Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.2.4 på gång...

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Demoversionerna av nya 17" PowerBook G4 på mässgolvet på MWSF sägs ha en förhandsversion av Mac OS X v. 10.2.4 (6J11) installerade. Medan 12" PowerBook fortfarande använder sig av OS X v. 10.2.3.

10.2.4 har troligen mjukvarustöd för den automatiska bakgrundsbelysningen av PowerBookens tangentbord. MacNN skriver att Apple-anställda på mässgolvet säger att båda nya PowerBook-modllerna dock kommer att skeppas med v. 10.2.4. Så en uppgradering är alltså inte långt borta.

Frågan är väl bara om uppgraderingen erbjuder även oss som har äldre Macar, några fördelar, stöd för tgb-belysning gör ju inte mig gladare, för inte kommer väl tangenterna börja lysa på min PB G3... :rolleyes:

/M

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-10 11:10
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: -Martin-:
Frågan är väl bara om uppgraderingen erbjuder även oss som har äldre Macar, några fördelar, stöd för tgb-belysning gör ju inte mig gladare, för inte kommer väl tangenterna börja lysa på min PB G3... :rolleyes:

/M

Vem vet, dom kanske kommit på en mjukvarulösning på det?

Kan Apple inte bara döda en fläkt via en firmware-uppdatering, så Powerbooken börja glöda under tangentbordet...

/Jon - kreativ idag

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-10 11:20

Jag kallar färgen "Smält plast" och bundlar den med en lukt också

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-10 11:29

Jag hoppas 10.2.4 innehåller en avinstallerare. Det är något som redan borde finnas i systemet.

Jag vet att det finns flera som kan avinstallera från Receipts, men det krävs nästan att Apple kommer med en.

Ja, det vore väldigt användbart. En annan funktion jag gärna ser i OS X är System Restore Points (eller liknande namn). Innan du installerar eller gör något du känner dig lite osäker på så sätter man en sådan "punkt", går sen något fel kan man enkelt gå tillbaka i tiden.

Vissa installerare gör det automatiskt också, riktigt bra.

[ 10 Januari 2003, 11:36: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson. ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-10 11:58

Jon, det där ... lät verkligen som något super!

"Innan du installerar eller gör något du känner dig lite osäker på så sätter man en sådan "punkt", går sen något fel kan man enkelt gå tillbaka i tiden."

Galet, varför har dom inte ordnat det innan?
Skulle verkligen vara en kanonfunktion !

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kent:
Jag hoppas 10.2.4 innehåller en avinstallerare. Det är något som redan borde finnas i systemet.

Jag vet att det finns flera som kan avinstallera från Receipts, men det krävs nästan att Apple kommer med en.

Jag håller med om att det behövs, med det kommer inte i 10.2.4. Så små ändringar i versionnumret är oftast buggfixar, kanske nån ny drivrutin, lite optimeringar osv. Att lansera ett helt installations/avinstallation är ju en stor grej och kommer nog först i en ny 10.x-version.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson.:
Ja, det vore väldigt användbart. En annan funktion jag gärna ser i OS X är System Restore Points (eller liknande namn). Innan du installerar eller gör något du känner dig lite osäker på så sätter man en sådan "punkt", går sen något fel kan man enkelt gå tillbaka i tiden.

Vissa installerare gör det automatiskt också, riktigt bra.

Men Jon har vi inte använt Win XP lite mycket nu?

Jo det är en bra funktion och jag önskar att Apple åtinstone bistår oss med en avinstallerare.
För inte skapar alla installationer ett kvitto. Är riktigt jobbigt ibland att avinstallera program.

Jag och Kent satt och funderade på om det inte är någon fil eller något som alla installerare lämnar efter sig, någonstans i systemet. De flesta program lämnar inga kvitto vid installation. Men om det finns något gemensamt med alla installationer så skulle någon kunna skriva ett program som fixar avinstallationer, på ett sätt som påminner om funktionen i Windows 2000 och XP.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson.:
Ja, det vore väldigt användbart. En annan funktion jag gärna ser i OS X är System Restore Points (eller liknande namn). Innan du installerar eller gör något du känner dig lite osäker på så sätter man en sådan "punkt", går sen något fel kan man enkelt gå tillbaka i tiden.

Vissa installerare gör det automatiskt också, riktigt bra.

Men Jon har vi inte använt Win XP lite mycket nu?

XP må ha problem, men det har allt å andra sidan. Finns en del funktioner som Apple borde omfamna och förbättra.

OSX Package Manager klarar att avinstallera det mesta:

http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=14368&db=mac

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders Ödlund:
OSX Package Manager klarar att avinstallera det mesta:

http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=14368&db=mac

Jepp, kan rekomendera detta lilla smidiga program..

[ 10 Januari 2003, 14:06: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

detta med avinstallerare osv och jämförelse med xp.

Alla människor som jobbar med datorer är inte hackers - och jag kan säga att exempelvis min fru som INTE är dum inte skulle klara av att enkelt och logiskt sätta punkter eller gå in i ett program för att ta bort något.

Ok om denna funktion oxå finns men jag skulle förorda något ännu enklare.

Att slänga saker i papperskorgen är bra. det klarar alla, även min fru (låter som om jag är ironsik mot henne) men hon har ofta många bra poänger och vi data människor är faktiskt ofta väldigt insnöade.

Om jag vill ta bort ett program, varför räcker det inte att bara slänga detta i papperskorgen?

Bygg in i systemet så att avinstalleraren finns på detta sätt. Fråga mig inte hur.

Men att för en enkel dödlig gå in i program eller sätta punkter osv - nä det funka nog bättre för en data nisse.

Jag är övertygad om att en avinstallerare som är mer direkt skulle hjälpa många som inte är data peersoner och det är oftast dessa som väljer eller tycker om mac.

XP har måhända allt men det är oxå ett snår av funktioner som min fru aldrig skulle hitta. vart e logiken skulle hon säga. Och gates o kompani är väl inte direkt kända för att vara logiska

Nä apple gör något mer logiskt.

Det var en bra idé, med en "smart" avinstallerare. Men ett program som visar en lista med datorns program kan inte heller vara knepig att använda.

Adobe Photoshop 7 - "Avinstallera/Modifiera"
osv osv...

"System restore points" kan säkerligen göras enklare än på det sätt som finns i XP. Apple fixar nog det, om de tar itu med uppgiften dvs.

[ 10 Januari 2003, 16:02: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson. ]

Precis som Adrian skriver så är avinstallerare knappast troligt i 10.2.4. Nåja...

Bildbevis på att 10.2.4 existerar på MWSF-macarna finns här!

/M

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-01-10 19:26
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson.:
Ja, det vore väldigt användbart. En annan funktion jag gärna ser i OS X är System Restore Points (eller liknande namn). Innan du installerar eller gör något du känner dig lite osäker på så sätter man en sådan "punkt", går sen något fel kan man enkelt gå tillbaka i tiden.

Vissa installerare gör det automatiskt också, riktigt bra.

Visst behövs det.Förhoppningsvis så är inte alla macanvändare erfarna.Utan nya.
Både avintallerare och system restore har funnits hos Windows ett par år nu.Funkar verkligen bra.

Leveranstid på PowerBook G4 17" är 9-11 veckor enligt svenska AppleStore.

Det kan vara något att tänka på när man spekulerar i när 10.2.4 släpps...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ariel:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson.:
Ja, det vore väldigt användbart. En annan funktion jag gärna ser i OS X är System Restore Points (eller liknande namn). Innan du installerar eller gör något du känner dig lite osäker på så sätter man en sådan "punkt", går sen något fel kan man enkelt gå tillbaka i tiden.

Vissa installerare gör det automatiskt också, riktigt bra.

Visst behövs det.Förhoppningsvis så är inte alla macanvändare erfarna.Utan nya.
Både avintallerare och system restore har funnits hos Windows ett par år nu.Funkar verkligen bra.

Visst, men å andra sidan så har avinstalltioner av mac program aldrig varit krångligt. Och är inte det nu heller.

Det är farligt att anta att alla kan det. Hoppas inte Apple går och tänker så. Tänk om du önskar ta bort allt med Photoshop, då måste du in i /Library och rensa, utöver programmappen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-13 01:54

Skulle inte detta vara ett bra sätt?
Du installerar ett program. Antingen genom installation eller drag and drop. Hur som helst ska det skapas en log över vilka filer som installeras var, som Receiptsfilerna.

När man sedan slänger programet så känner MacOS av det och frågar dig om du vill slänga alla filer som är relaterade till programmet. Enkelt och bra.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-13 07:22

De enda program (jag kan komma på) som jag har varit tvungen att böka med för att avinstallera är QTSS och GimpPrint. Båda är Unix-apps som inte installerar en fil man dubbelklickar på för att köra. Till dessa har jag använt DesInstaller.

Alla övriga program jag någonsin installerat är det bara att slänga i papperskorgen. Visst, det kanske ligger någon prefsfil kvar i biblioteket eller någon annanstans, men de gör ingen skada och tar inte upp plats på HD.

Jag kan också tycka att det vore trevligt med en avinstallerare, men när den inte behövs så ser jag ingen mening med den. De program som behöver en (se ovan) borde den som installerat klara av. De rör sig i en lite mer avancerad division. Men ska det finnas en avinstallerare bör självklart kopplas ihop med papperskorgen.

[ 13 Januari 2003, 07:24: Meddelandet ändrat av: Kalle W ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-13 07:27

Precis. Det måste vara på OS-nivå i så fall, annars kan skumma saker inträffa.

10.2.4 kanske har drivisar för Firewire 800?

Iom allt tal om 10.2.4, betyder detta att ni tror att 10.3 ligger ganska långt fram i almanackan?

Jag har inte skaffat Jaguar än, kör fortfarande med 10.1.5, men vill inte hamna i den fällan att skaffa Jaguar och en vecka senare få läsa om att Apple släpper 10.3. Det är ju inte gratis att skaffa alla nya versioner av systemet...

Några gissningar när 10.3 kommer?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Peter Edwardsson:
Några gissningar när 10.3 kommer?

Jag skulle tro att Steve Jobs visar upp 10.3 under sommarens MacWorld Expo, men att det släpps tidigast i september i år.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-13 17:08

Som en vän av tysk ordning så vill jag inte ha en massa prefs filer och "Application Support" filer liggandes och slaska. Har jag inte kvar programmet så vill jag inte ha programrelaterade filer kvar.

Tredjehands program i all ära men det är för många led för många datornewbies.

Det är väl oftast de som inte klarar av att avinstallera program som installerar dem. Känns så iallafall när man hjälper folk.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: acke:
Som en vän av tysk ordning så vill jag inte ha en massa prefs filer och "Application Support" filer liggandes och slaska. Har jag inte kvar programmet så vill jag inte ha programrelaterade filer kvar.

Tredjehands program i all ära men det är för många led för många datornewbies.

Det är väl oftast de som inte klarar av att avinstallera program som installerar dem. Känns så iallafall när man hjälper folk.

Spring Cleaning från Aladdin var bra under nian till att rensa bort slask med, har dock inte provat det till Mac OS X, men det lär väl fungera likadant - antar jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-13 17:27
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nurell:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: acke:
Som en vän av tysk ordning så vill jag inte ha en massa prefs filer och "Application Support" filer liggandes och slaska. Har jag inte kvar programmet så vill jag inte ha programrelaterade filer kvar.

Tredjehands program i all ära men det är för många led för många datornewbies.

Det är väl oftast de som inte klarar av att avinstallera program som installerar dem. Känns så iallafall när man hjälper folk.

Spring Cleaning från Aladdin var bra under nian till att rensa bort slask med, har dock inte provat det till Mac OS X, men det lär väl fungera likadant - antar jag.

Visst. Men man måste man köpa det, installera det, köra det regelbundet. Inte lika transparant som en papperskorgslösning vore.

Bevaka tråden