Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny PowerMac byggs i mars

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

"Apple will give order to build the new case for the next PowerMac (yes, a newly designed case specifically to fit the new motherboards rumoured earlier), the P62, on 20. March 2003."

http://mac.fryke.com/cgi-bin/blosxom.cgi hade ryktet...

/jonathan

Intressant. Hur länge dröjer det ifrån detta till att en sådan produkt lanseras?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-03-18 16:12

Man är ju rätt nyfiken på hur lådan kommer att se ut

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Intressant. Hur länge dröjer det ifrån detta till att en sådan produkt lanseras?

Tidigast i juli enligt ryktet....

/j

  • Medlem
  • 2003-03-18 20:06

Ska bli riktigt intressant att se dom överträffa G4´ans design

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-18 22:14
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: tobot:
Man är ju rätt nyfiken på hur lådan kommer att se ut

Kanske så här?

Bilden har cirkulerat på 99 förrut. Var den kommer ifrån från början har jag ingen aning om.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-18 22:36

Jag tror att apple kommer att satsa på något mindre och smidigare som stationärt alternativ kanske inte som kuben men ngt snarlikt----jag tror inte på den klassiska vertikalt stående macen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-18 23:10

Jag hoppas att Apple inte släpper någon ny kub. Men en mindre Powermac skulle nog vara bättre. Om man kan minska storleken på strömpaketet från en och en halv wasa knäcke, minska värmen och kylflänsarna så kanske man kunde få ned storleken på den Powermaccen istället?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-19 01:33

Om man vrider upp klockan då är det värmeproblem.
Det vet envar.
Lådan kommer som vanligt vara i samma storlek som klara av heta CPU, nätdelen och Geforce FX som allstrar enormt värme. Datavärlden för stationära dator börjar nå gränsen hur bra kylning man ska uppnå för att kunna gå vidare med oerhörda höga CPU frekvenser. Jag tror och säkert att marknaden kommer med bra lösningar med tysta lådor med mycket snabba datorer, dvs kylda lådor. Smarta lösningar eller uppfinningar kommer snart, så att vi konsumeter över världen får fördelar. Lådan för stationära dator för företaget och hemma kommer ha ungeför samma storlek pga klara av kylningen.

Den där bilden är ju schysst - ren och enkel design. Dock tror jag inte på den i den form den visas ovan, även om vissa drag mycket möjligt kan komma igen, eftersom den ser grymt vältbenägen ut... Ungefär som att balansera ett ägg...

är jag ensam om att tycka att storleken inte spelar någon roll?

bara den är tyst utav h-vete!

  • Medlem
  • 2003-03-19 02:04

vätskekylning ? mmm

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: acke:
Jag hoppas att Apple inte släpper någon ny kub. Men en mindre Powermac skulle nog vara bättre.

Varför inte det då? Vad är skillnaden? En tyst kub, aningen längre så att ett fullstort kort går i (ett PCI och ett AGP blir lagom), det vore toppen tycker jag!

  • Oregistrerad
  • 2003-03-19 09:06
Citat:

citera: Varför inte det då? Vad är skillnaden? En tyst kub, aningen längre så att ett fullstort kort går i (ett PCI och ett AGP blir lagom), det vore toppen tycker jag!

håller med - men min önskan hade varit:

kubdesign med komprimerat moderkort - fast plats för 1 AGP & 3 PCI. ta tankarna ifrån Xserve. Behoven av PCI minskar hela tiden. Nu har till exempel TC Works släppt sitt TC Powercore DSP-kort på firewire...alltså fler prylar - även dspkort - släpps som externa enheter.

Med fler externa prylar är vi ju tillbaks på sena 80 talet med C64 & Amigan o alla kringprylar där..

Vad gäller värmen så är det ju inte automatiskt samma sak att skruva upp MHz som att värmeutveckligen ökar. Då det är annan design samt olika tillverkningsprocesser för G4 och PP970.

[ 19. mars 2003, 09:53: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

Bilden kommer från spymac

  • Medlem
  • 2003-03-19 14:42

Kanske en Mindre Powermac utan fläkt för de som inte vill ha en stor burk och vill samtidigt kunna ansluta flera skärmar, samt ha möjlighet att uppgradera mer hårdvara, tex. byta grafikkort några år senare vilket man inte kan med en eMac/iMac. En Semi-Pro maskin helt enkelt! (Eller Cube2 om man vill kalla det så).

[ 19. mars 2003, 14:42: Meddelandet ändrat av: XedoZ ]

Allvarligt talat så förstår jag ibland inte mig på er här, faktiskt.

Vad är det ni framför allt vill ha i en ny mac.

- snabbhet antar jag

- möjligheten till att bygga ut

- och sen att den ska vara liten, som kuben typ och helst helt ljudlös
hmmm
jag får inte det att gå ihop.

Jag skulle oxå vilja ha en ny kub, skulle verkligen kunna tänka mig köpa en direkt. Snyggare dator finns inte men behovet att det måste sitta en 64 bitars processor i just den är kanske inte det viktigaste.

Jag tycker att dagens quicksilver osv är en bra burk, enkel att byta saker i osv.

Men det som framför allt jag nu önskar är att nästa version powermacar inte är semi pro utan verkligen pro pro.

Design mässigt så litar jag på Apple, det mesta lyckas dom göra snyggt och funktionellt men att klämma fram något som kan få folk att INTE byta till pc på grund av hastigheten där är de mindre bra.

De får gärna göra en semi kub

och sen en riktig kraftburk för pro användare. Det skulle Apple behöva.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-19 20:45

Om man vrider upp klockan då är det värmeproblem.
Nej inte nödvändigtvis. Finns många exempel på nya processorer som är strömsnålare än sina föregångare.

Varför inte det då? Vad är skillnaden? En tyst kub, aningen längre så att ett fullstort kort går i (ett PCI och ett AGP blir lagom), det vore toppen tycker jag!

För att jag redan har en, näh skämt och sido. den sålde inte speciellt bra senast och jag tycker redan att Apple är på god väg in i modell och konfigurationsträsket ännu en gång.

Tror fortfarande att man skulle kunna minska storleken på nätdelen i Powermacen och använda bättre och effektivare fläktar och på så sätt få en mer utrymme eller en mindre dator.

edit:stavning

[ 19. mars 2003, 23:18: Meddelandet ändrat av: acke ]

1
Bevaka tråden