Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Felmeddelande vid Bootcamp-installation

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-02 13:56

Hej
Sitter nu på Leopard och skulle dra igång Bootcamp och Windows.
Jag säljer storlek på Windows-partitionen, och sen tänker datorn en stund. sen kommer detta upp. och jag vet inte alls vad jag ska göra eller vad detta innebär. formatera? hela datorn?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-02 18:47

Problemet är att det ligger filer där BootCamp-partionen ska ligga och Skivverktyg inte lyckas flytta på dem. Varför förstår jag inte.
Det jag fick göra var att köra CCC (Carbon Copy Cloner) och kopiera ut hela hårddisken till en extern disk (tog 4 timmar). Formatera om den interna disken. Köra tillbaka allt med CCC (ytterligare 4 timmar).

Sen var det inga problem.

Det är den hårda vägen. Sedan kanske det finns enklare lösningar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-02 23:21

shit vad jobbigt... Låter snarare som pc än mac...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-11-03 02:20

jag har fått samma bekymmer på min iMac.. har ingen extern hdd att lägga över allt på, och en formatering är verkligen inget som är aktuellt.
Någon som har en lösning på detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-03 09:33

om jag skulle formatera om hela datorn, väljer jag det ett visst format sen då i installationen av Leopard? så att det inte blir fel igen....

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-04 02:35

iDefrag löser annars det där, om ni bootar ifrån CD och kör det.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-11-05 15:50
Ursprungligen av Ibis:

iDefrag löser annars det där, om ni bootar ifrån CD och kör det.

har läst på div. ställen att iDefrag kan också ställa till det väldigt mycket med hårddisken. flera säger att de fått hela sin disk sabbad.

vågar man testa?

En vän har fått samma problem på sin mpb.
Finns det nån smidig lösning på detta?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-01-12 15:55
Ursprungligen av tublenco:

En vän har fått samma problem på sin mpb.
Finns det nån smidig lösning på detta?

iDefrag funkade finfint för mig. Tog en bra stund att defragmentera, men det funkade perfekt sen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-13 15:10

Carbon Copy Cloner fungerar också för det här problemet. Det programmet är gratis och jag tyckte det gick snabbare än när jag löste samma problem med iDefrag.

Tack för infon!

  • Medlem
  • 2008-02-26 22:39

Har själv haft strul med BootCamp (Systemlåsning och omstart vid partioneringen). Antar att lösningen med CCC kan funka för mig med.

Hur gör jag då?

Går jag bara in och väljer som "hämtdisk" det som är namnet på min dator och sen väljer min externa hårddisk? Vilka val är viktiga att göra i programmet?

Hur får jag tillbaks datorn i sitt ursprungliga skick när jag väl formatterat den? Kör jag CCC via nån boot-cd då eller hur går jag tillväga?

Tack på förhand, från en som aldrig labbat med CCC...

Fredrik

  • Medlem
  • 2008-03-02 15:45

Körde nu TechTool Pro's "defrag" där den bygger om både mappar och filer.

Lustig nog får jag nu meddelande när jag försöker köra BootCamp att "Datorns systemprogramvara måste uppdateras", jag kan alltså inte ens klicka "fortsätt" när jag kommit in i BootCamp.

Wft...vad är det som händer egentligen?? =( *suck*

/Fredrik

  • Medlem
  • 2008-03-02 15:46

Gud vad less jag blir...

  • Medlem
  • 2008-03-08 22:01

Det löste sig. Formatterade om och lade in från backupen.

/Fedrik

  • Medlem
  • Sumpan
  • 2008-11-13 12:32

Ska det verkligen vara totalkört om man inte äger en extern hårddisk eller inte vågar riskera idefrag (om det nu är osäkert att det kommer fungera)?

Får samma felmeddelande på min mbp, vill ge ge windows 79 gb och har då ca 81 till övers för osx, men får ovanstående fel.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-11-13 12:44

Testade med "skivverktyg/radera ledigt utrymme", funkade inte heller.

  • Medlem
  • Sumpan
  • 2008-11-13 17:46

Just nu HATAR jag osx/bootcamp för just det här problemet.
Fan också, har fruktansvärt gaming-abstinensbevär och är mycket tjurig just nu...
Jag fullkomligt VÄGRAR att köpa en extern hårddisk bara för det här. Hela tjusningen med en bärbar går ju åt skogen om man måste ha en massa sidoatteraljer. Fan också, hoppas verkligen att det där Snow Leopard auto-defragmenterar stora filer (har förstått att Leopard bara auto-deframenterar småfiler) så inte en sån här skitsak ska behöva hända. Fruktansvärt dåligt, och inte får jag crossover games att fungera heller... *mummel* *gnäll* *vrål*

Hej, jag har samma problem. Jag har försökt läsa mig till hur man ska göra men får ingen klarhet. Jag undrar alltså hur jag ska få boot-camp att fungera.
Jag har redan flyttat alla filer jag behöver till en extern hårddisk. Men måste jag ändå använda det där CCC? och hur fungerar det?
Är det så att alla filer på datorn försvinner om man installerar bootcamp? eller är det bara en risk och att man för säkerhets skull ska säkerhetskopiera?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-09 18:00

Att man använder CCC är för att man vill att kopian ska vara boot-bar. CCC kopierar nämligen även alla dolda systemfiler vilket en vanlig kopiering inte gör.

Nej, det försvinner inga filer bara för att du installerar bootcamp. Bootcamp assistenten sköter bara partioneringen av disken, och i samband med det så flyttar den på filer som ligger där windowspartionen ska ligga. Sen installerar den nån liten grej ytterligare som gör så att windows känner igen sig (macen har ju inte DOS).

Mjaha, tack Gunnar B!
men då gör jag så att jag säkerhetskopierar alla filer med CCC till externa hårddisken(det är ju bra att ha med systemfilerna). Går det bra om externa hårddisken är i FAT32?
Men vad gör jag sen? CCC gör väl egentligen inget så att bootcamp funkar utan bara säkerhetskopierar? Fast vad menas då med att "CCC är för man vill att kopian ska vara boot-bra"?
Mina datakiunskaper är begränsade som ni märker(anledning till varför jag valde Mac...)
Men jag ska på Lan snart och måste därför ha XP. Jag är jättetacksam för hjälp!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-09 19:29

Nej, CCC kan inte kopiera till en FAT32 disk (eller NTFS för den delen). Måldisken måste vara HFS+.
CCC har heller inget med bootcamp att göra. Det är bara ett bra och enkelt verktyg för att säkerhetskopiera hårddisken och få med allt. Finessen med CCC är att man kan boota (starta) från kopian eftersom man har fått med sig hela systemet också.

Men varför inte bara starta Boot Camp-assistenten och prova att partionera. Det värsta som kan hända är att den inte lyckas med partionering och hänger upp ett felmeddelande. Du bliir inte av med några filer.

Nu ligger allt på externa hårddisken. Hur gör jag för att formatera om interna hårddisken? Och finns det något knep att få tillbaka alla filer på rätt plats efter att jag formaterat?

Om jag fattat saken rätt kommer filerna ligga på rätt ställe för Bootcamp efter dessa ingrepp, och då kommer det gå finemang att partionera en lagom stor bit av hårddisken för XP?

Vad jag förstår finns det inte någon formateringsfunktion som i windows, men om jag ska formatera manuellt (skicka allt till papperskorgen å tömma den sen) hur får jag tillbaka filerna på rätt ställe? går det att ta bort alla mappar på interna hårddisken i Findern och sen lägga tillbaka dem när bootcamp är fixat? Eller slutar Leopard att fungera?

Snälla behöver hjälp!! Jag ska på Lan imorgon. Min kompisar kommer reta mig att "Mac bara krånglar"!

Tänkte bara meddela att jag efter en natt fått ordning på det. När jag ominstallerade Leopard använde jag flyttassistenten. Det gick väldigt smidigt till slut.

Om jag använder CCC blir det samma resultat som defrag? CCC ska ju klona, blir inte disken som klonas lika illa defragmenterad som originalet som kopierades, eller lägger allt sig fint i ny ordning sen?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-28 14:12

CCC kopierar filerna, inte disken (m.a.o. defrag).

1
Bevaka tråden