Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Zyxel - trådlöst

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2007-08-13 13:39

Hej.

Ska inom en mycket snar framtid inhandla en macbook och vill då givetvis kunna surfa trådlöst i hemmet.
Sitter i dagsläget på ett zyxelmodem från telia (ZyXEL Prestige 660H Triple Play) och en vanlig netgear router.

Hur löser jag nu smidigast den trådlösa biten?
Har kollat lite på en Linksys wap54g (http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010066054) funkar det enkelt att bara koppla Zyxel - netgear - linksys.

Så kan jag koppla alla stationära datorer och xbox till netgear-routern med kabelförbindelse.

den Linksys som du nämner har enligt min erfarenhet lite ostabil firmware, men genom att lägga in dd-wrt så är den helt suverän. Då får man finesser som mycket dyrare brandväggar har.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-13 18:35

personligen om du verkligen har bestämt dig om denna skulle jag köra den i bryggläge och skita helt i firwmare eller annat för den.

på så sätt får du modem -> router -> trådlöst utan en massa störande problem med NAT på NAT som du får om du kör den i AP läge. den blir egentligen endast en brygga som skapar en trådlös förlängning av det nät som netgerar routern skapar.

Exempel på problem som du slipper är att datorer på det trådlösa inte ser datorer som är anslutna med kabel i nätet..

Hej!

Varför inte fortsätta med Netgear och inhandla en trådlös router från samma leverantör. Jag har själv kört en trådlös NG i fyra år utan några som helst problem.

Den är dessutom föredömligt lätt att konfigurera.

Lycka till
//tm

  • Medlem
  • Falun
  • 2008-01-09 17:37

Telias digital TV + Zyxel + trådlöst =Problem !?

Hej.
Jag har under en längre tid haft Telias digital TV (gratis erbjudandet under 12 månader).
I och med att jag installerade detta så fick jag Zyxel modem och trådlös router på köpet så att säga. När jag kör med "öppen" internet så fungerar det klockrent, men om jag låser mitt internet så kopplas jag ner i parti och minut.
Jag har även en pc och den fungerar utan problem så länge jag inte startar min Mac.

Är det någon som har stött på detta problem ?

Ha det gott.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-10 14:47
Ursprungligen av FjeSE:

Hej.
Jag har under en längre tid haft Telias digital TV (gratis erbjudandet under 12 månader).
I och med att jag installerade detta så fick jag Zyxel modem och trådlös router på köpet så att säga. När jag kör med "öppen" internet så fungerar det klockrent, men om jag låser mitt internet så kopplas jag ner i parti och minut.
Jag har även en pc och den fungerar utan problem så länge jag inte startar min Mac.

Är det någon som har stött på detta problem ?

Ha det gott.

Låter som om det är dags att se om du har senaste firmwaren på routern där?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-10 14:13

Har ett snarlikt modem ifrån ZyXEL, dock har jag BBB som ISP. Hur som helst, själv använder jag en Linksys WRT54GL ihop med modemet. Det fungerar klockrent, den är hur stabil som helst kan väl även tillägga att jag kör dd-wrt på den. Fördelen är att alla användare i hemmet kan ansluta till routern både via en nätverkskabel eller trådlöst.

En WRT54GL kostar väl i dagsläget ca 500kr. Själva flashingen är enkelt den med, bara att googla efter guider finns en hel uppsjö av dem.

Varför inte en airport-extreme / -express?? Jag har båda, och det funkar kanon.

Väldigt trevligt att kunna sitta med min PB i soffan och spela upp musik som ligger i min Imac på stereon....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-11 18:07
Ursprungligen av becker:

Varför inte en airport-extreme / -express?? Jag har båda, och det funkar kanon.

Väldigt trevligt att kunna sitta med min PB i soffan och spela upp musik som ligger i min Imac på stereon....

I det fallet skulle en AirPort Express räcka gott och väl för trådskaparen. Eftersom det verkar som om det modem och switch redan finns på plats, då är det bara att ansluta AE:n till det befintliga nätverket, i switchen, för att skapa ett trådlöst nätverk. Dock är prislappen lite saftigare men man får inte glömma att man även kan streama musik till valfri stereo vilket är guld värt.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-01-13 12:19

Köp en WRT54GL obs "L" som i Linux på slutet så får du en burk med mer minne för att kunna köra andra firmware om inte orginalet fungerar bra, versionen utan "L" är en helt annan produkt med litet minne och VxWorks eller något enklare operativsystem.

1
Bevaka tråden