Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska partitionering ta flera timmar?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-01-10 16:55

Hej

Skulle partionera upp min HD och gick in på Skivverktyg och valde partionera. Ställde in storleken och valde det enda som går(Mac OS extended)
Men nu har den hållt på att partionera i några timmar ! !

Det är en ny iMac 24" med 500G HD men det tar lika lång tid på min bärbara ?!?!

Gör jag fel eller?

jag var inte medveten om att det gick art partionera upp hårddisken om den inte var ny .. du partionerar upp en disk som du samtidigt använder ...

om det nu är möjligt så förvånar det inte mig att det tar tid .. du har förmodligen använt den ett tag och data måste flyttas om som ligger utspridet på flera sektioner på disken ... .. men att partionera upp ett disk där ens operativ ligger på låter för mig som farligt ... vet inte hur OS X hanterar systemfiler som måste flyttas samtidigt som dom används ..

för mig känns det som om att OM man skall partionera upp sin disk så skall man boota från installations DVD:n / CD skivan och köra diskvertyg den vägen .. då används inte hårddisken som skall partioneras och därav säkrare ..

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-01-10 19:03

Tja . . antar att det ska gå eftersom det går att klicka på det i skivverktyg.
Ja det får stå och jobba då, vågar inte avbryta den i allafall

Ursprungligen av Tussen69:

jag var inte medveten om att det gick art partionera upp hårddisken om den inte var ny .. du partionerar upp en disk som du samtidigt använder ...

Det är nytt i Skivverktyg från och med Leopard. Tidigare i Tiger fanns liknande funktioner i diskutil men nu går det också att göra i GUI.

1
Bevaka tråden