Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panther till Tiger på bästa sätt

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På en av mina partitioner har jag Panther. Vill nu uppgradera den till 10.4.11 (Tiger) men är osäker på vad som kommer att hända med all registrerad programvara etc. Helst vill jag ju radera befintligt system för att sedan göra en ren installation,men då ryker väl ändå programmappen? Så hur gör jag för att få en så ren installation som möjligt men utan att behöva ominstallera all programvara?

Kan man t.ex spara undan Program-mappen och Application Support-mappen och sedan bara lyfta tillbaka de applikationer man hade installerat samt fylla på den nya Application Support med delar av det gamla innehållet?

Senast redigerat 2008-01-13 23:14
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2008-01-14 00:21

Välj "Arkivera och installera" vid installationen. Det gör precis vad du vill. Behåller program och inställningar medans den installerar nytt.

Men någonstans läste jag att det då kommer att finnas rester av systemfiler och annat bråte från tredjepartsprogramvara utspritt här och var och som kan störa det hela. Eller är det skrämselpropaganda?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2008-01-14 12:02
Ursprungligen av sirugo:

Men någonstans läste jag att det då kommer att finnas rester av systemfiler och annat bråte från tredjepartsprogramvara utspritt här och var och som kan störa det hela. Eller är det skrämselpropaganda?

Har du mycket skit installerat som lägger sig på alla möjliga ställen så låter det mycket möjligt att det kan ske tycker jag. Men över lag funkar det väl bra. Du kommer få en mapp direkt i rooten som innehåller ditt gamla system så den tar inte bara bort allting direkt. Den installerar nog bara nytt, kopierar programmappen och alla inställningar.

Någon som kan bekräfta denna viktiga manöver jag snart ger mig på?

1
Bevaka tråden