Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken sida om året ska det räknas till?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-08 18:59

Har en faktura för jobb från förra året som både är gjord och har ett betalningsdatum 07. Kunden har inte betalat i tid utan pengarna kommer in i år 08. På vilket år hamnar de pengarna? 07 eller 08?

Tacksam för svar.

Det korrekta är att bokföra försäljningen mot kundfordringarna under 2007. När du sedan får pengarna bokför du över pengar från kundfordringar till ditt bankkonto (eller vart pengarna nu kommit in).

De ska bokas som kundfordring under 2007. Normalt beror det på bolagsform, dvs om du bokför enl kontantmedoten, men vid årsslutet skall alla obetalda fakturor bokföras som kundfordring, oavsett metod. (jmf med att bokföra fakturan först när du fått in betalningen)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-10 20:04

Ok, nu förstår jag inte riktigt. NI använder så fina ord grabbar. Vet inte exakt, men jag betalar in moms en gång om året om det säger något vad jag har för form. Har enskilt företag.
Är det alltså så att alla fakturor som är skapade och ska ha betalats 07 också räknas in i 07?
Två frågor:
Hur är det med fakturor där jobbtimmarna ligger under 07 men betalningsdatumet är 08?
Hur är det när timmarna ligger över båda åren? Tex en mellan 20 dec och 5 jan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-10 23:25

Jobb som sträcker sig över årsskiftet kan man faktiskt välja på vilken 'sida' man vill bokföra...

Pengarna ska bokföras på den sida av året som "fakturan enligt god bokföringssed skulle ha utställts." Så jobbar du okt-dec på ett projekt så bör du ju skicka fakturan i december och då ska alltså pengarna räknas dit, egentligen. Om du däremot jobbar dec-jan skickar du normalt fakturan i januari; då ska den bokföras till 08. Det är inte stenhårt dock, för vad som är god sed i ditt fall bestäms ju just av ditt fall.

Såhär bokför du inkomsten som en fordran, alltså inte en verklig monetär inkomst, utan detta betyder att kunden har en skuld till dig; en kundfordran från din synvinkel:

I exemplet nedan är den berörda fakturan utställd på 1000kr + 25% moms innan årsskiftet, men förfaller efter årsskiftet. Kontot 1510 är ett fordringskonto under 1500-gruppen (kundfordringar.) Vilket 15xx-konto du använder är upp till dig. Vidare använder jag nedan 1920 för mitt bankkonto, även där är det ju upp till dig. 3110 i exemplet är ett försäljningskonto.

Vid årsskiftet:
(Här sätts alltså pengar in på fordringskontot från moms- och försäljningskontot. Från och med nu hanteras dessa pengar som om du innehar dem, och momsen är du skyldig att redovisa för december, om du hade haft månadsmoms. För årsmoms räknas den till 2007)
D 1510 1250:-
K 2610 250:-
K 3110 1000:-

Vid betalningen: (troligen i januari)
(Här flyttas pengarna från fordringskontot till ditt bankkonto, eftersom skulden nu har betalats just dit.)
K 1510 1250:-
D 1920 1250:-

  • Medlem
  • 2008-01-13 16:15

En del av din fråga berör s.k. pågående arbeten. Bokföringsnämnden har en vägledning i denna hantering (BFNAR 2003:3): finns på http://www.bfn.se/redovisning/RAD/allmanna_070101.aspx

Gissar att denna är även är tillämplig för enskilda firmor. Det enklaste är då att tillämpa den s.k. alternativregeln vid uppdrag på löpande räkning (för fastprisuppdrag gäller andra regler...). Detta innebär att du kan ta hela intäkten när du fakturerar, även om en del av arbetet utförts under ett tidigare räkenskapsår.

Hoppas det hjälper något.

1
Bevaka tråden