Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RSS-flöden på webbsida?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill göra en webbsida och där ha en ruta med RSS-flöden, framförallt från från bloggar på Blogger. Jag har förstått att flödet från min blogg "Görans digitaltips" har länken http://gorandig.blogspot.com/feeds/posts/default
Men om man lägger den länken på en webbsida får man en länk. Hur kan jag få rubrikerna från inläggen på webbsidan?

För att detta skall fungera så måste du på din nya webbsida (dvs inte din blogg) ha någon typ av script som tolkas av servern. Servern skall alltså läsa koden till din webbsida, hitta ett kommando som betyder ungefär "hämta URL'en från bloggen där borta och gör snygg HTML av den och lägg in det här" och som avslutning så skickas det hela till webbläsaren.

Sådan kod kan man skriva i Lasso, PHP eller något annat, dvs din nya webbsida måste vara skriven i Lasso eller PHP, bara HTML räcker alltså inte och detta språk måste stödjas på servern.

Om även din nya webbsida är någon typ av CMS (som din blogg, dvs bloggspot är), tex Joomla, Wordpress eller något sådant, så kan det finnas inbyggda funktioner, eller tillägg att ladda hem, som ger dig just denna funktion.

Du måste helt enkelt berätta mera.

Ursprungligen av Taz_1999:

För att detta skall fungera så måste du på din nya webbsida (dvs inte din blogg) ha någon typ av script som tolkas av servern. Servern skall alltså läsa koden till din webbsida, hitta ett kommando som betyder ungefär "hämta URL'en från bloggen där borta och gör snygg HTML av den och lägg in det här" och som avslutning så skickas det hela till webbläsaren.

Sådan kod kan man skriva i Lasso, PHP eller något annat, dvs din nya webbsida måste vara skriven i Lasso eller PHP, bara HTML räcker alltså inte och detta språk måste stödjas på servern.

Om även din nya webbsida är någon typ av CMS (som din blogg, dvs bloggspot är), tex Joomla, Wordpress eller något sådant, så kan det finnas inbyggda funktioner, eller tillägg att ladda hem, som ger dig just denna funktion.

Du måste helt enkelt berätta mera.

Tack för klargörande svar! Jag har efter letande på nätet också kommit fram till detsamma. Jag trodde det var enklare. Det finns webbplatser där man kan omvandla ett rss-flöde till html-kod som kan klistras in på en webbsida och jag hittade också olika program man kan köpa för samma funktion. Många av dem verkade inriktade på hur trafikmätningen för webbplatsen påverkades.

Jag hjälper några små fiskeföreningar som vill kunna visa en samordnad sida där de senaste inläggen från dem visas på samma sida. Jag har testat och sett att det fungerar om samlingssidan finns hos Blogger och alla föreningar har ett RSS-flöde från sina sidor.

Vet du (eller någon annan läsare) om sådana enkelt skötta funktioner finns till WordPress eller Joomla som du nämnde? Eller Moodle?

Jag letar alltså efter enkla lösningar som inte kräver att man förstår PHP eller andra språk. Jag hittade också tillägg till Dreamweaver som klarade detta men de kostade några hundra, helst ska det vara gratis (ja, jag har köpt Dreamweaver men vill inte köpa några tillägg).

I CMS'et Joomla som jag jobbar med för att bygga webbplatser åt kunder, så är detta en inbyggd funktion alltså att kunna publicera RSS-flöden från andra webbplatser, jag beskriver denna på min CMS-demo-site. (Missa inte läs mer länken på sidan, för att läsa hela artikeln.

Hur det är med Wordpress mfl vet jag inte, någon annan?

Tillägg: Provade just att lägga in: http://gorandig.blogspot.com/feeds/posts/default under Newsfeeds i Joomla, men det fungerade inte. Atom-formatet som Blogspot har verkar inte stödjas.

Det går att lösa med JavaScript (lite fult om man ska vara ärlig, men det går), googla runt lite så lär du hitta några olika alternativ. (javascript rss reader är en bra början) Fördelen med denna lösningen är att den går att infoga på vilken sida som helst utan några krav på servern.

  • Oregistrerad
  • 2008-01-13 00:41

Finns flera RSS readers i javascript (som irrelogical påpekat också) det är det bästa om du inte har kontroll över plattformen, annars rekommenderar jag php (då jag själv anv. det)

1
Bevaka tråden