund förväntar sig en produkt som användbar. Hade de satt 50US D eller 5US D hade jag också förväntat mig en produkt som hade fungerat.
Jag vet att jag kan låta en smula bitter, men eftersom jag inte har en airport express utan Airfoil, som nu skulle göra att jag kan använda andra maskiner som airport express så blir jag jag just, lite bitter när det inte fungerar.
Men är det så att det går att ta emot ljud utan licens så har jag inget problem med rogue amoeba. Detta kan jag inte svara på eftersom mina maskiner inte hittar varandras airfoil. Men tänk dig själv. du hade inte varit pigg på att behöva köpa en ytterligare licens bara för din airport.

  • Medlem
  • 2008-01-17 12:38

Eh, läser man bara lite grann på siten ser man ju att det i första hand är ett program för Airport Express.
Att man kan skicka ljud mellan olika datorer är inte ens en renodlad Airfoilsfeature utan kräver Airfoil Speakers. Jag har inte installerat 3.0 än, men kan tänka mig att AF Speakers går att ha på flera datorer.

Jämförelsen mellan PS är lite konstig eftersom du nästan ber om att Airfoil ska ha ett kopieringsskydd som är lika lätt att kringgå som Adobes?! Det är inte helt ovanligt att installationer kollar nätverket efter hur många licenser som används. QuarkXPress fungerade så ett tag (kanske fortfarande), FotoStation gör det.

Bevaka tråden