Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inga snabbare iMacar på 1 år!!

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nog måste det vara första gången i modern datorhistoria där en modell inte snabbas upp under ett helt år? iMac TFT har legat på 800mhz i mer än 365 dagar. Det är bra för andrahandsvärdet men inte så mycket mer.

Ok, den har fått 17" skärm och GF4MX på en modell men det gör ju inte datorn snabbare på något sätt. Systembusen är kvar på 100mhz och det är fortfarande ata66 på hårddisken. Visst, hastighet är inte allt men det hör ju till att även den ökas i takt med att snabbare processorer tas fram.

Nån som vet när nya iMacar kommer (eller tror sig veta) och vad de kan tänkas innehålla? Bara en speedbump är ju ointressant, de måste ju få nåt mer- t ex snabbare systemsbus, ata100 osv. Det sitter ju faktiskt PC2100 minne och ata100 i pc-datorer som kostar under 10000kr.

Nya iMacar är på gång. Men det är svårt att säga något om hastigheten, MacRumors har inga bekräftade uppgifter, bara obekräftade som säger kring 1 GHz.

iMac and eMac upgrades are on the way... as previously rumored... though no confirmation on upcoming processor speeds... though unconfirmed rumors seem to be guessing at 1GHz speeds.

Taget härifrån: Upcoming PowerMacs, iMacs and eMacs

Ibland undrar jag om Apple smyghåller på farthöjande grejer för att ha nåt till nästa utgåva (speciellt snabbare bussar, minnen och diskar, sånt som bara borde vara att ta färdiga lösningar) men när det står still så länge så har jag svårt att tro det. Det är bara konstigt. Får de toppfart på kringkomponenterna så gör det inte så mycket att CPU´n har lägre frekvens.
Tyvärr har Apple en historia av att hålla igen för mycket på lågprismodellerna för att göra proffsmaskinerna intressantare (LC, LC2, PPC603), men jag trodde såna självdestruktiva strategier var borta när iMac kom. Den var liksom full fart men mindre bråte.

Det är också en av de tråkigaste sakerna med stora företag. "Varför" är alltid hemligt. Vi, som ska använda prylarna, får aldrig veta nåt. Visst, om Apple berättade nu när de beräknar att vissa hemliga produktionsproblem är lösta så skulle ingen köpa Macar på ett antal månader. Men å andra sidan, om jag visste att Apple hade en lösning på gång som skulle fixa prestandaglappet och ge x86 en match igen, då skulle det vara lättare för mej att satsa på Macen. Nu är det bara uppenbart att det finns ett problem.

Apple har kommit igen prestandamässigt förut, och jag är säker på att de har ett eller flera stora projekt som ska fixa det. Jag skulle tro att det finns tre: Ett gäng som jobbar på att få in de snabbare kringkomponenter som av nån anledning inte är där nu, ett gäng som testar snabbare PPC-processorer, och ett gäng som kör OSX på x86.

Vem vet, kanske slutet på MacOS9 beslutats för att göra plats för den nya x86-Macen med fyra 3 GHz-processorer?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
Vem vet, kanske slutet på MacOS9 beslutats för att göra plats för den nya x86-Macen med fyra 3 GHz-processorer?

Inom en månad - dubbla 1,42 Ghz (med dubbla 1,25 och dubbla 1 som "lellebröder"...)

Kan ju vara bra att ha...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-11 15:23

När Power4 processorn är tillräckligt klar, då kommer vi se helt andra saker. Fast det tar tid.

Sen är ju frågan, hur mycket av hastigheten använder de flesta användare???

Som jag ser det inom den grafiska sektorn, så är det grafikkorten som är en del av problemet. 500-600 Mhz räcker mer än väl. Men helst mer än 32 MB minne på grafikkortet.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
När Power4 processorn är tillräckligt klar, då kommer vi se helt andra saker. Fast det tar tid.

Det är "snabbare PPC"-gruppen det. Jag hoppas, hoppas... men det gäller att de kommer i tid, att det inte bara blir en upphämtning från för lite nu till för lite då. Men jag tror som sagt att Apple har fler vägar.
[quote]quote:
Sen är ju frågan, hur mycket av hastigheten använder de flesta användare???
[/quote]Film, film... Apple säljer inte nya maskiner om de gamla duger lika bra. Det finns mycket som tar mer tid än man skulle önska. Därmed finns det en marknad.

Filmredigering (speciellt kodning), mp3-kodning, ljudredigering, nån som tycker att det går så fort att ni inte vill att det ska gå lite snabbare? Bara att öppna en JPEG på 2-4 Mpix är inte precis en omedelbar operation.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
När Power4 processorn är tillräckligt klar, då kommer vi se helt andra saker. Fast det tar tid.

Om vi ska vara petiga så är väl Power4 redan klar, medan det är Power4 Lite som vi väntar på? Eller...?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Sen är ju frågan, hur mycket av hastigheten använder de flesta användare???

Som jag ser det inom den grafiska sektorn, så är det grafikkorten som är en del av problemet. 500-600 Mhz räcker mer än väl. Men helst mer än 32 MB minne på grafikkortet.

Jag tror att även vanliga användare kan ha nytta av ltie mer kraft faktiskt. Nu kanske jag säger emot mig själv, för jag brukar hävda att många tycker dagens kraft är tillräcklig, och på ett sätt så är det också så. Jag tycker min iBook 800 är väldigt kompetent när det gäller prestanda och klarar det mesta jag vill.

Men på jobbet så köpte vi nyligen in ett ljudlig maskin, dvs en Dual 1 GHz G4 och då insåg jag att man faktiskt kan njuta av mer prestanda även i vanligt dagligt datoranvändade. Det är trevligt när det bara blixtrar till när jag ska starta ett lite tyngre program eller då Apples ögongodis vid minimeringar faktiskt fungerar så snabbt som det är tänkt.

Så även om behovet av prestanda för den genomsnittlige användaren närmar sig vad som är alldeles tillräckligt är vi nog inte där riktigt ännu.

Sen har vi poweranvändarna som kör tung videokomprimering och de speltokiga, men det är en annan kategori användare. Dom får aldrig nog...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-11 15:54

Jag tror enbart på Power4 numera. Det sedan en utvecklare sa att det krävs för mycket att skriva om. Nu har jag själv ingen erfarenhet av det hela, men om det blir merarbete ör utvecklarna, är de redo att stödja macplattformen då?

Visst film är på väg att växa mycket, men vi får inte glömma det stora macsegmentet som sitter och häckar i Mac OS 9 och Quark. Hörde en stor svensk aktör som inte vill ha in X förrän 2005... Då vill de med stor sannolikhet ha Mac OS 9 burkar i första hand.

Processorn gör en hel del, men allt det andra runt omkring, det är det som måste få fart nu i februarisläppet.

  • Medlem
  • 2003-01-11 18:56

Hoppas att det kommer tysta Powermacar som inte kostar skjortan.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: XedoZ:
Hoppas att det kommer tysta Powermacar som inte kostar skjortan.

Ja dom blir nog tystare i alla fall, det tror jag nog. Men hoppas inte för mycket på lägre priser, de har kostat ungefär lika mycket rätt länge.

Jag är överhuvudtaget tveksam till Apples modell. Många anser att Apple gör helt rätt, har en ok vinst, har säkert en massa kort i rockärmen. Men jag är mycket skeptisk.

Processorer
Apple kommer att satsa på en bantad Power4, en processor med lovande prestanda. Om den levererades idag skulle det vara underbart, en snabb och effektiv processor som kan mäta sig med alla moderna desktopprocessorer.

Frågan är dock vad som händer när Apple släpper sina "G5" maskiner, antagligen MWSF 2004. Vilken prestanda har övriga desktopmaskiner då? Pentium ligger antagligen nära 4-5 GHz. AMD:s processorer kör på för fullt med nästan jämförbar prestanda (även om AMD har sagt att de ska sluta tävla).

På vilken nivå kommer Power4Lite att ligga på då? Antagligen motsvarande dagens skillnad mellan P4/AMD och G4 (fast med högre klockfrekvens). Det vill säga att Apples processor klämmer ut ungefär 1/2-2/3 av den prestanda som man får från motsvarande P4/AMD.

Innehållet i burkarna
Apple kommer antagligen att precis som tidigare att leverera äldre teknologi i sina datorer. Dvs segare bussar och mindre möjligheter till uppgradering än motsvarigheten hos PC.

RAM-minnet kommer att vara segare, bussarna likaså.

Priset
Apple kommer att precis som alltid ha höga marginaler för att kunna fortsätta utvecklingen. Det innebär höga kostnader för kunden vid inköp av datorn, vilket gör att många håller sig borta från Mac. Sen att Macarna är hyfsat billiga i drift är ju en annan femma.

60% Windows användare
Jag noterade en sak under årets keynote på MWSF. Steve pratade sig nästan febrig över hur många Windowsanvändare som har switchat, kollat in Apples switchsida m.m.

Men frågan är - hur behåller Apple sina redan befintliga kunder? Inte genom att bete som översittare och aldrig svara på kritik. Inte genom att sluta leverera de prestandaökningar i hårdvaran som kunderna behöver.

Slutsats
Det finns många tecken på att Apple inte fungerar riktigt optimalt idag. Det beror självklart på hur man ser det, för om man gillar Apples flört med konsumentelektronik och mindre fokus på datorerna så är man nog överlycklig. Om man framförallt vill ha ett nytt iMovie istället för prestandaökningar som kan få Apple att behålla sina befintliga kunder, då är nog allt frid och fröjd.

Jag vågar mig på en kanske ohelig slutkommentar: Sedan Steve Jobs kom tillbaka har Apple tagit många viktiga beslut. Från början många bra beslut, iMacen kan stå i fokus där. Men på senare tid har det gått utför, kanske inte ekonomiskt, men väl teknologiskt. Och ja, självklart är det Apples fel, kanske inte alltid medvetet, men vem annars har kontroll över hela Mac-plattformen?

[ 12 Januari 2003, 13:32: Meddelandet ändrat av: William WM ]

Många klagar dessutom på att Apple ger dålig support på grejorna och att det tar lång tid att få saker lagade. Mycket verkar krångligt.

[ 12 Januari 2003, 12:23: Meddelandet ändrat av: Chaosstar ]

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-12 13:59

Det är nog dags för en intel/AMD-dödare snart.

Annars skulle väl Apple ha svårt att övertyga mjukvaruföretag(film o 3D-applikationer tex) om macens framtid?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-12 14:18

Apple kommer ALDRIG ha det snabbaste. Inte inom en överskådlig framtid. Är det bara ren råkraft, köp en PC kluster och kör Linux och kör tunga beräkningar där. Eller om pengar inte är några problem köp ett gäng av Apples rackservrar och klustra!

Som användarplattform, rent produktionsmässigt så kommer vi få snabbare och snabbare macar. Snabbast? nej, det kan vi nog glömma. Att ha det snabbaste i ett, det kommer ingen klara av. Däremot är jag övertygad av att Apples nya processor inte kommer ifrån AMD/INTEL. Däremot tror jag på fler än två processorer i framtida modeller.

Hela tiden får ju användare väga för och nackdelar emot varandra. Vill man ha det snabbaste och värsta, då blir det en PC ifrån något mindre företag. Den är säkert snabbast de där 14 dagarna innan nästa modell kommer...

Jag upplever att Apple kommer släppa fler uppgraderingar per år. Fler som kommer så fort nya snabbare komponenter kommer. NACKDELEN är att det kan bli en massa olika maskiner där det kan komma en massa buggar. Just nu har vi det mest buggfria systemet som rullar. Hetsen med att stoppa in det senaste i ett leder till kompibalitetsproblem. Så risken blir att vi får en dator med ett underbart OS men en burk som bråkar. I slutändan leder det till missnöjda kunder. Då det gäller fläktarna i de senaste powermacarna lär det varit tidspress som gjorde att fel fläktar hamnade i datorerna. Så hellre lite efter med det tekniska, bara kompabliteten är hög!

  • Oregistrerad
  • 2003-01-12 14:21
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Om vi ska vara petiga så är väl Power4 redan klar, medan det är Power4 Lite som vi väntar på? Eller...?

Det är väl bara vad vi kan spekulera i. Om Apple väljer det ena eller det andra kan vi bara gissa oss till. Jag är dock övertygad om helt nya maskiner med nya processorer ifrån antingen IBM eller Motorola. Tycker indikationerna på AMD/INTEL är så svaga att de är försumbara. Annars hade vi nog redan sett en sådan maskin!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-12 14:29
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Apple kommer ALDRIG ha det snabbaste.

G4:an var ju snabbast när den kom... väl?

Hur såg det ut innan G4:an kom? Var det lika ont om fart då som det är nu?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-12 14:34
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: tobot:
G4:an var ju snabbast när den kom... väl?

Hur såg det ut innan G4:an kom? Var det lika ont om fart då som det är nu?

Det berodde på vilka program som man kör. Apple kan alltid släppa burkar som är snabbaste på Photoshop mm om de har Adobe mfl med sig.

I ren råkraft så har Apple varit efter hur man en ser på det hela, men vad skall man ha en burk till som bara kör med 20% av kraften under huven? På serversidan är det en annan femma, där är kraft allt!

Det har alltid funnits ett hopp upp till de vassaste PC burkarna. men som desktop så ser jag adlrig det som ett problem. Nu har vi multitasking som fungerar, gör annat under tiden burken beräknar! Häng på 99mac eller något!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-01-12 15:01

Det går ju att öka på storleken på Hd,ramminne och bättra på grafikprestandan om inte annat.Imac är nu en ett år gammal dator med samma konfig till samma pris som för ett år sedan.Vem vill ha en ett år gammal konfiguration till det pris Apple tar?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Det har alltid funnits ett hopp upp till de vassaste PC burkarna. men som desktop så ser jag adlrig det som ett problem.

Vilka gör de snabbaste burkarna? Finns det någon hyfsat tillförlitlig sida som har koll på sådant?

För några år sedan, när Steve började prata om Unix för Apple så var jag helt säker på att de skulle "ta över" SGI och integrera deras maskinvara/programvara/strategi inom Apple.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-12 15:12
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ariel:
Det går ju att öka på storleken på Hd,ramminne och bättra på grafikprestandan om inte annat.Imac är nu en ett år gammal dator med samma konfig till samma pris som för ett år sedan.Vem vill ha en ett år gammal konfiguration till det pris Apple tar?

Priset är nerjusterat. En ny topmodell med underbara 17" har införts i sommras.

Kolla på Apples historia, modellerna håller ett bra tag. kan ju säga att som tekniker är det skönt med få modellbyten, för det är enklare att hålla reda på vilka maskiner som är vilka.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-12 15:14
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: thevil:
Vilka gör de snabbaste burkarna? Finns det någon hyfsat tillförlitlig sida som har koll på sådant?

Jag säger nej.

Gör de tester som behövs med den mjukvara du vill skall gå snabbast. Vi gjorde så med Acrobat för att skapa PDFer. Det visade sig att Mhz är helt avgörande. En PC fick jobbet med så många Mhz som var möjligt.

I Photoshop så har ju Adobe gjort en snabbare macversion i hel del av de vanligaste handhavandena, men det finns filter som är snabbare på PC.

Jag förstår din poäng Ariel ang 1 år gammal dator men hur intressant är det för den vanlige konsumenten egentligen?

Själv gillar jag fart, men på sista tiden har jag börjat titta runt vad människor som inte hållt på med datorer har att säga och det flesta vill bara kunna göra de enklaste sakerna smärtfritt och som sagt så hänger mycket på mjukvaran. Det måste bli mycket enklare med allt från att koppla in en kamera till att koppla upp sig på nätet. Det är fortfarande mycket som kan gå fel...

Detta är forfarande ett problem inom både Mac och Pc världen. Dock tycker jag att Mac:en fortfarande har övertaget.

Sen att proffsen och andra speedfreakar vill ha högre hastiget. De e något annat

[ 12 Januari 2003, 15:20: Meddelandet ändrat av: screwpull ]

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-01-12 16:38
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: screwpull:
Jag förstår din poäng Ariel ang 1 år gammal dator men hur intressant är det för den vanlige konsumenten egentligen?

Burkarna ska ju helst sälja,och med den konkurrans som PC är så får nog Apple bjuda till lite ialla fall.Den vanlige konsumenten är nog inte villig att bara betala för design.Köper man en ett år gammal iMac så betalar man inte fullpris,även om den är i nyskick.
Själv gillar jag fart, men på sista tiden har jag börjat titta runt vad människor som inte hållt på med datorer har att säga och det flesta vill bara kunna göra de enklaste sakerna smärtfritt och som sagt så hänger mycket på mjukvaran. Det måste bli mycket enklare med allt från att koppla in en kamera till att koppla upp sig på nätet. Det är fortfarande mycket som kan gå fel...

Detta är forfarande ett problem inom både Mac och Pc världen. Dock tycker jag att Mac:en fortfarande har övertaget.

Macen har fortfarande övertaget,det tycker jag med.Men med XP är övertaget nästan intaget.

Sen att proffsen och andra speedfreakar vill ha högre hastiget. De e något annat

Jag hoppas verkligen Apple kommer med en ny iMac snart. Min kompis ska köpa ny dator och något otippat är han sugen på en mac. Problemet är grafikkortet. Han spelar rätt mycket Quake och Unreal och sånt så ett GF4MX 32Mb räcker inte långt. Power Mac är inte aktuell då den låter för mycket.

Grejen är bara den att en ny imac måste komma snart för annars blir det en ny pc vilket i alla fall jag tycker skulle vara trist. Han säljer sin nuvarande dator nästa vecka och lär inte vilja vara utan dator allt för länge. Det skulle vara kul med en till macpolare. Då är de 2 stycken!!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
Ibland undrar jag om Apple smyghåller på farthöjande grejer för att ha nåt till nästa utgåva (speciellt snabbare bussar, minnen och diskar, sånt som bara borde vara att ta färdiga lösningar) men när det står still så länge så har jag svårt att tro det. Det är bara konstigt. Får de toppfart på kringkomponenterna så gör det inte så mycket att CPU´n har lägre frekvens.
Tyvärr har Apple en historia av att hålla igen för mycket på lågprismodellerna för att göra proffsmaskinerna intressantare (LC, LC2, PPC603), men jag trodde såna självdestruktiva strategier var borta när iMac kom. Den var liksom full fart men mindre bråte.

Det är också en av de tråkigaste sakerna med stora företag. "Varför" är alltid hemligt. Vi, som ska använda prylarna, får aldrig veta nåt. Visst, om Apple berättade nu när de beräknar att vissa hemliga produktionsproblem är lösta så skulle ingen köpa Macar på ett antal månader. Men å andra sidan, om jag visste att Apple hade en lösning på gång som skulle fixa prestandaglappet och ge x86 en match igen, då skulle det vara lättare för mej att satsa på Macen. Nu är det bara uppenbart att det finns ett problem.

Apple har kommit igen prestandamässigt förut, och jag är säker på att de har ett eller flera stora projekt som ska fixa det. Jag skulle tro att det finns tre: Ett gäng som jobbar på att få in de snabbare kringkomponenter som av nån anledning inte är där nu, ett gäng som testar snabbare PPC-processorer, och ett gäng som kör OSX på x86.

Vem vet, kanske slutet på MacOS9 beslutats för att göra plats för den nya x86-Macen med fyra 3 GHz-processorer?

Intressanta synpunkter när det gäller Apples hemlighetsmakeri. Jag upplever inte att någon PC-leverantör direkt konkurrerar med Apple och i och med att Apple själva har totalt monopol över sin del av branchen så kan jag inte se någon annan anledning än att de vill bygga upp förväntningar. De vet att mac-användare gärna sliter fram kreditkortet direkt när det lanseras en ny och het modell och säljer nog mycket på det.

En sak jag inte förstår är hur Apple kan ha mage att ha "gammal" teknik i en dator som kostar 25000kr. AGP 2X, ATA 66, 100mhz systembuss osv. Mjukvaran är ju ultramodern men hårdvaran känns föråldrad. Det måste ju finnas en annan orsak än att t ex AGP 4X och ATA 100 kostar mer när man kan finna sånt på en pc för under 10000kr. Kanske är det Apples sätt att distansera hemmagrejerna från proffsgrejerna. Jag tycker det känns dumsnålt då såna komponenter bidrar till öka "fartkänslan". Datorn känns rappare helt enkelt och den håller längre.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
En sak jag inte förstår är hur Apple kan ha mage att ha "gammal" teknik i en dator som kostar 25000kr. AGP 2X, ATA 66, 100mhz systembuss osv. Mjukvaran är ju ultramodern men hårdvaran känns föråldrad. Det måste ju finnas en annan orsak än att t ex AGP 4X och ATA 100 kostar mer när man kan finna sånt på en pc för under 10000kr. Kanske är det Apples sätt att distansera hemmagrejerna från proffsgrejerna. Jag tycker det känns dumsnålt då såna komponenter bidrar till öka "fartkänslan". Datorn känns rappare helt enkelt och den håller längre.

Det där med "Gammalt" kan alltid diskuteras. Det kommer nytt hela tiden och vill man ha det senaste får man pynta. Fartkänsla kan diskuteras. Säljv gillar jag Apples design och all upplevelse man har med macar det är
en livsstil man får betala för tyvärr. Är ingen PC hatare men tycker att det mesta går smidigare på Mac (oftast)

Tycker du att Apple ska byta uppgrafikkort 2-3 ggr per år? Får det kommer nytt hela tiden och när hinner spelen utnyttja alla finesser?

Mina föräldrar sitter med en Ny Compaq P4 2.1Ghz 512MB DDR minne firewire, USB, fet HD på 120MB Geforce 4 Ti4600 128MB och platt 17 tum plus Win XP men inte faan känns den "kvick" i alla lägen.

Det är bl a väntetid när du går in HD eller poppar upp kontrollpanelen. Man får snällt vänta till alla ikoner raddas upp. Sen att den kodar MP3 snabbare än min dator (iMac DV 400) det är en annan sak. Det går inte snabbare att ordbehandla, bränna eller surfa!

Spelen går jäkligt bra men de är inte spelintresserade, inte ens syrran på tolv kör spel på den. Hon föredrar sin PS2 med Tekken 4.

Vad är det egentligen som ska gå fortare egentligen? Nyfiken!

[ 12 Januari 2003, 17:35: Meddelandet ändrat av: screwpull ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: screwpull:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
En sak jag inte förstår är hur Apple kan ha mage att ha "gammal" teknik i en dator som kostar 25000kr. AGP 2X, ATA 66, 100mhz systembuss osv. Mjukvaran är ju ultramodern men hårdvaran känns föråldrad. Det måste ju finnas en annan orsak än att t ex AGP 4X och ATA 100 kostar mer när man kan finna sånt på en pc för under 10000kr. Kanske är det Apples sätt att distansera hemmagrejerna från proffsgrejerna. Jag tycker det känns dumsnålt då såna komponenter bidrar till öka "fartkänslan". Datorn känns rappare helt enkelt och den håller längre.

Tycker du att Apple ska byta uppgrafikkort 2-3 ggr per år? Får det kommer nytt hela tiden och när hinner spelen utnyttja alla finesser?

Vad är det egentligen som ska gå fortare egentligen? Nyfiken!

Jag tycker bara att Apple ska göra som andra tillverkare gör. I takt med att snabbare versioner av processorer och grafikkort kommer fram så pular man i det. Det kostar ju inte mer eftersom priset på den gamla sänks och den nya får den gamlas före detta pris.

Om min kompis köper en dator i januari och jag en i december känns det ju naturligt att man kan förvänta sig att min är snabbare eftersom det gått så lång tid.

1 speedbump på ett år tycker i alla fall jag inte är så mycket begärt.

Vad som ska gå fortare? Det är inte så lätt att förklara men ska jag köpa ny dator vill jag ju ha en snabbare än den jag redan har.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-12 19:28

Dom borde stoppa in ett par såna här:
http://www.mips.com/products/s2p11.html

  • Oregistrerad
  • 2003-01-12 20:14
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Jag tycker bara att Apple ska göra som andra tillverkare gör. I takt med att snabbare versioner av processorer och grafikkort kommer fram så pular man i det. Det kostar ju inte mer eftersom priset på den gamla sänks och den nya får den gamlas före detta pris.

Om min kompis köper en dator i januari och jag en i december känns det ju naturligt att man kan förvänta sig att min är snabbare eftersom det gått så lång tid.

1 speedbump på ett år tycker i alla fall jag inte är så mycket begärt.

Vad som ska gå fortare? Det är inte så lätt att förklara men ska jag köpa ny dator vill jag ju ha en snabbare än den jag redan har.

Jag kan säga att det är en liten del av Apples kunder som gillar en hets som mindre tillverkare sysslar med. Ser man på Compaq som är en stor märkestillverkare. De har modeller som håller lika länge som Apples utbud.

Sen hur många behöver den lilla knuff i hastighet som utvecklingen gör på ett år? har du en server är det en annan femma. Men som desktopmaskin, vad skall du ha det lilla som skett under ett års tid? Kör tex PDF framställan på en ett års gammal maskin och en ny, det är inte så extrem skillnad.

Sen kan vi inte jämföra vad som hänt hos Apple under ett år som det som varit. Det kommer nya maskiner inom en snar framtid med annat moderkort. Stödet för X är totalt och borta är boot möjligheten för Mac OS ). Det är nian som gjort att det inte skett så mycket det här året. Kan garantera dig att om ett år kommer du ha andra tankar om nu inget oförutsett sker.

Bevaka tråden