Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny eller gammal hårddisk för backup?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-13 00:33

Jag behöver en hårddisk för backup. Jag kommer att köpa en 250 GB hårddisk och undrar vilket som är vettigast.

Skall jag:
- Använda den nya som backup (förvaras på ett annat ställe).

Eller:
- Använda den nya i datorn och köra den gamla som backup.

Den gamla är drygt 2 år gammal och är också på 250 GB.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-13 00:42

Jag hade använt den nya hårddisken i datorn och den gamla för backup. Datorn använder ju hårddisken mer och då är det bra med en ny och tålig disk. Medan backupdisken inte används så ofta.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-13 00:59
Ursprungligen av Reisan:

Jag hade använt den nya hårddisken i datorn och den gamla för backup. Datorn använder ju hårddisken mer och då är det bra med en ny och tålig disk. Medan backupdisken inte används så ofta.

Ja det är så jag resonerat också. Dock vill man ju vara säker på att backupen är fungerande, skall även kryptera den och då vill man ju inte ha några skrivfel...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-13 01:14
Ursprungligen av C.K.:

Ja det är så jag resonerat också. Dock vill man ju vara säker på att backupen är fungerande, skall även kryptera den och då vill man ju inte ha några skrivfel...

Antingen använder du den gamla hårddisken på den del där du förlorar minst ifall den kraschar. Eller så använder du den gamla så länge i datorn eller extern hårddisk, tills du kan köpa ytterligare en ny hårddisk och ersätta den gamla. Det finns alltid risker med använda/slitna hårddiskar. Oavsett var du använder den.

1
Bevaka tråden