Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 where are thou?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

In alles känns MWSF03 som en lätt besvikelse.
Trots allt imums och designade jackor så har expot lämnad ett kvarvarande tomrum efter ny hårdvara.
Visst är de nya Pb:arna läckra, men tekniken innan för skalet känns alltför bekant. Sedan ett par år tillbaka.

Apples strategi att utveckla ny programvara har ju välkomnats av de flesta, men jag är tror det är ett tveeggat svärd.
Med en egen browser från Apple (och utan nytt avtal med bundlade IE från MS) så har knappast chanserna ökat på snabbt översatta versioner av IE.
Det samma gäller keynote-PP, kanske hela office x. Skulle MS överge Apple är den smärre katastrof...

Man kan tycka vad man vill om Apples och MS samarbete men det har sannolikt varit en fruktsam symbios.
MS har fått gå in bakvägen till Apples intill döden lojala kunder. Macintoshanvändarna har fått färsk och kompatibel programvara från världens största leverantör.

När nu David ger sig på Goliat på hemmaplan är det lätt att hurra, men risken är att det finns två förlorare.

Personligen tror jag att hela fighten är arrangerad för att dölja det allt större behovet av en konkurrenskraftig processor.

Hur länge kan man vänta på en G5a?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-08 21:40
Citat:

quote: Skulle MS överge Apple är den smärre katastrof...

Snick-snack. Apple klarar sig finemang utan Microsoft. Det enda Apple behöver göra om Microsoft lägger mer Office för Mac är att klämma fram ett AppleWorks på steroider och med efterbrännkammare - som är snabbare, smartare och bättre än Office X. Lita på Att Steve Jobs redan har beställt ett sådant program att ha att slå i skallen på MS Office.

Jag tvivlar inte på att Apple skulle kunna skapa ett fullgott alternativ till Office men måste ändå (tyvärr) hålla med Plisken. För personer som, liksom jag, framförallt jobbar i kontorsprogram (Office, Adobe nnnnnnn etc.) är det en nödvändighet med 100 % (inte 99) kompabilitet mellan dokument skapade i Mac OS och/eller Win. Min tilltjatade Mac (vi är 3 av 150 som använder Mac) skulle åka ut direkt om den inte klarade av att hantera kollegornas dokument och vise versa. Jag är inte insatt i hur man ordnar kompabilitet mellan olika plattformar (är kemist), men antar att det kan vara svårt för Apple att garantera att AppleWorks hanterar Office-dokument med 100 % kompabilitet. Särskilt om Apple och MS enbart blir bittra konkurrenter. It´s a MS world.

Tycker även att det vore bättre om Apple satsade utvecklingspengarna på bättre och snabbare arbetsredskap (datorer) än på, i och för sig häftiga, jackor. Trist åsikt?

Ber om ursäkt om jag postar ett inlägg som kanske inte riktigt hör hemma i Rykten o Expo.

PS. Naturligtvis kommer jag att köpa Keynote och använda det så ofta jag kan. DS

Jag vet inte vilken tråd i ordning jag skriver det här, men eftersom det kommer upp hela tiden så får ni ursäkta om jag upprepar mig, men jag tar mig friheten att kopiera vad jag skrev i en annan tråd:

1. Det var INGEN som trodde det skulle komma nya PowerMacar.

Gee... Jag förstår inte detta gnäll, det var INGEN som på allvar trodde det skulle komma nya PowerMacar på detta MacWorld. Alla ryktessajter och andra med inblick hade unisont sagt att det kommer senare. Så vad väntar ni er egentligen?

2. Man tar inte allt på en gång.

Nu la Apple fokus på en hel del mjukvara och sedan presenterade dom två nydesignade PowerBookar (första gången på två år!). Inte en chans att dom hade presenterat nya PowerMacar också, även om de funnits klara. Det hade stulit uppmärksamhet från det andra, framförallt från PowerBookarna.

3. Det kommer nya PowerMacar snart.

Lika säkert som att det inte skulle komma några PowerMacar igår, lika säkert är det att det kommer nya inom en snar framtid, antagligen inom 1-2 månader. Ta det lite lugnt innan ni ställer er upp och skriker.

4. Precis som förra året. Lär av historien.

Det var precis såhär förra året vid den här tiden. Apple la fokus på iMac G4 förra MWSF och tog sedan PowerMacarna inom en månad, separat. Och det var precis likadant i somras, inga PowerMacar på MWNY, men månaden efteråt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Plisken:
In alles känns MWSF03 som en lätt besvikelse.
Trots allt imums och designade jackor så har expot lämnad ett kvarvarande tomrum efter ny hårdvara.

Är inte två helt nya PowerBookar ny hårdvara? Och nya AirPort-basstationer, är inte det ny hårdvara? Eller är det så att du med ny hårdvara menar ny processor? Med alla dom viktiga megahertzen?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Plisken:
Visst är de nya Pb:arna läckra, men tekniken innan för skalet känns alltför bekant. Sedan ett par år tillbaka.

Bluetooth, Firewire 800, AirPort Extreme... nog är det ny teknik under det nya skalet alltid. Men du menar förstås processorn även nu va?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Plisken:
Hur länge kan man vänta på en G5a?

Well, om man bygger upp orimliga förväntningar på icke existerande processorer så kan man få vänta länge. Jag minns hur hysteriskt det lät här redan hösten 2000 då många trodde det skulle komma en G5:a i början av 2001.

Apple har det otacksamt. De har aldrig snackat om någon G5:a och de har aldrig lovat att den ska komma. Det är bara vad spekulativa ryktessajter trodde skulle komma. Sen visade det sig att Motorola inte kunde sköta sin processortillverkning heller och Apple har sedan dess halkat efter i processorprestanda (pga Motorola) samtidigt som användarna skrikit efter en låtsasprocessor (pga av rykten och spekulationer).

Jag är den förste att erkänna att Apple har problem med utvecklingen av processorn och har haft så i något år nu. Men sett ur det perspektivet så är ju det som Apple gör nu precis det rätta! Att fokusera på bärbara som är en betydligt mera växande marknad där processorhastighet och processortyp bara är en del av det hela (det kan alla som köpt en iBook nyligt skriva under på). Och är det något som Apple är bra på så är det på att göra de coolaste bärbara datorerna av alla.

Apple kan inte trolla fram en ny superprocessor, de är i händerna på processortillverkarna. Motorola har inte visat sig speciellt kapabla att utvecklas i önskvärd takt, så hoppet står till IBM som lovar mycket gott med PPC 970. Men det ligger fortfarande merparten av ett år framåt och därmed kommer det inte att hända några revolutioner. Men vad som kommer att hända är att det kommer att komma snabbare och bättre G4:or, antagligen väldigt snart. Och snälla, inget "Apple måste byta till X86" nu, jag bara inte orkar det igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-08 23:19

Håller med Adrian helt och hållet. Snabbare och tystare Macar *kommer*. Håll ut bara. Själv vill jag ha en Cube II... eller nya Powerbook 12".

[ 09 Januari 2003, 15:11: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Oregistrerad
  • 2003-01-09 00:41

Håller med.
Det är väl ingen som på allvar tror att Apple inte är medvetna/ignorerar problemet med processorerna.
Till och med Jobs själv har ju utalat sig om att man funderar på till och med intel om inte motorola kan skärpa sig (enligt förra nummret av Macworld).

Adrian mfl

Jovisst kom det lite ny hårdvara på MWSF03, men den kan knappas anses som revolutionerande.
Och visst kan vi kanske vänta oss ett par hundra MHz till på G4:orna och några speedbumps som forcerats om ett par veckor, men det bekräftar närmast problemet.

Jag har alltid sett Apple som en leverantör av hårdvara som det inte funnits motsvarighet till på PC-sidan, varesig designmässigt eller kvalitetsmässig. Därtill har jag fått ett OS som varit både ny- och normskapande, och med X:an gäller det fortfarande.

Men jag tycker det skett en svängning. Hårdvaran sackar ständig efter PC-utvecklingen och det är klart att det finns en smärtgräns för de flesta, och definitivt för eventuella switchare.
Jag ser tex få skäl idag varför jag ska uppgradera min G4 350 som jag köpte för drygt 3 år sedan, när prestandahöjningen blir ca 3 ggr i samma prissegment? Moores lag funkar inte längre... Så jag väntar, och fler med mig.
Att Apple satsar mer på mjukvara blir därför symtomatiskt.

Någonstans hoppas jag att jag har fel, men de närmsta årets/årens hårdvaruutveckling kommer vara helt avgörande för Apples framtid.

Ett halvljum processoruppgradering kommer slå hårt mot försäljningen.

Plisken

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-09 15:17

Naturligtvis har du rätt. Apple måste få fram snabbare datorer eller lägga av med datortillverklingen. Även om gigahertztalen ljuger hej vilt och kanske inte betyder så mycket egentligen blir det svårt att sälja maskiner som går i 1,5 eller 1,7 GHz när "de där andra" datorerna pinnar på i 2,5 eller 3,0 GHz. Vi får se hur det går.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:

Citat:

quote: Skulle MS överge Apple är den smärre katastrof...

Snick-snack. Apple klarar sig finemang utan Microsoft. Det enda Apple behöver göra om Microsoft lägger mer Office för Mac är att klämma fram ett AppleWorks på steroider och med efterbrännkammare - som är snabbare, smartare och bättre än Office X. Lita på Att Steve Jobs redan har beställt ett sådant program att ha att slå i skallen på MS Office.

Det gäller bara att filerna är kompatibla, och riktigt ordentligt, och MS är inte precis bäst i världen på öppna format. (Snarare sämst.)

En strategi som skulle kunna funka är att Apple allierar sej med Sun om att göra Open Office till ny Office-standard. Det krävs mycket resurser för att slå MS på fingrarna, så det är väl lika bra att de gör det tillsammans.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-09 16:27

Microsoft har ju snöat in på det där med "Windows Everywhere" ("Windows über alles"). De ser inte längre än så, och utvecklingen av Windows, Office och Internet Explorer står och stampar. I stort dett har inget hänt på många år nu. Windows känns gammalt och unket, och Office blir bara segare och segare.

MS affärsidé bygger på att allt ska knytas till Windows, integreras i Office och bindas till Internet Explorer. Om Apple, Sun och open source-rörelsen lyckas bryta bindningarna mellan MS Office, Windows och IE kan Windows-monopolet knäckas.

[ 09 Januari 2003, 16:29: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-01-09 17:08
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Microsoft har ju snöat in på det där med "Windows Everywhere" ("Windows über alles"). De ser inte längre än så, och utvecklingen av Windows, Office och Internet Explorer står och stampar. I stort dett har inget hänt på många år nu. Windows känns gammalt och unket, och Office blir bara segare och segare.

MS affärsidé bygger på att allt ska knytas till Windows, integreras i Office och bindas till Internet Explorer. Om Apple, Sun och open source-rörelsen lyckas bryta bindningarna mellan MS Office, Windows och IE kan Windows-monopolet knäckas.

MS har lycktas alltför bra med det.Det är många attityder hos användare som måste brytas för att det ska lyckas.

1
Bevaka tråden