Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag behöver en egen installationsassistent!

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som sysadmin på ett större företag jobbar jag hela tiden för att förenkla arbetet för mig själv och för mina användare.

Ett steg i det är installation av maskiner, nu har jag fått en idé jag försöker förverkliga.

Jag vill att efter det att maskinen fått sitt grundsystem ska den autoinlogga och sedan starta en installationsassistent.

Frågan är hur jag bygger denna och framförallt i vad?

Tanken är att denna ska låta användaren skriva in sitt namn och lösenord sedan ska jag ta dessa uppgifter i bakgrunden och prata med AD och se till att alla paket installeras osv.

Men vad ska jag bygga detta GUI i?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2008-01-14 10:33

Kan du inte basera valet av paket på vilken maskin det rör sig om istället? Med NetRestores post-install prylar kan man kika på MAC-adressen på maskinen och utifrån det välja att installera olika paket. Nu använder du nog inte NetRestore, men liknande kanske finns i det du använder?

Jo, jag använder faktiskt Bombich NetRestore.
Och det fungerar alldeles utmärkt.

Men det jag vill uppnå är att jag inte ska behöva veta vilken maskin som ställs dit utan att det styrs av vem som ska jobba på den.

1
Bevaka tråden