Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mindre plats kvar ju mer jag raderar?!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

"Lite" pinsamt men jag undrar hur jag "återfår" minne på min MBP.Använder Leopard och nu har jag dragit en massa filer till papperskorgen och valt att tömma den.

Döm om min förvåning när nu återstående minne är mindre än förut!

Ju mer av mina filer jag raderar ju mindre minne kvar !!

Vad gör JAG för fel?

Går detta att lösa ?

Skulle även vilja veta om det finns något bra partetionerins-program för det är mycket spridda kluster här.

Mvh M

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-12 17:46

Har du Symantec Norton Systemworks installerat? I så fall ta bort det. Jag skulle inte rekommendera att köra det på någon Mac.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-12 18:02
Ursprungligen av IcemanCharlie:

Skulle även vilja veta om det finns något bra partetionerins-program för det är mycket spridda kluster här.

Menar du defragmenteringsprogram? Det behövs inget för det, OS X sköter det automatiskt i bakgrunden.

Nej jag har inget defragmenteringsprogram ( sorry, fel av mig att skriva part.)

Nej inget Norton Systemworks.

Jag har som sagt bara använt MBP och nu när jag raderar så ökar INTE minnet i MBP.

Jag tror att jag har läst någonstans att Apple INTE raderar tex ett SD-minne från tex en kamera om man ansluter den och väljer radera. Undrar om det kan ha blivit något liknande på min disk.

Är lite fundersam när jag kollar min iStat Pro för där dyker min disk upp som delad musik,delade dokument och Min musik.

Disken är Toshiba MK2035GSS :
Totalt minne 186.31 GB ( använder boot-camp som är tilldelad ca 30 GB)
Totalt minne för OS X 157.88 GB
Tillgängligt minne 17.24 GB

Mao så blir det 140.6 GB använt.

Men när jag räknar ihop:

Dokument = 89.48 GB
Musik = 4.15 GB
Bilder = 5.35 GB
Filmer = 0.06 GB
Program = 12.54 GB
Skrivbord = 0.009 GB

Totalt enligt ovan: 111.58 GB

Nu ser "man" att det saknas 140.6-111.58=29.02 GB

Mao det SAKNAS 29.02 GB

Har provat att köra Diskverktyg utan att finna några fel.

Vad skall/bör jag göra ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-12 19:02

Låter som du har någon log-fil som löper amok. Dvs, något program eller process skriver om fel till en textlogfil som bara växer och växer. Hade en på 60GB för ett tag sedan, helt sjukt att inte Mac OS X har någon inbyggd funktion att varna för sådant.

Hur som helst, jag skulle kolla hur mycket plats som /System och /Library tar. Antingen genom att ta Äpple + I på dem eller att ladda ned Disksweeper som du kan använda för att kolla igenom hela hårddisken efter vad som tar plats.

En sak till, det är inte minne vi pratar om utan hårddiskutrymme. Två skilda saker.
Hårddisk är där du långtidslagrar dina saker. Du kan se det som hyllorna i ditt kontor. RAM-minnet är där du har de saker som du för tillfället jobbar med, tänk på det som ditt arbetsbord i ditt kontor. Det är snabbare att ta ned och ha alla saker du jobbar med för tillfället på ditt skrivbord framför dig.

Så kan man kanske förklara det.

Senast redigerat 2008-01-12 19:15

Ok tack för info.

System=3.3 GB
Bibliotek=14.06 GB

Skall prova att ladda ner Disksweeper ( som jag INTE har provat/vet vad det är)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-12 19:17
Ursprungligen av IcemanCharlie:

Ok tack för info.

System=3.3 GB
Bibliotek=14.06 GB

Skall prova att ladda ner Disksweeper ( som jag INTE har provat/vet vad det är)

OK, mitt Bibliotek är på 7GB och då har jag ändå en hel del program installerade som lägger saker där i. Mitt råd är att kolla upp vilka mappar som tar störs plats där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-20 00:01

Nånånå?

  • Medlem
  • 2008-01-20 00:47

Kolla tex med WhatSize.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-20 13:16
Ursprungligen av Baron:

Kolla tex med WhatSize.

Samma som Disksweeper som jag tipsat om ovan. Häng med nu Baron..

  • Medlem
  • 2008-01-20 13:52

WhatSize är "gratis"...

Jag hade ett liknande problem för ett tag sedan. Läs här hur jag löste det:
http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/233308-min-mbp-aeter-ledigt-utrymme-pa-harddisken.html

1
Bevaka tråden