Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera firmware i PM Gigabit Ethernet

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-01-13 12:24

Jag tänkte igår lägga in den nya katten på macen och kolla hur det går. Jag skrev en disk image till hårddisken och bootade om. Den stannade direkt på att den inte kunde ladda modulen till min model dvs PowerMac 3,3.

Jag kom ganska snabbt fram till att det måste bero på att den har för gamal firmware. Sidde kör Leopard Server på sin maskin som i grunden är identisk. Han kör 4.2 någonting och jag 3.3. Jag letade fram en OS 9-skiva men den ville inte boota. Hittade lite fler (9.1 och 9.2.1) men de kunde jag inte boota från heller. Jag testade sedan OS X-skivor och de kan jag boota från utan problem.

Jag har testat att nolla pram, nvram, tryck på cuda-knappen. Jag har kopplat ur kontrollerkort och diskar och kopplat in andra enheter. Jag har testat att kopiera skivans innehåll till en extern firewiredisk och det gick inte heller.

Existerar det nått sätt att uppdatera firmware utan OS 9.1 -9.2.2 eller har ni nått förslag på hur jag skall göra?

/Thomas

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-01-13 18:31

Jag tror det är lite moment 22. Maskinen vägrar boota os 9 men bootar OS X Tiger utan problem. Oasett vilket lagringsmedium jag testar med är det samma sak. OS 9 fungerar inte men OS X gör det. Det måste vara ett firmwareproblem på logikkortet. En uppgradering skulle vara bra men då måste jag starta OS 9.1 eller senare classic.

1
Bevaka tråden