Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klara vill in i värmen...

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag heter Klara är 26 år och studerar industri-design i Holland, andra året. Pluggat förberande skolor i Stockholm och Milano. älskar att diskutera hur design påverkar dig, vad det gör med dig som människa och vad jag vill ha sagt med mina saker. man kan göra stolar och bord men vad vill du att människorna ska göra med dem? är oändligt nyfiken på vad den som inte sysslar med design tänker om sakerna de har runt sig.

är inne på min sjätte nano (1st generationen) sjätte gången gillt, den fungerar, peppar peppar, bara man inte uppdaterar den, för då blir den nervös.

den ser ut som om den där toyotan körde över den i veckan, och det är lite min inställning till design. är det bra design, då håller den. det var trots allt inte designen det var fel på,det var något inuti..skulle gladeligen byta ut den mot nya nano, ytan på dem håller mycket bättre och de är sköna att pilla på..

jag var dock fortfarande inne på pc, av pengaskäl till största delen. så jag köpte en anus, den strulade från början, spottade ut bitar ur dvd-spelaren två tre gånger och åkte in på reparation 4 gånger på 5 månader. den fjärde gången fick jag betala för att få den tillbaka eftersom det var ett "mjukvaru-fel" och inte ett hårdvaru-fel.

då bestämde jag mig. och jag går aldrig tillbaka.

bara en sån grej att mac säger till att det inte finns plats på usb-minnet innan den har börjat kopiera! jag blir helt, rörd. varje gång!
äntligen en dator som tillåter mig kämpa med skolarbeten och inte med supporten!
jag tror att den här datorn kommer att ändra mitt liv. kanske också min personlighet, till det bättre. det är det bästa betyg man kan ge till en dator.

så här är jag!
tack för att _ni_ finns!

ASUS ska det vara inte Anus. förvillande det där..

  • Medlem
  • 2008-01-11 01:46

När det kommer till Asus är det helt godtyckligt.

hur menar du då?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-11 06:20

Kul att ha dig här Klara! Ser att du varit medlem ett tag, men hälsar dig välkommen i alla fall. Hoppas du trivs här och får både ta och ge bra saker.

Han menar nog: Asus eller Anus... Sak samma

  • Medlem
  • 2008-01-11 11:11

Precis!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-01-11 11:20

Välkommen!

Välkommen till den ljusa sidan

nöjd med macen?

tack tack!
är väldigt nöjd. helt kär!

Också sett dig i forumen och haft lite med dig att göra. Du verkar både trevlig och pigg i huvet, så hjärtligt välkommen ombord.

Om design; du vet väl att ingen pryl är perfekt förrän man inte kan ta bort mer
Gillar du design hemmavid så driver min fru www.hwitarum.se , du är hemskt välkommen in (det är *äkta* gratis)

  • Medlem
  • 2008-01-15 20:02
Ursprungligen av Goflorp:

Också sett dig i forumen och haft lite med dig att göra. Du verkar både trevlig och pigg i huvet, så hjärtligt välkommen ombord.

Om design; du vet väl att ingen pryl är perfekt förrän man inte kan ta bort mer
Gillar du design hemmavid så driver min fru www.hwitarum.se , du är hemskt välkommen in (det är *äkta* gratis)

Fin sida. Jättefin. Men lite lite saker att klicka på Vad är det? Bara en community?

Ursprungligen av palb:

Fin sida. Jättefin. Men lite lite saker att klicka på Vad är det? Bara en community?

Hwitarum är en community, rega dig om du är nyfiken. Det kostar ingenting.
Då blir det mera att klicka på....
Du har en egen sida där du kan lägga upp filmer, videos, dagbok, chat, blogg etc.

Ett slags lunarstorm för vuxna, främst kvinnor (96%) för vilka inredning och tjöt däromkring gäller....ett antal forum finns.

Mkt bilder på renoverade hus, snygga badrum, vackra saker att köpa etc.

wow, tackar.
whitarum ska jag titta närmre på!

skål!
*smuttar på champagnen*

(jag har gjort lite framsteg hemmavid, metaforiskt firande)

det där med att ta bort, är ett stort fan av att ta bort saker, minimalisera. dock vet jag inte om det gäller all design. finns mycket som är exesser (överflödigheter) men som ger mycket värde ändå. typ..får återkomma med exempel..

man kan ta det åt andra hållet också, är det verkligen bra att skapa elitistisk design? som tex en nano, bara vissa som är inkluderade (dvs redan har en ipod och läst instruktionsboken) kan stänga av den. människor som aldrig varit i kontakt med en iPod vet inte hur de ska göra. det skapar exklusivitet kring produkten...just den punkten står jag lite och väger på..till vilket pris sätter man den ribban?

själv stötte jag på lite scary moments när jag skulle packa upp min MBP, saker som ska vara underförstådda kan lätt bli missförstådda och apples instruktionsböcker är väldigt..minimalistiska. apple är ju ett typexempel på att svaja i sådana saker. alla ska förstå för det är så logiskt men ändå ska inte alla kunna stänga av den..om du förstår vad jag menar..

Senast redigerat 2008-01-11 20:14
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-12 01:10
Ursprungligen av klarabara:

man kan ta det åt andra hållet också, är det verkligen bra att skapa elitistisk design? som tex en nano, bara vissa som är inkluderade (dvs redan har en ipod och läst instruktionsboken) kan stänga av den. människor som aldrig varit i kontakt med en iPod vet inte hur de ska göra. det skapar exklusivitet kring produkten...just den punkten står jag lite och väger på..till vilket pris sätter man den ribban?

Jag tycker nog att det ändå känns helt ok med designen på iPodarna. Dels är väl den minimalistiska designen lite av ett signum för Apple, men det är också tack vare den som iPoden är så lätt att använda, bara man fått vänja sig lite vid den först dvs.

Jag vet inte riktigt om jag tänker rätt, men finns inte den exklusiviteten hos nästan alla tekniska prylar vi omger oss med nuförtiden? Jag kan tänka mig att det är en svår balansgång för en designer; samtidigt som man vill att produkten ska vara lätt att använda bör den inte vara för lätthanterad, för utan exklusiviteten du skrev om kanske produkten inte blir lika lockande i nya konsumenters ögon?

Lite tankar från toppen av mitt huvud bara. Bruksdesign är verkligen ett intressant ämne, känns som om man kan diskutera det i evigheter...

att människor som inte har en egen iPod inte kan stänga av en är inte samma sak som att produkten är svårhanterad.

att människor söker identiteter och exklusivitet genom sina inköp är ett välkänt faktum.

tog min iPod som ett exempel dels för att det väl illustrerar hur man kan skapa exklusivitet genom exkludering och för att jag presenterar mig på ett forum för apple-produkter?

att se hur människor kan och inte kan hantera produkter skapar alltid intressanta frågeställningar.. hade du accepterat att du inte visste hur du skulle stänga av din samsung-skrivare till exempel? eller ugnen? utan att titta i manualen eller "vänja" dig?

apple har såklart en poäng med att göra på det viset. så har de bara..eh..20% av marknaden eller så? kanske gamla siffror.

apples design bygger på exklusivitet och det är alltid exkluderande.

Ursprungligen av klarabara:

att människor som inte har en egen iPod inte kan stänga av en är inte samma sak som att produkten är svårhanterad.

att människor söker identiteter och exklusivitet genom sina inköp är ett välkänt faktum.

tog min iPod som ett exempel dels för att det väl illustrerar hur man kan skapa exklusivitet genom exkludering och för att jag presenterar mig på ett forum för apple-produkter?

att se hur människor kan och inte kan hantera produkter skapar alltid intressanta frågeställningar.. hade du accepterat att du inte visste hur du skulle stänga av din samsung-skrivare till exempel? eller ugnen? utan att titta i manualen eller "vänja" dig?

apple har såklart en poäng med att göra på det viset. så har de bara..eh..20% av marknaden eller så? kanske gamla siffror.

apples design bygger på exklusivitet och det är alltid exkluderande.

Intressanta funderingar. Jag hade för ett år sedan samma funderingar och blev lite rädd för vad man drivs av egentligen när man väljer produkter. Sen jobbar jag som grafisk formgivare, så man är hela tiden utsatt för att åstakomma något som skiljer sig från mängden.

Det är ganska tydligt när det gäller trender, när trenden blir för stor, när den goda smaken blir för allmän, då är den helt plötsligt inte god smak längre.

Artister är ett bra exempel, när artisten blir för stor så är musiken inte helt plötsligt lika bra?! Man vill ha artisterna för sig själv. Den lilla exklusiva gruppen som har samma smak.

Hur hade man reagerat om Apple haft 80% av användarna och Microsoft var den djärva uppstickaren med ett system som kunde köras på alla tänkbara och ihopplockade datorer.

Finns en fransman vid namn Pierre Bourdieu som skrev just om detta. Den goda smaken.
Jag tror boken heter "La distinction"

Jag har läst en annan bok med honom som jag inte kommer ihåg namnet men som ändå berörde ämnet.

Ursprungligen av peacerich:

Hur hade man reagerat om Apple haft 80% av användarna och Microsoft var den djärva uppstickaren med ett system som kunde köras på alla tänkbara och ihopplockade datorer.

"Everybody loves an underdog" säger man ju.

Ett område där designen är livsviktig: Vapen

En AK-5 t ex är utformad efter flera kriterier, vikt, storlek, hållfasthet etc.
Sedan tillkommer sådana saker som att den skall vara möjlig att använda utan att man ser den (ladda om etc i fullständigt mörker), man skall inte fastna med den etc..
Man försöker hitta den perfekta designen... det blir fullt med kompromisser
Om designen blir fel kan det ytterst bli att soldaten stryker med....

Ursprungligen av klarabara:

att människor som inte har en egen iPod inte kan stänga av en är inte samma sak som att produkten är svårhanterad.

att människor söker identiteter och exklusivitet genom sina inköp är ett välkänt faktum.

tog min iPod som ett exempel dels för att det väl illustrerar hur man kan skapa exklusivitet genom exkludering och för att jag presenterar mig på ett forum för apple-produkter?

att se hur människor kan och inte kan hantera produkter skapar alltid intressanta frågeställningar.. hade du accepterat att du inte visste hur du skulle stänga av din samsung-skrivare till exempel? eller ugnen? utan att titta i manualen eller "vänja" dig?

apple har såklart en poäng med att göra på det viset. så har de bara..eh..20% av marknaden eller så? kanske gamla siffror.

apples design bygger på exklusivitet och det är alltid exkluderande.

Välkommen Klara! Även om du säkert varit medlem längre än jag.

Jag hänger inte med på resonemanget. Skapar Apple exlusivitet genom att vara otydliga i designen? Det mesta verkar ju vara utformat för att det bara ska kunna gå att göra på ett sätt. En knapp utanför tangentbordet som är till för start av datorn, med samma knapp så får du upp en dialogruta som frågar om du vill stänga av/starta om/vila. Handboken är väldigt tunn just för att det inte finns så mycket att fundera på, så här startar du, så här sätter du i batteriet. Apple är väl mer kända för användarvänlighet och "bara funkar" än någon annan datortillverkare eller någon annan tekniktillverkare för den delen. Jag får intrycket att du menar att de självmant väljer att utforma sina produkter på ett visst sätt för att skapa exklusivitet och därför bara har sina 20%. Jag tror att det är fel och tycker det låter helt orimligt.

Hoppas du har det bra i Amsterdam, en av världens finaste städer om du frågar mig. Jag var dock där på sommaren och då är ju cykelturen en given succé.

//Irre

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-12 02:53

Det var inte meningen att ifrågasätta ditt exempel, utan snarare att vädra några egna tankar kring iPodens design.

Jag tror att hur mycket tid man är beredd att lägga på att "vänja" sig vid en produkt beror på vilken produkt det är (naturligtvis), att man stänger av en ugn genom att vrida tillbaka reglaget är ju standard. För andra produkter finns det ingen direkt standard, och då är man ju mer benägen att acceptera en viss tillvänjningsperiod. Inget konstigt med det heller egentligen.

Om vi ska fortsätta ta iPod som exempel, hur hade du som designer gjort för att förändra utformningen och göra den mindre exkluderande utan att tappa den minimalistiska designen?

det jag menade var inte att jag tycker att designen skulle vara annorlunda..
bara att designen när den är så minimalistisk att bara redan inkluderade förstår den så är det kanske inte helt bra. helt klart en avvägningsfråga. och personligen är det den biten av apple som jag inte öppnar armarna för..

som designer ska man inte bara skapa en produkt för användaren utan även visa i designen vad företaget vill med produkten, å apple vill skapa exklusivitet..

det var bara det jag ville ha sagt...kände mig inte ifrågasatt, bara att vi talade förbi varandra på nån punkt...

Exklusivitet eller inte

Att ta iPoden som exempel just när det gäller exklusivitet kanske inte är riktigt rätt eftersom just den Appleprodukten både varit (och är) trendsättande och har en dominerande marknadsposition. Att Apples datorer inte har haft (eller har) så stor marknadsandel är en annan sak. Knappast beroende på att designen är som den är utan snarare ett resultat av egen och konkurrenternas marknadsföring mm. Samt naturligtvis vilket pris som produkten har.

Apples design (och design ö.h.t.) är ju ett väldigt intressant ämne som man kan orda mycket om... Man kanske skall flytta tråden dock?
Håkan

ja man kan orda länge o väl, vart ska man flytta tråden då?

du har rätt om ipoden men just knappen tycker jag är intressant...haha

det är fett läskigt. vill alla verkligen dricka kaffe latte på riktigt?

jag ska kolla upp la distinction, verkar intressant!

Design ?

Vad sägs om den här....

Fräck, snygg, gjord av återvunna Jeans....klart smart

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-13 17:47

Design är oerhört viktigt för mig. Därför gillar jag Apple och Nokia.

Träffade på ett exempel på mkt dålig industridesign idag...

Klarabara, kan du inte tänka ut ett bättre sätt att leverera McDonalds hamburgare i än en KARTONG! hur fan man än äter hamnar hälften på bordet. Sallad skvätter åt alla håll.

klassiker! fast jag brukar mest skylla på hamburgaren som inte håller ihop...

händer samma sak dig när du äter kebab?
jag tar aldrig dejter till sådana måltider...

Ursprungligen av klarabara:

klassiker! fast jag brukar mest skylla på hamburgaren som inte håller ihop...

händer samma sak dig när du äter kebab?
jag tar aldrig dejter till sådana måltider...

Nä, en klabbig kebab i knät är ju inget som framkallar nåra hetare känslor hos den tilltänkta... och skulle han/hon gå igång på det...då är det nog LITE för udda...:-)

Hur skall du designa? Bättre hamburgare eller servera den i vikt papper som alla andra gör ? Jag håller på pappret...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-01-14 01:07

Bra att veta;)

Bevaka tråden