Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slå samman partition 2 utan att radera partition 1

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-01-10 22:08

Tjejen köpte en MB som hade Leopard installerat. Problemet är att hårddisken är partitionerad till två delar: Macintosh HD och Windows HD. Då vi inte fick skivor till Leopard med vill jag inte formatera datorn och installera Tiger. Går det att radera Windows HD så att den platsen blir tillgänglig i Macintosh HD, alltså göra en merge utan att radera Macintosh HD? Jag har googlat, men blir inte riktigt klok på svaren som ges.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-01-12 13:23

Ingen som orkar svara/vet?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-01-12 15:36

Sist jag hade en partition för windows på min mac tog jag bort den med boot camp assistant. Samma sak går nog att göra med Disk Utility om man har Leopard.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-12 17:49

Med Leopards Boot Camp Assistant kan du göra det. Ligger i /Program/Hjälpprogram/ mappen.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-01-12 23:53
Ursprungligen av Robo-X:

Med Leopards Boot Camp Assistant kan du göra det. Ligger i /Program/Hjälpprogram/ mappen.

//Rob

Grymt, ska prova det. Tack!

Mysko att du inte fick någon installationsskiva med till datorn. Kolla med säljstället du kommer förr eller senare behöva den.

Du även kan använda dig av Skivverktyget för att radera din Windows-partition, och sen utöka den primära.

//Patrik

BTW Backup är trevligt

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-01-13 11:35
Ursprungligen av jerneheim:

Du även kan använda dig av Skivverktyget för att radera din Windows-partition, och sen utöka den primära.

//Patrik

BTW Backup är trevligt

Men den enda funktionen jag har sett där är "Radera", och det innebär ju bara att man formaterar en partition?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-01-13 13:19

är rätt säker på att det går göra från terminalen med det utmärkta och ej speciellt omtalade "diskutil":
http://developer.apple.com/documentation/Darwin/Reference/ManPages/man8/diskutil.8.html

Har du en hårddisk som är partitionerad med GUID-tabell (alltså om du har en intel-mac) kan du enkelt ändra storlek på volymer, samt ta bort volymer med hjälp av Skivverktyg, diskutil i terminalen och antagligen även med bootcamp.

Dock var jag tvungen att starta från installations-DVDn när jag nyligen skulle lägga till extra volymer, för när jag försökte göra det från OS X var bootat på samma hårddisk misslyckades skivverktyg med uppgiften.

Jag skulle t.ex. kunna markera mina två extra volymer på det här sättet, klicka på minustecknet för att ta bort dem, varpå jag enkelt kan dra ut "BlackBook" så att den fyller upp hela disken. Klicka "Apply" för att spara ändringarna.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag skulle t.ex. kunna markera mina två extra volymer på det här sättet, klicka på minustecknet för att ta bort dem, varpå jag enkelt kan dra ut "BlackBook" så att den fyller upp hela disken. Klicka "Apply" för att spara ändringarna.

...och data överlever eller?

Aldrig riktigt våga göra så...

Ursprungligen av Goflorp:

...och data överlever eller?

Aldrig riktigt våga göra så...

Japp. I mitt fall hade "BlackBook" överlevt med all data intakt. Dock är jag inte säker på om jag hade kunnat ta bort Blackbook och behålla de mindre volymerna som ligger längre ner i tabellen.

Men även detta är dumt att göra utan backup. Varje gång jag ska ändra partitionstabellen pluggar jag in externa disken och låter timemachine göra en backup först.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-01-16 12:41
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Japp. I mitt fall hade "BlackBook" överlevt med all data intakt. Dock är jag inte säker på om jag hade kunnat ta bort Blackbook och behålla de mindre volymerna som ligger längre ner i tabellen.

Men även detta är dumt att göra utan backup. Varje gång jag ska ändra partitionstabellen pluggar jag in externa disken och låter timemachine göra en backup först.

Jag körde hårt och testade din metod (what the hell, det är ju gummans dator)- funkade klockrent! Sjukt att jag hade missat den enkla metoden. Tack!

Låter vettigt att göra en backup först...

"Fanken, det här brukar ju fungera..."

(Hände mig senast idag.. Skivverktyg.. tamtadam...RADERA..klick, jepp, <eject card>... Fanken, det här är ju inte mitt "slask-minneskort" utan viaMichelin-navigator... öh?

Hittade en backup.... efter att ha sökt LÄNGE...

1
Bevaka tråden