Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Efter MWSF...

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Gissar på att iBooken ligger närmast en uppgradering.

DDR RAM, precis som i PB G4 12" o övriga specar som den.
Är ju samma burk typ.

Därefter, senast i MWNY nya PowerMacar...
alt kommer det nya PM G4or under våren och G5orna på Seybold el dyl nästa höst..

Nya iPods lär komma snart.. feb/mars, 30-40Gb, AAC o då samtidigt iTunes 4.

Ny DLD - inte så säkert alls längre, men nog kommer det nått.. frågan är bara vad...
Kan ett "mediacenter" vara en pusselbit i det digitala navet.. vete fan längre, som Jobs pratade idag.. där var det ju mer datorn som var navet och programmen i sig.
Dessutom tror jag Philips kan kränga betydligt fler vilket kan ge betydligt lägre priser än av Apple kan förmå - men jag hoppas jag har fel där..Apple gör nog en betydligt bättre produkt.

Enligt flera olika källor i återförsäljarbranschen kommer nya Power Mac G4 "när som helst", mest troligt i slutet av januari eller början av februari. På ett s k Apple Media Event.

Låter faktiskt troligare än mina trötta spekulationer...
Ovanligt att en bärbar får nya prylar.. PowerMacarna har ju alltid varit först förut, med Firewire etc...

Så nya G4or med Firewire 800 redan i januari/februari är nog inte helt dumt nej..

Kanske samtidigt kan innebära att det blir G5or el nått åt det hållet i Juli då... passar ju bra in på 6mån intervallen..
Även om PPC970 väl inte skulle massproduceras förrens i Q3 2003 ?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson.:
Enligt flera olika källor i återförsäljarbranschen kommer nya Power Mac G4 "när som helst", mest troligt i slutet av januari eller början av februari. På ett s k Apple Media Event.

Har ju förespråkat nya PM i början av feb ett tag nu (typ 3-4 dagar eller så)

Tror stenhårt på det. Även om min "källa" hade brutalt fel om detta Expo. Men PM i feb. låter helt rimligt i mina öron

Fick avbryta min sömn..
Det förhåller sig ju naturligtvis såhär..

Inom en inte allt för avlägsen framtid försvinner iBook..
PB G4 12" ersätter ju iBooken på alla stadier utom just fn priset, men det kommer ju att sjunka o absolut inom ett år vara nere på dagens iBook 12" nivåer.

Då finns ju ingen marknad för iBooken längre, den kan ju inte bra bli billigare o billigare o fortfarande ha en G3a - den enda G3 produkt Apple har idag.

Vad kommer istället då?
Ja det blir troligen en ny DLD i form av som ryktena säger en iTablet.. den kan mycket väl heta iBook ändå iofs.
Men blir en väldigt sparsmakad dator och samtidigt en utmärkt digitalhub. För en lagom penning - säg MAX $999. Snarare $499-799.

Utseende, specar o allt sånt har jag ingen aning om just nu, ska gå o fortsätta sova.. men det känns fan helt rätt

Och vi konstaterar att vår Ryktes-guru Jürgen är upp över öronen förälskad i Powerbook G4 12" och att han lever enligt tesen; "den som har rätt flest gånger när han dör vinner".

Vi önskar honom lycka till med framtida gissningar och att han beställer en Powerbook G4 12" och berättar för oss andra vad han tycker.

Apple har alltid haft en tydlig linje på konsumentprodukter och proffsprodukter. Kommer den att suddas ut med att det bara finns en bärbar linje?

Spännande framtid.

/c, som ser framemot Keynote

Jag tror faktiskt inte iBooken försvinner, den är ju ett väldigt starkt varumärke numera och om man söker bland kommentarerna till nyblivna iBook-ägare här på 99mac så är det ofta "iBook = lycka" som gäller.

Tänk om Apple istället presser priserna neråt på iBook? Nu i november så blev det ju en prissänkning och med PowerBook 12 tum så kanske man behöver en tydligare gräns... Men jag kan också hålla med om att iBookens framtid inte är lika självklar i och med denna PowerBook. Men än så länge är det ju en rätt stor priskillnad mellan den billigaste iBooken och den billigaste PowerBooken.

Vad gäller det som händer härnäst så tror jag på nya PowerMacar. Med en ny G4-processor som utnyttjar DDR-minnet bättre och förstås nyheter som FW2 och AirPort2 (förlåt, AirPort Extreme heter det visst ). Sen kanske iMac som ju också ligger på tur.

Men Apples lansering av PowerBookar idag vände lite upp och ner på den traditionella sexmånaderscykeln som de annars följt rätt tydligt de senaste åren. Så nu vågar man inte låta lika säker längre...

iBooken lever nog kvar i Apples sortiment, tror jag med. Det kommer dröja innan Apple får ner en PowerBook G4 till $999. Det behövs en sådan dator till ett sådant pris. Även om det är de dyrare modellerna som säljer bäst (mer om det i en kommande krönika).

[ 08 Januari 2003, 02:15: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson. ]

klart iBooken blir kvar! jag tror dock den kommer bli om möjligt ännu enklare, typ som palms zaire eller vad den heter. och snart (no offence iBook-ägare) är den ju det.. nu när PBookarna kommer som fan. (känner mig själv gammeldags med en 550 TiBook)

och den kommer bli riktig vinnare, på det den var från början: an iMac to go. mail + surf och lite foto och mp3er, och om man vill (och tar i) lite dv.

kan bara hålla med - iBook G3 800 mhz är en skitbra maskin - trots just G3an. Visst kan dom bara sänka...den får gärna kosta 10 000 kronor ink. moms för min del. perfekt som mobil/2a dator!

1
Bevaka tråden