Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! är någon annan ansluten till min dator?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

för någon dag sedan dök det upp en server i Finder under delat (Obs jag kör Leopard).
Har aldrig sett servern tidigare. Det går inte att ansluta till den eller göra något med den. Det enda som står är att det är en pc-server om man klickar på info.
Jag har inte någon fildelning eller något igång. brandväggen är på och min Router är inställd på att ej skicka ut ssid samt att jag har krypterat med WAP. Borde vara hyfsat säkert tycker jag... Jag har även provat att byta namn på nätverket samt nytt lösenord, men utan resultat.

finns det nån som vet vad detta kan vara? hur får jag bort den?

bifogar en bild så ni ser hur det ser ut.

Jag får för mig att det är din dator som ser denna dator, och inte tvärtom. Delat visar vad andra delar med sig.
Kör du nån virtualisering (Fusion, Parallels)? I så fall kan det även vara din egen Windows i en virtuell maskin.

Nej jag använder inga sådana program.
Eftersom jag bor i ett studentområde så vet jag inte om de har gjort en "internetlösning"i lägenheterna som gör att man är sammankopplad med andra i huset. Ex. Det har hänt att jag sett andra delade nätverk itunes. kan detta vara nått?

Senast redigerat 2007-12-01 17:52

Jag är ingen expert, men jag tror att du ser andra datorer som är med på nätverket. Värre är det inte. Om du inte delar ut din dator så kan ingen annan se dig, tycker jag. Att du ser nån annans dator - det är deras problem. Iofs, du kan inte göra nåt med den, du bara ser att det finns en dator som heter mgmtpetros2.

Precis som QuickEye säger så ser du en annan maskin på nätverket, en Win-maskin är det. Det syns på ikonen. (En Blue Sceen Of Death PC).

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Precis som QuickEye säger så ser du en annan maskin på nätverket, en Win-maskin är det. Det syns på ikonen. (En Blue Sceen Of Death PC).

Jepp, till och med så himla kul att om man förstorar ikonen får man läsa texten på den, ett felmeddelande...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-01 21:05

Och du var ansluten till ditt (trådlösa) nätverk när du såg filservern? Det kan ju tänkas att din dator hittade ett annat oskyddat nätverk som den anslöt till.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-05 23:39

Jag har precis samma problem. Det är olika datorer som dyker upp varje gång under "delat".
Jag har inte trådlöst igång, delar inget, brandväggen på etc.
Mycket mysko.

Ursprungligen av boko:

Jag har precis samma problem. Det är olika datorer som dyker upp varje gång under "delat".
Jag har inte trådlöst igång, delar inget, brandväggen på etc.
Mycket mysko.

Macen är väl duktig på att kolla av nätverket den är kopplad på efter andra maskiner i närheten bara.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-01-30 22:09

Jag har också märkt detta vid något enstaka tillfälle, att en windows-dator dyker upp under "delat" även fast jag vet att ingen annan windows finns i mitt nätverk...

Återupplivar lite här. Vill inte starta en ny tråd.
Samma sak har hänt för mig.
Har en trådlös router som är lösenordsskyddad som jag delar mellan mina två mac:ar. Sedan 3-4 dagar har det dykt upp en Pc-server under delat precis som bilden på första inlägget.
Den dyker dock bara upp på min MBP (OsX 10.6) och inte på min iMac (OsX 10.5).
Kan skillnaden i version av OsX ha något med saken att göra?
Installerade Comviqs kontantkorts 3G-modem ungefär samtidigt som Pc-servern dök upp. Vet inte om det kan ha något med saken att göra.
Mest bara nojjig att någon tagit sig in på nätverket.

Ursprungligen av stereodee:

Återupplivar lite här. Vill inte starta en ny tråd.
Samma sak har hänt för mig.
Har en trådlös router som är lösenordsskyddad som jag delar mellan mina två mac:ar. Sedan 3-4 dagar har det dykt upp en Pc-server under delat precis som bilden på första inlägget.
Den dyker dock bara upp på min MBP (OsX 10.6) och inte på min iMac (OsX 10.5).
Kan skillnaden i version av OsX ha något med saken att göra?
Installerade Comviqs kontantkorts 3G-modem ungefär samtidigt som Pc-servern dök upp. Vet inte om det kan ha något med saken att göra.
Mest bara nojjig att någon tagit sig in på nätverket.

Gissar att de har sin variant av fildelning på och ingen brandvägg. Då syns man rätt bra på nätet. Det är ju inget DU behöver vara orolig för.

Om du är orolig finns det några saker du kan ta till.

1. Slå på Brandväggen
2. Slå av fildelning och internetdelning, och alla andra Delning du inte behöver
3. Ta bort Gästkonto-inloggningen (sök på det här)
4). Ställ in Finder på att inte visa anslutna servrar i vänstersidans meny (slipp se dem)

Tack för svaret

Verkade vara punkt nr 2 som spökade.

Stängde av fil/skrivar/bluetooth-delning och slog sedan på det igen och då försvann Pc-servern.

Ursprungligen av stereodee:

Tack för svaret

Verkade vara punkt nr 2 som spökade.

Stängde av fil/skrivar/bluetooth-delning och slog sedan på det igen och då försvann Pc-servern.

Enkla tumregler, Brandväggen uppe och inga tjänster för del ningar p åom du inte använder dem.

tuta och kör!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-06-21 09:43

Satt på ett nätverk (umeå energis nät) där mitt förra jobb var. Såg alla användare på den switch som vi låg på. Många winmaskiner som var helt öppna, if you get my drift

jag har plötsligt och lustigt börja få informationen som den bifogade länken indikerar. jag sitter på ett trådlöst nätverk med MAC-filtrering och WPA2. endast min dator är ansluten. går det att ta reda på vem "segel05" är? ip-nr?

kör parallells med en xp-installation. dock heter den något helt annat.

Det är förmodligen XP installationen du ser, du är helt säker på att "segel05" inte har något att göra med XP? Vet att mina windoze installationer kunnat visa helt andra namn i OSX än jag angett.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-03-17 17:40

Är det inte en share på din XP-maskin ?

1
Bevaka tråden