Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta ComHem mot mobilt bredband

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-13 22:03

Hejsan!

Har länge och väl funderat på att byta mitt ComHem 2mbit/s bredband (199 kr/månaden) mot mobilt bredband. Jag använder comhem i min lägenhet i Göteborg, men besöker titt som tätt mitt föräldrahem i Småland. Åker även mkt tåg och förflyttar mig en hel del.

Har dock två frågor till er som har någon form av mobilt bredband idag:

1) Hastighet och stabilitet. Är det mobila jämförbart med comhems 2 mbit/s eller blir det mobila ett sämre alternativ (lägenheten finns i centrala göteborg). Hur fungerar det uppströms resp nedströms med er operatör och bryts förbindelsen ofta? Har operatören någon gräns för användning?

2) Strålning. Har även funderat på hur mycket / litet mobilt bredband strålar. Finns det någon siffra eller uppgift? Är det jämförbart med wifi / mobilpratning och kan det ge konsekvenser då jag är storsurfare (ex trötthet på kortsikt, andra skador på lång sikt) jämfört med ett vanligt fast bredband genom kabel. Ska tilläggas att jag använder wifi endel, men långt i från alltid.

Tacksam för svar
/Simon

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-01-13 23:51

Jo som ComHem-användare kan jag ju bara säga att du är inne på rätt spår, själv skulle jag kunna byta mitt ComBort mot vad som helst som fungerar, tex. en glass. Själv har jag kört en hel del med telias mobilbredband och kan väl bara säga att det funkar ok men man får inte ha brottom. Befinner man sig utanför civiliserade trakter (åker tåg mm) så kan man glömma 3g men telias gsm/edge-nät är ju ganska svårslaget jättebäst täckningsmässigt så funkar gör det för det mesta, turbo3g verkar mest vara någon sorts konspirationsteori/fantasifoster för det har jag aldrig stött på när jag har rört mig genom landet. Det kan ju funka annorlunda hos andra operatörer så jämför lite grann så hittar du nog något som passar dina behov ganska bra skulle jag tro, dessutom så kostar dom flesta mobila bredband ungefär samma som du betalar idag så det behöver ju inte bli dyrt heller.

jag kan inte bistå med någon egen info, men jag har sett titt som tätt frågor om mobilt bredband och mac, iaf genom tele2..kan vara en idé att titta runt

lycka till!

ps..roligt att se att det inte bara var jag som kallat comhem combort!

Har Tele2s Mobila Bredband och i centrala Malmö så fungerar det ok. Inte alls lika stabilt som Comhem, men det funkar. Åker man tåg så får man nöja sig med GPRS... när man står stilla på stationerna. Rör sig tåget så tappar jag kontakten hela tiden. Värdelöst.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-01-14 11:07

Jag känner tre personer som skaffat mobilt bredband. Alla är mycket besvikna på prestanda och kvalitet. Enlig en så är det stundom oanvändbart och han har sagt upp sitt abbo...jo, det gick bra att bryta avtalet eftersom leverantören givetvis själv vet om hur uselt det är och absolut inte vill bråka i konsumenrättsliga tvister där dom skyulle förlora så det stänker om det.

Jag har alltså ingen egen erfarenhet - förutom dom tre gånger jag testat deras uppkoppling i några minuter. En gång kunde jag faktiskt surfa utan att det "stannade upp" och det var ungefär som gamla modemtider när det gäller hastighet.

Själv skippade jag fast lina när det gäller telefoni för många år sedan, men när det gäller internet så har dagens lösningar ingenting som är i närheten av mina krav. Om fem år kanske det finns vettiga lösningar.

Jag funderar på att dumpa Bredbandsbolaget till förmån för mobilt bredband men jag kommer att testa en del först. Har Tre med mobilt bredband idag då jag surfar mycket från nallen och de har nu 7,2 Mbit/s HSDPA att erbjuda. Tanken på ett bredband till allt lockar.

Upplever hastigheten som fullt acceptabel när man har HSDPA.

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Jag funderar på att dumpa Bredbandsbolaget till förmån för mobilt bredband men jag kommer att testa en del först. Har Tre med mobilt bredband idag då jag surfar mycket från nallen och de har nu 7,2 Mbit/s HSDPA att erbjuda. Tanken på ett bredband till allt lockar.

Upplever hastigheten som fullt acceptabel när man har HSDPA.

Tja, 7.2Mbit är väl den farten man får med 3G-snabel i datorn...
Betänk att om man kommer ut i salladen riktigt så sjunker hastigheten...

Fast Lo Speed är ju bättre än No Speed....

Tänk på att dom oftast har spärr på hur mycket man får tanka. (Även om dom säger att det är obegränsad trafik)

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Tänk på att dom oftast har spärr på hur mycket man får tanka. (Även om dom säger att det är obegränsad trafik)

Kallas för "fair use"... det ruggiga är att GlocalNet (vilket är det bolag som har den föga smickrande ledningen i antalet missnöjda kunder som anmält dem till ARN), de har det här med "fair use" inskrivet på sina ADSL-avtal...

Kompis i Skanör blev upptaxerad med runt 150:-/mån på sitt fasta icke uppsägningbara ADSL-kontakt (9 månader kvar) för att han vart stornedladdare ett tag.

Så vad som Glocal än erbjuder - strunta i det...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-20 08:08

skaffade mobilt bredband med 3 för en vecka sedan, måste säga att jag är riktigt nöjd.. Surfar via mobilen (nokia 6120c) som vid behov kopplas ihop med powerbooken. Åker buss/tåg mellan göteborg och trollhättan var och varannan dag.. De gångerna jag har tappat anslutningen har varit på precis samma ställe utanför Lödöse. Brukar snitta runt 2Mbit här inne i götet.. (Sitter vid korsvägen och väntar på grön exp. till Mölnlycke.,)

1
Bevaka tråden