Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grym irritation - Aperture + Olympus RAW

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Bestämde mig i dagarna för att uppgradera kameran och efter en djäkla massa eftertanke bytte jag inte bara kamera utan också system, från Canon till Olympus.

Har slagit till på nya E-3:an som rent spontant (har bara hunnit med ca hundra bilder av testande hittills) verkar vara helt grym! Fantastisk optik, bra vädertätning, inbyggd bildstabilisering och späckad med vettiga funktioner. Inte fullt så snabb som t.ex. EOS 40D (eller 1D mark III för den delen), men likväl bra prestanda med fem bilder i sekunden. För mig som plåtar landskap och liknande räcker det mer än väl...

Nåja. Över till det negativa. Skulle idag importera mina första bilder och undersöka kvaliteten i Aperture men det gick tydligen inte. Verkar inte finnas stöd för ORF? Har laddat hem en trial av Lightroom och där fungerar det minsann... Nu gillar jag layouten i Aperture och skulle gärna fortsätta, men jag vill samtidigt kunna plåta RAW utan att behöva gå omvägar via andra program för att konvertera... Så kan vi vänta oss att Apple får tummen ur och blir snabbare på att stötta fler kameror och format eller ska jag sälja av Aperture och gå över till Adobe?

Ja, det är samma problem som ägare av Nikons nya fina D300 (och D3) har, som diskuterades nyligen här.

Vill man ha en kamera som stöds av Aperture redan nu bör man förstås kolla in denna lista innan man köper:
http://www.apple.com/aperture/raw/cameras.html

Problemet är att Apple bara verkar lägga till stöd för nya RAW-format när dom uppdaterar OS:et. Så håll tummarna för att 10.5.2 innehåller mer stöd, eller gå över till Lightroom.

Man kan ju tycka att Apple skulle kunna trycka ut kamerastöd lite oftare än dom uppdaterar hela systemet, rent tekniskt kan det ju inte vara omöjligt. Men tyvärr har det inte varit så hittills.

Herregud... Vi har alltså fem stycken proffs- eller semiproffskameror (EOS 1Ds III, D3, D300, E-3, A700) som funnits på marknaden i ett par månader och som inte stöds av Aperture.

Jag kommer aldrig att välja kamera utifrån stöd i ett program, då byter jag hellre program. Och att behöva göra modifieringar varje gång alternativt vänta in en uppdatering av OS för att kunna få det att fungera. Det tragiska är att Apple verkar vilja positionera programmet som ett alternativ för proffs och inte bara för oss glada amatörer, frågan är om de ställer upp på detta.

Nåja, det fina i kråksången är att jag tvingas titta närmare på LR vilket absolut kan vara ett alternativ även om det innebär att jag måste "lära om". Trots allt är det ju rätt mycket samma sak.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Nåja, det fina i kråksången är att jag tvingas titta närmare på LR vilket absolut kan vara ett alternativ även om det innebär att jag måste "lära om". Trots allt är det ju rätt mycket samma sak.

Jag tror Lightroom är minst lika bra. Den duktige fotografen James Duncan Davidson skrev förut för Inside Aperture, men switchade till Lightroom för ett tag sedan, så helt illa kan det ju inte vara

Hoppas nyheterna och förbättringarna gör väntan på Aperture 2.0 värd. Det är ju perfekt för användarna ju hårdare Apple och Adobe konkurrerar med varandra.

LR trial gäller ju i 30 dagar så då har jag chansen att vänta in PMA och se om det dyker upp något där...

Men efter att ha tvingats leka med det nu ikväll måste jag säga att jag är riktigt imponerad. Den inledande reaktionen är förstås att "det här är inte Aperture", men när man tvingas hitta sätt att göra på det sätt man vill så inser man snabbt att programmet inte bara är förbannat bra utan faktiskt kanske slår Aperture på fingrarna. Jaja, den som lever får se.

1
Bevaka tråden