Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft godkänner ej Vista i Boot Camp

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-01-11 00:33

Hej!
Ska försöka göra historian kort... Köpte ett Vista OEM till min Mini förut. Installerade den i VMware Fusion och regisrerade den hos Microsoft.
Nu har sambon tagit över minin och vill köra det i Boot Camp istället. Men då vill inte Microsoft gå med på registreringen! "Den här nyckeln anänd redan" är det jag får till svar. Varför? Det har ju funkat i VMware!?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-01-11 00:37

Du har bara betalat en licens. Eller är OEM flerlicens-avtal?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-11 08:38
Ursprungligen av onnyt:

Du har bara betalat en licens. Eller är OEM flerlicens-avtal?

Det enda jag känner till angående OEM-licens är att den kan bara användas på den dator som den blivit installerad första gången. Vet ej vad den låser sig till, kanske är det datorns Mac-adress?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-11 01:42

En tanke: Två olika hårdvaru profiler för bootcamp och fusion (fusion emulerar ju grafik kort osv till "virtuella" drivrutiner den kan komunicera med ). Då du registrerade lagrade microsoft den hårdvaru profilen från fusion och nu så tror microsoft att det är en ny dator du försöker installera mjukvaran på eftersom bootcamp visar datorns riktiga hårdvara.

M$ -

Kör hack, alt XP eller ring M$ support för att nollställa registreringen (säg bara att du vill flytta vista till en annan maskin ), alternativt om det finns något sätt att inifrån vista under fusion att avregistrera vista för nuvarande dator (tror ej - men vet aldrig med DRM)

Ursprungligen av tok:

...säg bara att du vill flytta vista till en annan maskin...

En OEM-licens får inte flyttas till en annan maskin, så det argumentet håller nog inte när han pratar med Microsoft.

  • Medlem
  • 2008-01-11 08:30

Man borde knappast kunna ringa till dom och be dom flytta licensen då OEM endast får säljas med färdiga system! Om jag gåt tillbaka till VMware då? Funkar allt som det ska då?

Ursprungligen av Dalle:

Om jag gåt tillbaka till VMware då? Funkar allt som det ska då?

Ja, det bör det göra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-11 08:35

Dalle: Märkligt att det inte funkar i Boot Camp. Det är ju fortfarande samma dator som licensen används. Prova att köra det i VMWare igen. Och funkar det där, så får din sambo kanske leva med att köra VMWare istället för Boot Camp.

  • Medlem
  • 2008-01-11 13:53

Vi får prova i VMware helt enkelt! Tack för hjälpen! By theway. Maskinen har
2 GIG RAM. Ska man tilldela dom 50/50? Hon kommer mest att använda Vista.
Så man vill ju att Vista ska flyta optimalt.
Har tjatat på henne att börja använda OS X, och det börjar ge resultat. Ge mig lite extra tid bara.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-11 13:59
Ursprungligen av Dalle:

Vi får prova i VMware helt enkelt! Tack för hjälpen! By theway. Maskinen har 2 GIG RAM. Ska man tilldela dom 50/50? Hon kommer mest att använda Vista. Har tjatat på henne att börja använda OS X, och det börjar ge resultat. Ge mig lite extra tid bara.

Går inte fördelningen av minnet att justera i efterhand? 35/65 är väl rätt vettigt.

  • Medlem
  • 2008-01-11 14:45

Minnet går att justera i efterhand ja. Du menar 35 Windows och 65 OS X? Eller missförstod jag dig?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-11 16:50
Ursprungligen av Dalle:

Minnet går att justera i efterhand ja. Du menar 35 Windows och 65 OS X? Eller missförstod jag dig?

Tvärtom, eftersom Vista kommer att användas mest. Men prova först med 50/50 och om det flyter på bra i båda, så kör på det.

Det är inte tillåtet enligt licens att köra andra versioner än Business och Ultimate i VMWare.

Som svar till Jesper så flyttar han ju faktiskt inte licensen till en annan maskin.

Vet inte om det är OK att posta men det här programmet:
bortredigerad länk
kan kringgå aktiveringen (uppdateringar och allt fungerar; precis som en aktiverad licens). Eftersom att a) han inte flyttar licensen och b) det inte är tillåtet att köra i VMWare, så borde väl detta var en helt OK lösning ur moraliskt perspektiv?

Så kör in Vista med Boot Camp, och använd programmet jag länkade till ovan för att kunna aktivera. Det följer ju licensen o allt.. Samma maskin, osv. Jag tycker det är lagligt.

Ursprungligen av Se[BBB]e:

Som svar till Jesper så flyttar han ju faktiskt inte licensen till en annan maskin.

Det har jag inte påstått!

Någon annan föreslog vad han skulle säga när han ringde till Microsofts support. En av sakerna som föreslogs var att han skulle säga att han ville flytta licensen till en annan maskin.

Då påpekade jag bara att det argumentet nog inte skulle hålla gentemot Microsoft, eftersom man ändå inte får flytta till en annan maskin.

Så läs lite mer noga, innan du börjar kritisera andras inlägg!

Ok. Det är ju iofs lagligt. Kanske strider mot licensavtalet men är ändå lagligt att använda, om man har en laglig licens (fast det kanske det inte räknas som även om det är samma maskin?).

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Så läs lite mer noga, innan du börjar kritisera andras inlägg!

Jag tänkte att det var nog det du menade, men jag ville bara understryka det som argument.

  • Medlem
  • 2008-01-11 15:54
Ursprungligen av Se[BBB]e:

Det är inte tillåtet enligt licens att köra andra versioner än Business och Ultimate i VMWare.

Som svar till Jesper så flyttar han ju faktiskt inte licensen till en annan maskin.

Vet inte om det är OK att posta men det här programmet:
bortredigerad länk
kan kringgå aktiveringen (uppdateringar och allt fungerar; precis som en aktiverad licens). Eftersom att a) han inte flyttar licensen och b) det inte är tillåtet att köra i VMWare, så borde väl detta var en helt OK lösning ur moraliskt perspektiv?

Nej, den länken är inte tillåten att posta i en tråd oavsett hur moraliskt försvarbar den än är.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-11 17:26

Min uppfattning är att du har rätt att köra samma installation med samma nyckel i BootCamp och i EN instans av VMWare Fusion, eftersom det är samma fysiska dator du kör på och att rent faktiskt inte går att köra samtidigt. Du får däremot inte köra två instanser i VMWare på samma licens.

Hade samma problem med en kunds iMac som skulle köra XP pro. Det slutade med att jag fick ringa in till MS och telefonaktivera ("VMWare XP") det var inga problem. De frågade varför jag ville aktivera igen och jag berättade hur det låg till.

Har nu samma problem med min Vista Ultimate retail, så det blir nog ett samtal till.

Det är inte så konstigt att XP och Vista tror att det är en annan maskin, VMWare s virtuella instans ser ut som en standard PC dessutom med annan MAC address och processor minne, nätverk och grafikkort tillhör de enheter som man kollar är lika.

Det jag är lite fundersam på vad som händer om du aktiverar os:et i den virtuella maskinen, hur ser det sedan ut i BootCamp ?

"Min uppfattning är att du har rätt att köra samma installation med samma nyckel i BootCamp och i EN instans av VMWare Fusion"

Håller med, men licensen säger uttryckligen att man inte får köra annat än Business och Ultimate under virtualiseringsprogram (som VMWare).

OEM-licenser är väldigt kluriga och innebär en mängd saker (de flesta dåliga), det finns en anledning varför de kostar halva priset. Den stora begränsningen är att du bara kan installera den på en burk, och när du har bytt ut tillräckligt många delar i maskinen räknas den som en ny burk (finns inget exakt antal delar). Men MS (och många andra tillverkare) anser att en virtuell maskin faktiskt är en maskin och din dator är en annan och du måste därmed ha en licens till varje. Hade du haft en Retailversion av Windows hade det inte varit något problem, den får man flytta med utan vidare (mja, man kan behöva kontakta MS support för återaktivering, men annars inte så mycket mer).

Jag skulle rekommendera att ringa till MS support och kolla läget, eller helt sonika gilla läget och gå och köpa en Retailversion (helst Business eller Ultimate som du kan installera i en virtuell maskin).

Dessutom är det inte rekommenderat att använda OEM-licenser till Boot Camp, se Boot Camp installationsguide:

Citat:

Media Center, OEM, and upgrade versions of Windows XP are not recommended.

1
Bevaka tråden