Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny mus, behöver råd

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-10 15:26

Hej alla.

Jag måste köpa en ny mus, gärna blåtand eller trådlös.
Det viktiga är att den är normalstor, funkar för båda händerna och att hjulknappen går lätt att trycka ned - jag har märkt att många möss har väldigt trög hjulkknapp vilket inte är så ergonomiskt i längden. Sedan är förstås bra precision och räckvid viktigt.

Finns det några bra förslag? Det är förstås individuellt, men en knuff i rätt riktning skulle ändå vara toppen. Det är ju inte så ofta man kan pröva en musi affären, så det blir ett i längden dyrt trial and errorprojekt att hitta något vettigt. Jag har redan köpt och förkastat några vid det här laget.

Ursprungligen av sylt:

Jag har redan köpt och förkastat några vid det här laget.

Kanske en god idé att berätta vilka du har förkastat, så slipper du få tips om de modellerna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-10 16:40

Jag personligen rekommenderar möss från Logitech. Se filtrerad sida med Ambidexteriöst utformade möss. Var noga att kolla efter Findersymbolen, så att modellen är kompatibel med OS X.

Ursprungligen av Reisan:

Var noga att kolla efter Findersymbolen, så att modellen är kompatibel med OS X.

Alla USB-möss fungerar på Mac, om man använder program som SteerMouse eller USB Overdrive för att styra hur alla musknappar ska fungera.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-10 16:52
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Alla USB-möss fungerar på Mac, om man använder program som SteerMouse eller USB Overdrive för att styra hur alla musknappar ska fungera.

Tack för tipset Jesper Ohlsson, var inte säker på att alla USB-möss fungerade med Mac.

Ursprungligen av sylt:

Jag måste köpa en ny mus, gärna blåtand eller trådlös.

Men sylt vill gärna ha en trådlös mus och då är det väl bäst att den är märkt med vilket operativsystem den är kompatibel med?

Ursprungligen av Reisan:

Men sylt vill gärna ha en trådlös mus och då är det väl bäst att den är märkt med vilket operativsystem den är kompatibel med?

SteerMouse funkar med trådlösa också.

Och dessutom så skrev han: "gärna blåtand eller trådlös". Han sa inte att det måste vara trådlöst!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-10 17:06
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

SteerMouse funkar med trådlösa också.

och han skrev "gärna blåtand eller trådlös" han sa inte att det måste vara trådlöst!

Ok, men utan SteerMouse, funkar alla trådlösa från Logitech?

Ursprungligen av Reisan:

Ok, men utan SteerMouse, funkar alla trådlösa från Logitech?

Nej, det gör de inte. Men det har jag inte påstått heller. Jag skrev att alla funkar OM man har tilläggsprogrammen.

Edit:
Det är ju inte så att mössen är helt "döda" utan de här tilläggsprogrammen. "Grundfunktionerna" (dvs klick, högerklick och kanske scrollhjulet också) kan fungera även utan tilläggsprogrammen. Men man vill ju gärna använda de andra musknapparna också

Senast redigerat 2008-01-10 17:19
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-10 17:12
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det gör de inte. Men det har jag inte påstått heller. Jag skrev att alla funkar OM man har tilläggsprogrammen.

Ok, tack för bekräftelsen. Åter nu till att hjälpa sylt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-10 17:06
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och dessutom så skrev han: "gärna blåtand eller trådlös". Han sa inte att det måste vara trådlöst!

Precis vad jag också skrev i svaret.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-10 16:59

OK!

Möss (och tangentbord) som nu samlar damm:

Logitech S510 - rent skräp, trög hjulknapp
Logitech MX 1000 - trög hjulknapp
Labtech - billig modell med kass räckvidd (man får väl vad man betalar för),
MS Wireless Optical Desktop Elite - trög hjulknapp

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-10 17:15

sylt: Jag tror att de flesta skrollhjul är tröga att trycka ned. Om ingen kan rekommendera en modell med lättare fjädring i hjulet, så rekommenderar jag att du besöker butiker som har stort urval och helt enkelt testar hjulen på de olika modellerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-26 13:38

Nej, det är de verkligen inte, men det är kanske individuellt. Jag får helt enkelt fortsätta mitt tröstlösa och dyra trial-and-error-sökande. Jag har ett par trådbundna möss hemma, inga problem där. Men alla mina trådlösa försök har haft en helt omöjlig mittknapp. Skumt!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-26 15:24
Ursprungligen av sylt:

Nej, det är de verkligen inte, men det är kanske individuellt. Jag får helt enkelt fortsätta mitt tröstlösa och dyra trial-and-error-sökande. Jag har ett par trådbundna möss hemma, inga problem där. Men alla mina trådlösa försök har haft en helt omöjlig mittknapp. Skumt!

Förresten, vad använder du hjulknappen till? Dubbelklick? Eller någon annan inställning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-26 20:01

Jag använder den främst till olika inställningar i spel, men även för tabb-surfande i t ex Firefox.
Faktum är att jag idag hittade en ok trådlös mus, den (typ) billigaste MS-musen (Wireless optical mouse 2000). Den är dessvärre lite liten, men vatusan, det får duga tills vidare.

Tack för input iaf!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-26 20:23
Ursprungligen av sylt:

Faktum är att jag idag hittade en ok trådlös mus, den (typ) billigaste MS-musen (Wireless optical mouse 2000). Den är dessvärre lite liten, men vatusan, det får duga tills vidare.

Tack för input iaf!

Ok, bra att du fann något som var ok till slut.

1
Bevaka tråden