Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-01-07 21:51

Undrar vad Microsoft tycker om Apples nya program som direkt konkurerar med deras egna. Försöker Apple sakta men säkert fasa ut Microsoft från Mac OS-plattformen? Apple lär ju sluta bundla Explorer med operativsystemet så snart som Safari blivit helt klar. Det lär Microsoft förlora rätt stora licenspengar på? Några versioner av Keynote och ingen behöver öppna Powerpoint igen.

Mer funktioner till Mail, iCal och Appleworks och ingen behöver köpa Office mer...

Är detta på gott eller ont?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-01-07 22:07

Att Apple konkurerar direkt med IE med nya safari gillas säkert inte.Fast jag tror Apple behöver MS,tyvärr.Men med den position MS har så tror jag inte att det går att nonchalera dem

Apple kan inte köra ett eget race,det funkar inte.IE och Office finns,och kommer inte att försvinna utan kommer att vara standard länge till.Om Office försvinner t.ex från Mac så inte ökar det antalet macanvändare.Snarare tvärtom.

Fast jag kommer att använda Safari,helt klart.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-07 22:28
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson.:
Tror inte Apple betalar Microsoft några licenspengar för Internet Explorer... Microsoft betalar nog inte heller något till Apple för Office-paketet.

Inte riktigt samma sak det... Explorer är ju bundlat i och som en "del" av Mac OS idag. Tror absolut att Apple på något sätt betalar för detta.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-01-07 22:40

Apple är MYCKET kaxiga mot MS, på gott och ont. hoppas bara dom inte skjuter sig i foten!

Själv undrar jag lite om inte Appleworks kanske fasas ut(hemska tanke...), varför skulle man annars släppa keynote som egen applikation. Sedan la jag också märke till att Apple har släppt X11-emulering till jaguar. Tänk på att openoffice.org behöver just x11-stödet, och som dessutom verkar ha förutsättningar att kanske bli ny standard...

Expot var annars det bästa jag har sett tror jag (möjligen att expot där Schiller hoppar med trådlösa iBooken håller samma klass). Men jag blev själv lite frågande över Safari, när trots allt Chimera är så pass bra(Chimera är också snyggare tycker jag, är lite trött på all borstad metallook)

Edit: bytte ordet "keynote" mot "expot" det blev lätt förvirrande annars...

[ 07 Januari 2003, 22:48: Meddelandet ändrat av: iBjorn ]

Microsoft sitter i en svår position. De tjänar onekligen mycket pengar på Mac OS. De har sagt att intäkterna för Office-paketet är goda.

Att då sluta utveckla och sälja Office för OS X skulle bryta mot domstolsbeslutet i konkurrensmålet i USA. Syftet skulle vara uppenbart, att skada Apples OS försäljning, vilket konkurrensmyndigheten skulle slå till på.

De får helt enkelt svälja sin stolthet och fortsätta utveckla Office v.X. Jag tror däremot att få skulle sakna IE för OS X, redan nu är konkurrenterna Navigator och Safari bättre.

1
Bevaka tråden