Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värt att uppgradera RAM på iMac G5?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skänninge
  • 2008-01-13 13:10

Hej!

Är det värt att uppgradera RAM-minnet på min iMac G5 (1,8 GHz)? Har 2*512 nu, så det är väl att byta den ena till 1 GB som ligger närmast i så fall. Gör det någon märkbar skillnad?

Antagligen. Men gör såhär:
- Öppna Aktivitetskontroll (Program -> Verktygsprogram).
- Notera mängden av ledigt minne samt inaktivt minne och berätta hur mycket du har av dem respektive. Kolla även antalet sidor ut (alternativt antalet megabytes såsom det rapporteras i Leopard).

Du ska i idealfallet inte ha några sidor ut, men i verkligheten skrivs det ut en hel del ändå. Fast har du hundratusentals sidor ut, och lite ledigt+inaktivt minne så är det klart du behöver mer minne.

Återkom med siffrorna så ställer vi diagnos.

Tillägg: Mätningen ska göras när du använder datorn naturligt; alltså ej direkt efter omstart. Så kör igång alla program du normalt använder och kolla sedan i aktivitetskontrollen.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2008-01-13 13:58

Ledigt: 23 MB
Inaktivt: 214 MB
Sidor ut: 188 MB

Så det ser ut som det kan behövas lite mer?

Japp.

"Ledigt minne" är nästan alltid lågt; inget konstigt med det. Inaktivt minne är sådant minne som använts, men av ett program som du har avslutat. Så det inaktiva minnet kan också användas liksväl som ledigt minne, men att bara ha 200 MB marginal är lite. Dessutom har du 47.000 sidor ut (varje sida är 4 kB). Så det är alltså 188 MB som inte fick plats i RAM-minnet och därför skrevs ut till swapfilen på hårddisken.

Jag tror absolut att din dator kommer bli snabbare om du uppgraderar RAM-minnnet.

Baserat på de siffrorna så japp - datorn kommer bli kvickare med mer ram.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2008-01-14 10:35

Tyckte jag läste någonstans när jag sökte innan jag startade tråden, att även fläkten jobbar mindre med mer RAM. Stämmer det?

1
Bevaka tråden