Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beställa RAM från USA?

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Måste man betala moms och tull för RAM - minnen som man köpt från USA?

http://eshop.macsales.com/shop/memory/Mac-Pro-Memory

Ha de bra!

Japp! Det kan därför vara bra att kolla upp vad saker kostar inom EU för att se om USA-import lönar sig. Exempelvis www.crucial.com/uk

Tack johan!

//Yonis

Finns det fler sidor i UK eller liknande?

Ursprungligen av yonis.86:

Finns det fler sidor i UK eller liknande?

Det skulle jag också vilja veta.

Men snälla - hur lata är Ni?

pricerunner.co.uk/

Ursprungligen av leonardo:

Men snälla - hur lata är Ni?

pricerunner.co.uk/

tack,

hitta inga minnen till den nya mpro heller

Bra sida men dem hade inte minne till den nya mac pro modellen (om ja fatta rätt)... så ja hoppas dom får in så småningom...

  • Oregistrerad
  • 2008-01-14 19:25

Du "måste" inte betala moms och tull, paktet kan gå igenom ändå, men RÄKNA med att få betala moms och tull

Ursprungligen av studiox:

Du "måste" inte betala moms och tull, paktet kan gå igenom ändå, men RÄKNA med att få betala moms och tull

åker jag inte i fängelse eller nåt om jag vägrar betala moms o tull? Måste jag inte då betala? Snacka hårklyverier...

Ha de gott

  • Oregistrerad
  • 2008-01-15 00:50
Ursprungligen av yonis.86:

åker jag inte i fängelse eller nåt om jag vägrar betala moms o tull? Måste jag inte då betala? Snacka hårklyverier...

Ha de gott

Du kommer för det första inte att få ditt paket då tull och moms betalas när paketet anläder till dig, betalar du inte på posten så får du inget paket, så enkelt är det (om du inte är företagare då får du oftast en faktura).

Det jag menar är att tullen inte tittar på ALLA paket (beroende lite på vad säljande part angett på alla export och fraktsedlar samt fraktsätt). Av 10 paket så brukar 6-7 gå igenom utan att jag behöver betala något, dvs. tullen missar paketet. Dom andra är det bara glatt till att betala

Vad jag vet är tullen noll, och momsen ska fraktföretaget dra från ditt konto före leverans.

  • Oregistrerad
  • 2008-01-15 00:52
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Vad jag vet är tullen noll, och momsen ska fraktföretaget dra från ditt konto före leverans.

Det är alltid tull på varor från USA; nu pratar du om EU gissar jag.

Vad gäller moms är det svårare regler. Moms inom EU ska dras av säljande land (Eller momsfritt mot en VAT momskod om du är företagare). Då är det säljande lands moms som gäller. Utanför EU gäller momsfritt från säljande land och fet svensk härlig moms vid mottagandet av varan.

Ursprungligen av studiox:

Det är alltid tull på varor från USA; nu pratar du om EU gissar jag.

Säker på det? "DRAM" har varukod "8542 32 10 30" hos tullverket och avgiftsatsen är 0% från USA.

tack för svar o info

moms är väl 25% eller? tror det är värt ändå o beställa därifrån... dom har ju alla nya minnena.

ha de!

Verkar onödigt att kolla RAM priser över hela världen...priserna är ju försumbara nu. 1 GB för 400 spänn. År 1995 köpte jag 16 MB för 6.800:- det motsvarar 425.000:- för 1 GB.

Ursprungligen av Firechild:

Verkar onödigt att kolla RAM priser över hela världen...priserna är ju försumbara nu. 1 GB för 400 spänn. År 1995 köpte jag 16 MB för 6.800:- det motsvarar 425.000:- för 1 GB.

??? Va menar du? Vi pratar ju om RAM till den nya mac pro, finns det i Sverige för 400:- så heter jag Albert.

Ha de gött

Det går att få tag på 2 GB FBD DDRII PC6400 ECC, alltså minnen specade för MacPro med Penryn CPU, mao den nya modellen, i Sverige för ca 860:-/1 GB modul eller 1490:-/2 GB och detta är priser inklusive moms. Så det finns ingen större ide att gynna de stora amerikanska bolagen eller joxa med tull o.d.O:-)

Ursprungligen av macuddevalla:

Det går att få tag på 2 GB FBD DDRII PC6400 ECC, alltså minnen specade för MacPro med Penryn CPU, mao den nya modellen, i Sverige för ca 860:-/1 GB modul eller 1490:-/2 GB och detta är priser inklusive moms. Så det finns ingen större ide att gynna de stora amerikanska bolagen eller joxa med tull o.d.O:-)

Det gör jag gärna! Ska kolla om dem inte finns i 4gb moduler också...

Ska kolla upp detta nu! Ha de!

Lite info för oss som skall köpa mer minne ...

http://www.barefeats.com/harper3.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-26 22:26

Hej!

Har försökt att hitta en Svensk butik som säljer dom nya minnena till Mac Pro billigt:).

Var inne på MacForum idag och frågade men dom hade inga, men det kommer säkert sa dom:). Men här i tråden så verkar det som att det finns redan, men var? Är det någon som har en länk så hade jag varit tacksam.

Mvh
Anders

Kollade lite vad det kostar i USA med RAM.
På OWC tar de $859 (ca 5.550kr) för en 16GB sats (2GBx8). Trans International tar $848 (ca 5.480). Då tillkommer iofs tull,frakt och moms, men jämför man vad de tar på Apple store för samma upplägg om man konfigurerar upp det till 16GB så hamnar man på 30.600kr. Det är en rätt svettig skillnad.
macuddevalla hade hittat 2GB minnen för 1.490/modul nånstans i Sverige (var?) vilket ger ca 11.900 för samma räkneexempel.
Trans Int. verkar trots allt vara det billigaste alternativet om man vill uppgradera ordentligt. OWC skeppar dagen efter. Vet inte hur det är med Trans Int.

http://eshop.macsales.com/shop/memory/Mac-Pro-Memory

http://www.transintl.com/store/category.cfm?Category=2727&CFID=4055178&CFTOKEN=29437289&RequestTimeOut=500

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-28 10:50

Jepp tror det är rätt minne men det är fortfarande ganska dyrt. Köper nog hellre från OWC i USA där man kan få 8 gb RAM (4GBx2) för ca 7000:- ... plus datorns standard RAM på 2gb så blir de 10gb, ganska saftigt. Skulle räcka för mig ett tag iaf...

Jag beställde 4x2GB till nya Mac Pro från OWC i USA. Fick minnena i slutet av förra veckan men har inte hunnit peta in dem än. Allt som allt kostade det 3100 kr inkl. frakt. Tog en vecka från jag beställde. Jag åkte varken på tull eller svensk moms. FedEx levererade direkt till mitt kontor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-05 14:09
Ursprungligen av Daniel Roos:

Jag beställde 4x2GB till nya Mac Pro från OWC i USA. Fick minnena i slutet av förra veckan men har inte hunnit peta in dem än. Allt som allt kostade det 3100 kr inkl. frakt. Tog en vecka från jag beställde. Jag åkte varken på tull eller svensk moms. FedEx levererade direkt till mitt kontor.

Fedex kan skicka en räkning på momsen så sent som 2 månader efter leverans.
Så festa inte upp pengarna än...

Beställde 2x4GB RAM från OWC i lördags förra veckan och de trillade in idag. Hyfsat snabbt ändå. FedEx levererade, vi får se om det kommer någon räkning på moms. Synd bara att datorn inte kommit.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-02-09 08:33

2GB moduler vs 4 GB moduler

Jag har för avsikt att utöka mitt RAM till 8 GB. Jag ser följande alternativ:

- 2 st 4GB moduler för ca 1500USD
eller
- 4 st 2GB moduler för ca 850USD?

Vad blir skillnaden utöver själva priset? Dvs blir det någon prestanda skillnad eller något annat som gör det värt att satsa på 2 x 4GB istället för 4 x 2GB?

Tacksam för svar/Classe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-09 09:39

Vad jag förstår, så ger det mer prestanda att använda 4 minnesplatser.
Alltså är 4x 2 att föredra.

Läs mer här: http://www.barefeats.com/harper3.html

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-09 11:05

Classe, gör som jag gjorde, köp 6x1GB från macsales.com. $424 + moms.

Bevaka tråden