Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Processen syslogd i Leopard drar 95% CPU och fläktarna skenar

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har en MB 2Ghz, med en 1Gb i ram. Efter uppgradering till Leopard förra veckan, går fläkten för fullt, mest hela tiden. Någon med samma problem?

Mina gick upp i varv i början bara då spotlighten indexerades. När de var klart gick det över. kan det vara ngt sånt med din? När den går upp i varv kolla på spotlighten om den indexerar ngt så den inte hakat upp sig.

Ursprungligen av Emanuel L:

Mina gick upp i varv i början bara då spotlighten indexerades. När de var klart gick det över. kan det vara ngt sånt med din? När den går upp i varv kolla på spotlighten om den indexerar ngt så den inte hakat upp sig.

Du har helt rätt, den indexerar fortfarande! Märkligt eftersom installationen gjordes för en vecka sen.

Ursprungligen av Tomas Svedgård:

Du har helt rätt, den indexerar fortfarande! Märkligt eftersom installationen gjordes för en vecka sen.

Får ändra mig själv lite, var lite för snabb. Den indexerade när jag skrev detta men det berodde på att jag också hade kopplat i en extern disk. MB:s disk är redan indexerad. Kort sagt: ingen indexering pågår.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-10 12:37

Vad händer om du tar bort Spotlight-indexet då? Då kommer den att skapa ett nytt och fräsht index. Görs enklast med tex Cocktail.

Ursprungligen av Tomas Svedgård:

Har en MB 2Ghz, med en 1Gb i ram. Efter uppgradering till Leopard förra veckan, går fläkten för fullt, mest hela tiden. Någon med samma problem?

Är du säker på att det inte är DirectoryService som dragit igång? vanlig bugg som uppstår av de som köra leopard, kolla i Activity Monitor om denna service är igång med abnormal hög processorverksamhet...

Ursprungligen av nasdaq:

Är du säker på att det inte är DirectoryService som dragit igång? vanlig bugg som uppstår av de som köra leopard, kolla i Activity Monitor om denna service är igång med abnormal hög processorverksamhet...

Nej det körs inte vad jag kan se, men visst verkar processorbelastningen hög? Just nu kör jag bara Finder, Aktivitetskontroll och Safari.

Ja du får nog titta i rutan över vad det är som är på gång. Så här ser en mer normal processoranvändning ut när inget speciellt är på gång.
Du har inte en sida med någon avancerad flash uppe. Aftonbladets hemsida sätter fart på processorn.

Har hittat orsaken men inte felet. Det verkar ha att göra med nätverket på jobbet. Sitter jag uppkopplad hemma, går den tyst och lugnt, men så fort jag kopplar i nätverkssladden på jobbet, går fläktarna igång. Bild ett och två visar processor resp nätverk vid ett sånt tillfälle, inga program körs. Bild tre är sekunderna efter att jag dragit ur nätverkssladden. Går det att felsöka på nåt vis?

Tomas, kör du via TP-kabel både hemma och på jobbet?

Du har inte ett backupsystem på jobbet som försöker backa upp din dator, retrospect t ex.
Det borde också synas i rutan i aktivitetskontrollen, ett litet program som heter pitond som tar både processor och närverkskapacitet.
Sen är ju inte 170 k/s något att gå i taket för.

Här ser du hur mycket processorkraft olika processer tar. Här har jag startat både Firefox och Safari på Aftonbladets hemsida.
Lite längre ner (markerad) syns retrospects lilla agent pitond.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Du har inte ett backupsystem på jobbet som försöker backa upp din dator, retrospect t ex.
Det borde också synas i rutan i aktivitetskontrollen, ett litet program som heter pitond som tar både processor och närverkskapacitet.
Sen är ju inte 170 k/s något att gå i taket för.

Nej, inget automatiskt backupsystem heller.

Ursprungligen av Emanuel L:

Tomas, kör du via TP-kabel både hemma och på jobbet?

Jepp!

Ursprungligen av Tomas Svedgård:

Jepp!

Då kommer vi till fråga två då!
Är det så att när du är på jobbet så mappas diskar upp från nätverket som du inte har hemma? Om ja, kan de vara så att din spotlight eller ngt liknande indexerar nätverksenheter?

Du får helt enkelt titta vilken process det är som tar processorkraft.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Du får helt enkelt titta vilken process det är som tar processorkraft.

Jag kan inte se något märkvärdigt. Så här ser aktiviteterna ut när jag har bara Finder igång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-11 23:45

Ett litet tips som är helt OT men bra. Ser att du bara har 1GB minne. Minnespriserna är otroligt låga just nu så du skulle verkligen tänka på att köpa mer. 2GB tycker jag är en undre gräns.

Överst i aktivitetskontroll finns en popupmeny som heter "Visa". Se till att det står "Alla processer" i en menyn. Håll utkik efter syslogd, jag hade exakt samma problem för några dagar sen, syslogd tog upp 102% av processorn. Döda det programmet isåfall. Om det inte kommer tillbaka har du löst problemet, om det kommer tillbaka, kör Cocktail och se till att rensa loggar, cache och reparera skivbehörigheter.

Efter att ha gjort detta löste det sig för mig, felet verkade bero på att den inte kunde rotera loggen.

Ursprungligen av sebastiangunnarsson:

Överst i aktivitetskontroll finns en popupmeny som heter "Visa". Se till att det står "Alla processer" i en menyn. Håll utkik efter syslogd, jag hade exakt samma problem för några dagar sen, syslogd tog upp 102% av processorn. Döda det programmet isåfall. Om det inte kommer tillbaka har du löst problemet, om det kommer tillbaka, kör Cocktail och se till att rensa loggar, cache och reparera skivbehörigheter.

Efter att ha gjort detta löste det sig för mig, felet verkade bero på att den inte kunde rotera loggen.

Tack för svar! Hittar syslogd och den pendlar mellan 80-99% av processor akt. Är det säkert att döda ett sånt program och hur exakt gör man?

Ursprungligen av Tomas Svedgård:

Tack för svar! Hittar syslogd och den pendlar mellan 80-99% av processor akt. Är det säkert att döda ett sånt program och hur exakt gör man?

Du dubbelklickar på den, dvs öppnar den, och väljer quit.

Ursprungligen av Emanuel L:

Du dubbelklickar på den, dvs öppnar den, och väljer quit.

Tack :">
Gjorde så men syslogd verkar återkomma trots att jag avlutat den.

Ursprungligen av Tomas Svedgård:

Tack :">
Gjorde så men syslogd verkar återkomma trots att jag avlutat den.

Då drar du ner Cocktail eller OnyX.
Båda dessa program är är bra och kan få bort konstiga fel.

Verkade lösa sig efter en omstart; ingen syslogd dök upp bland aktiviteterna. Städade upp med Onyx iaf. Tack!

Problemen tillbaka igen. Syslogd dyker upp i Aktvitetskontroll och tar drygt 95% av processorn. Provar att tvångsavsluta den samt städa med Onyx, men nu hjälper det inte; fläkten går för fullt när jag är inkopplad på nätverket.

Jag hade samma problem men under Leopard. Gick in .Mac under inställningar och stängde av "Back to My Mac".
Allt funkar ok nu.

Ursprungligen av Tobiachi:

Jag hade samma problem men under Leopard. Gick in .Mac under inställningar och stängde av "Back to My Mac".
Allt funkar ok nu.

Gjorde samma sak, och minsann: Den tystnar! Syslogd försvann från aktivitetskontroll också. Tack!

Hej.
Jag har problem med syslogd jag med. Har försökt med de ni tipsade om men eländet lägger inte av.
Borde inte en ominstallation av systemet sätta stop på problemet?

Ursprungligen av mklackenstam:

Hej.
Jag har problem med syslogd jag med. Har försökt med de ni tipsade om men eländet lägger inte av.
Borde inte en ominstallation av systemet sätta stop på problemet?

Om du precis har installerat om så låt den indexera klart.
Tar det allt för lång tid får du höra av dig igen.

*vet dock inte hur länge du har låtit den gå nu*

Bevaka tråden