Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BBB och manuella inställningar

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-01-12 23:51

Lyckades tillslut ställa in datorn så att jag kunde surfa på tjejens nya trådlösa BBB modem/router, men det var garanterat den sämsta skiten någonsin. Krävde att man ställer in IP, delnätsmask och router-IP. Dessutom skulle man lägga till DNS-server. Hur tänker de sig att gäster ska kunna ansluta till nätverket tillfälligt? Normalt är det ju bara att ställa in lösenord och köra.

Frågan: När jag har har ställt in alla inställningar för att kunna surfa hos henne, och kommer hem till mig och mitt nätverk, så måste jag in ställa om till automatiska inställningar. Näst gång jag är hos henne måste jag ställa in allt igen. Är det här en skitlösning, eller är det jag som har missuppfattat allt?

Det låter väldigt krångligt. Jag kör BBB och kan inte minnas att jag var tvungen att göra dessa inställningar.

Det är inte så att din flickvän har beställt fast IP? Då kan man nog få vara tvungen att ställa en del manuellt.

Problemet med BBB's modem är att man inte kan komma in i konfigureringsläge som ett normalt modem. Istället styrs inställningarna och ställs in av BBB över internet.

Jag har kört på BBB's trådlösa modem parallellt med en express och Extreme.
Ringde dem dock idag och beställde att de skulle stänga av den trådlösa delen då jag kör enbart på Extreme. Detta fixade de på 2 minuter.

Ring och kolla om inte något är galet, för jag tror du ska kunna köra på automatisk, bara du ställt in rätt WEP-lösenord.

det är inte så att routern i deras trådlösa "modem" inte är korrekt aktiverat? DHCP borde i så fall vara receptet.

annars är "location's" i OS X hyvens för nätverksinställningar av olika slag.

testa det om du inte får rätt på routern och DHCP

Om jag inte har helt fel är modemen BBB använder sig av inte inställda i routerläge utan i bryggläge.

BBB delar ju ut IP-nummer via DHCP, några sånna inställningar sku du inte behöva göra.

Har du kollat in bredbandsbolagets egna kundsidor, speciellt deras om trådlöst: http://www.bredband.com/wireless

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-01-13 11:39
Ursprungligen av Mikael E:

Om jag inte har helt fel är modemen BBB använder sig av inte inställda i routerläge utan i bryggläge.

BBB delar ju ut IP-nummer via DHCP, några sånna inställningar sku du inte behöva göra.

Har du kollat in bredbandsbolagets egna kundsidor, speciellt deras om trådlöst: http://www.bredband.com/wireless

Om man kollar på den länken så verkar det ju enkelt. Modemet fanns när hon flyttade in, och han som bodde där innan hade lämnat en lapp med IP, delnätsmask, router-IP, och två DNS-nummer. Ska testa det enkla sättet i guiden. Problemet är ju att när man installerar en sådan här grej så har man inte tillgång till internet för att kolla guider. Av naturliga skäl.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-01-13 12:20

Jag har för mig att det första jag testade var att knappa in WEP-nyckeln och bara köra, men det funkade inte. Det var därför jag började med the hard way.

  • Medlem
  • 2008-01-14 13:00

Jag tycker också att det låter som att hon har en extratjänst för fast ip. Ring BBB och avbeställ om det inte används...det kostar nämligen extra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-15 11:06

Det går att nå BBB:s modem via din webbläsaren om man trixar lite med inställningarna. Paste:ar in ett äldre inlägg som jag skrev i en annan tråd.

Citat:

Hejsan, antar att du sitter med ett XAVi X5258-P2 modem ifrån BBB. Jag har själv ett likadant modem här hemma. Det är knepigt att komma åt modemets inställningar via en vanlig webbläsare. Men det går komma åt det iaf, följ denna guide.

Öppna Nätverksinställningarna i Systeminställningar välj att konfa Manuellt med följande inställningar.

IP-adress: 192.168.1.126
Delnätsmask: 255.255.255.0
Router: 192.168.1.1

Öppna en webbläsare och knappa in adressen http://192.168.1.1 och logga in med Admin/Admin eller admin/qwerty, voila! Dock tvekar jag på om BBB's modem stödjer WDS men det kan vara värt att kolla iaf.

Happy tweaking

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-01-15 15:11

Grymt, tack.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-01-16 12:39

Ok, nu har jag snackat med BBB. Det var som ni sa fast IP, som är en extratjänst. Helt fantastiskt medeltida att bara kunna ansluta en klient i taget. Argumentet från kundtjänst vara att det är skitsmidigt om man t ex kör server, men hur många procent av deras privatkunder gör det? Hursomhelst är alternativen att han som står på kontraktet för lägenheten ringer och avbokar fast IP, eller att man köper en router. Det lär ju bli det första alternativet. Kan man göra något typ script som ställer om inställningarna automagiskt för olika nätverk, eller kanske något sätt att få modemet att hantera flera anslutna datorer? Han som har kontraktet bor i Norge jada jada...

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-01-17 18:28

Norge är väl inga problem BBB är ett norskt företag även om supporten sitter i Umeå till större delen.

Manuell ip är lika senålder som dhcp som inte ger olika ip nu och då som BBB kan göra, bästa modellen är DHCP men med fast tilldelning så har du en ip/lägenhet så får du samma även när du byter dator.

Jag passar också på att kapa tråden lite då jag har fantastiska problem med flickvännens trådlösa internet.

I början när det nyss blev inkopplat så fungerade det utan problem, men nu de senaste två veckorna har jag varit helt utelåst från nätverket av någon anleding. Jag blir helt enkelt inte tilldelad någon IP-adress utan får en egentilldelad ala "169.254.." Airporten visar mig som uppkopplad mot routern/modemet (Xavi 5852) men jag får alltså inget publikt ip av BBB.

Det är 3 andra PC-datorer som får IP utan problem, samt några som tillkommer då och då. Därför börjar jag misstänka att problemet sitter hos mig? Hemska tanke.
Har provat allt som diskuterats här i trådarna, men kan inte ansluta på något sätt, kan heller inte komma åt det admin-gränssnittet som det talas om. Är det NÅGON som kan tänkas ha en lösning på detta? Vore guld och gröna skogar.

1
Bevaka tråden