Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får man tyst på fläkten i MacBook (nov 2007)?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag brukar ha en fläkthastighet runt 1800rpm vid slösurfning osv med temperaturer under 45 grader enligt iStat Pro. I ett tyst rum tycker jag att brummet från fläkten stör, finns det något sätt att gå ner till kanske 800-1000 rpm? FanControl kan man ju bara höja med och det är jag inte intresserad av.

Slösurfning? Om det är en sida utan flash har du ett problem, är det typ aftonbladet.se så belastar den datorn så mycket att fläktarna behöver snurra på.

Ursprungligen av hummel:

Slösurfning? Om det är en sida utan flash har du ett problem, är det typ aftonbladet.se så belastar den datorn så mycket att fläktarna behöver snurra på.

Nej, som jag skrev så är jag besvärad av fläktvarvtalet redan vid idle, alltså ca 1800 rpm. Jag behöver med andra ord inte pressa datorn nämnvärt för att tycka att den låter för mycket.

Jag har testat att köra på "bättre batteritid" i strömsparning för att få ner temperaturerna (vilket sänker ett par grader) men fläkten ligger kvar vid 1795-1800 rpm ändå.

Är det någon som vet hur man ändrar? Får man hacka firmware eller?

Troligen nåt tok med din fläkt. Min stör mig inte alls. Den ligger på samma varvtal.

i de macbooks jag har haft äran att lystra till (inklusive pro-modellerna) har hårddisken fört mer oväsen än fläkten vid den lägsta fläkthastigheten...

min fläkt lät en hel del nyligen. slutade när jag stängde quicksilver. använder du quicksilver så testa att stänga det i en halvtimme och känn efter. jag väntar med iver på att problemet ska lösas, för fläktljudet drev mig till vansinne, men quicksilver är underbart.

  • Medlem
  • 2007-12-26 01:45

Redglittercoffin > Jag upplever precis samma sak som du! Vore fint med lösning på problemet.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-26 08:45

1800 varv/min.
MacBook, tyst och fin.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

1800 varv/min.
MacBook, tyst och fin.

Yes!!

Nu när jag är hos mina föräldrar över julen så märker jag inte av fläkten alls. Skillnaden är att min studentlägenhet är lika tyst som en underjordisk bunker, minsta lilla ljud blir väldigt högt. Tidigare körde jag med en iBook 466MHz "Dasslocket" innan jag fick MBn och den saknade helt fläkt...

Jag skulle fortfarande vilja ha något hack så att man slipper dra på stereon för att inte höra fläktljudet hemma.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-26 10:45

Men med det programmet kan man inte sänka varvtalet under "default" med. Det är endast för att höja varvtalet för användare som tycker att deras MBs är för varma för att ha i knäet. Om jag inte minns fel så var det eftersom den första generationens MBs antingen inte hade fläkten på hela tiden eller gick med mycket lågt varvtal, vilket gjorde dem varma. Jag vill minnas att den tidig firmware-update ökade till en konstant varvtal på ca 1000rpm.

min fläkt ligger mellan 1795-1800, fast nu undrar jag var det normala varvantalet är?

Ursprungligen av lostdetective:

min fläkt ligger mellan 1795-1800, fast nu undrar jag var det normala varvantalet är?

Min MB idlar vid ungefär de varvtalen iaf.

Tror inte det är nåt fel på varvtalet. Det är nåt fel på hans fläkt helt enkelt. Den vibrerar och låter för mycket. Behöver bytas ut. Det går nog inte att fixa med nåt program. Vissa fläktar är dåliga.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Min MB idlar vid ungefär de varvtalen iaf.

Samma här, och när den drar igång för att faktiskt kyla ned för att det blivit för varmt så låter den högre än en brittisk fotbollsmatch.
Nu slösurfar jag verkligen, och jag tycker den låter mycket högre än min iMac lät.

Den har börjat låta ännu mer sen jag tryckte i en 1Gb minne-bricka i den tror jag.

Jag är faktiskt inte alls lika nöjd med den här datorn som jag var med min iMac Rev A.
Sad but true.

Väl tillbaks från toaletten tycker jag att datorn låter högt och kollar fan-exhausten. Nu flåsar den ändå inte mer än vanligt och fläkten ligger på 4360...
Det känns sådär lagom stabilt.

De ska ligga på 1800 om de inte arbetar extra hårt. Och då hör man knappt fläkten alls.

Så vad gör man?
Ringer och gnäller hos Apple?
Sist jag gjorde det fick jag en räkning på just det samtalet på 200:-
Ähum...

Ursprungligen av RockyMontana:

Så vad gör man?
Ringer och gnäller hos Apple?
Sist jag gjorde det fick jag en räkning på just det samtalet på 200:-
Ähum...

Om du har en sprillans MacBook så är den ju på garanti. Men det kan vara bra att ha lite kött på benen. Gå och jämför med någon annan MacBook först så att du har lite argument att komma med.

Köpte den i September.
Och jag vet inte, är inte RPM-tal på 4360 på idle (emellanåt) tillräckligt med kött på benen?
Jag läste f.ö kött mellan benen först, haha... Vilken syn det blev av det i mitt huvud kan jag meddela...
oh well, pubertal humor måste man ju få dela med sig av every now and then.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-10 19:28
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag brukar ha en fläkthastighet runt 1800rpm vid slösurfning osv med temperaturer under 45 grader enligt iStat Pro. I ett tyst rum tycker jag att brummet från fläkten stör, finns det något sätt att gå ner till kanske 800-1000 rpm? FanControl kan man ju bara höja med och det är jag inte intresserad av.

45!? Oj, jag ligger alltid över 60 grader:tveksam:

Jag använder ett Griffin-ställ på mitt skrivbord för att få upp MB på lite höjd, det jag märker av ljudet är hårddisk-snurrandet som fortplantar sig ner i bordet. Dock har fläkten börjat låta lite mer på senare dagar. Följer tråden med förväntingar:)

Nu ligger den på 1800 och låter inte så mycket.
Dock har jag httpd som tar 2.95 Gb Virtual Minne (Är det Swap?)...
Det låter lite väl bra faktiskt...
Hej då http-service

http://www.macupdate.com/info.php/id/23137
Med detta program kan man få ned farten på fläkten till 1000varv.

Tycker det verkar läskigt...
Min dator kommer brinna upp, I know it.

hur får man veta rpm på sin fläkt?

Citat:

hur får man veta rpm på sin fläkt?

Det står i först inlägget ju?

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag brukar ha en fläkthastighet runt 1800rpm vid slösurfning osv med temperaturer under 45 grader enligt iStat Pro. I ett tyst rum tycker jag att brummet från fläkten stör, finns det något sätt att gå ner till kanske 800-1000 rpm? FanControl kan man ju bara höja med och det är jag inte intresserad av.

1
Bevaka tråden