Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FTP Server bakom Airport Extreme

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-17 23:04

Jag kör en windowsbaserad FTP server "bakom" min Airport Extreme. Jag har öppnat port 21 genom att aktivera "FTP-åtkomst" under portkoppling i Airport-verktyg.

Allt fungerar kanon på min mac med transmit men sedan jag bytte till min Airport har jag dock fått klagomål att inte servern går att nå. Detta från både windows och mac användare.

Har fått för mig att det har något att göra med passive och active mode, men är inte så haj på detta.

Någon som har någon idé om vad som kan vara fel?

Mvh
Henrik

Något lite information men som jag uppfattar det kommer du inte åt maskinen från insidan? Fungerar det från utsidan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-18 09:21

Brukar vara problem att komma åt FTP från insidan om du använder utsidesadressen. Du får köra mot den interna IPn innifrån om det är det som är problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-18 11:16

Ursäkta, jag skulle ha varit tydligare.

Från min mac fungerar det både innanför och utanför routern. Dock har jag ett antal andra personer som inte kommer in utifrån, dessa har använt både windows och mac. Mycket underligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-26 16:19

Nu har jag spenderat ett antal timmar med felsökning och kommit fram till följande:

När jag öppnar port 21 kommer jag in från min mac (Transmit på 10.5), både innanför och utanför routern.

Med port 20 och 21 öppna kommer jag inte in med macen. Däremot kom en vän med windows in. (Kom inte in i fallet ovan).

Jag har försökt att öppna portar och testa med passive mode utan någon vidare framgång. Efter en massa googlande och konstaterande att Apples portkopplingar verkar så där köpte jag mig en billig D-Link router och efter 5 minuters inställning fungerar allt både från min dator och externa windows datorer.

Det känns onekligen lite trist att ha spenderat 1700:- på en router som inte klarar av hälften så mycket som en router för 300:-. Det går inte bara att motivera med att den är snygg....

Någon som har någon idé om vad jag kan ha missat? För det kan väl inte behöva vara så att jag skall ha en D-Link router för att få det att fungera?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-03 10:27

jag har haft samma problem..

Hur som helst så kommer jag nog ersätta extremen av en dlink 655, dock kommer jag ha den kvar i nätet då den får agera print och nätdiskserver

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-09 15:54

Har samma problem även jag.

Allt fungerade bra in/ut innan nyår. När jag kom tillbaka i början av veckan så kom man inte åt servern utifrån. Från den interna ip adressen går det fortfarande lika bra som vanligt dock.
Sitter på en mini mac som agerar FTP genom OS 10.4 kopplad till en Airport Extreme med portarna öppnade för ftp och remote desktop. Dom övriga datorerna på företaget kör 10.5.

Finns det någon vänlig själ som kan dela med sig av en lösning på detta problem vore jag väldigt tacksam.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-10 11:36

Vanliga problem förutom felaktiga portar och vidarebefodring av dessa i routern är att servern i sig i passivt läge ber klinterna att ansluta till det lokala IP nummret (ex 192.168.1.2) i PASSV kommandot, detta funkar uppenbarligen inte..

En del klienter är dock smarta nog att om det inte funkar med adressen som servern uppgav så testar den samma adress som kontroll kanalen är ansluten till automatiskt, men det gör som sagt inte alla.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-01-28 12:01

Om dina klienter ska kunna ansluta passivt så måste du ju även öppna de portar som din ftp-server är inställd på att använda (utöver port 21).
Kanske kan det vara så att vissa användare har anslutit aktivt och då räcker ju port 21.
Men de flesta ftp-klienter ansluter nog passivt som standard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-30 15:20

Jag löste problemet.. köpte en linksys 4400n

jag har samma problem, någon som löst det utan att köpa ny router? Ringde supporten igår och de skulle ringa tillbaka vilket de naturligtvis inte gjorde.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-01-31 09:31

Fungerar det om du gör en aktiv anslutning till FTP-servern? (från klienten alltså)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-31 14:43

när jag ringde supporten sa de först

1 vi supporterar inte sånna frågor då du använder dig av en pryl i kedjan som de inte har support över. Och det är klart att du skyller på laciedisken med ftp så de slipper ge support.

Trots att jag sa till att det funkar om jag testar med en annan router

2. Jag sa då att jag körde mot en macosx hoj´s inbyggda ftptjänst men min supporttid hade såklart gått ut för macosx hojen. Cased closed

Jag är nöjd med bytet faktiskt! Linksys 4400N är det värdsklass på

1
Bevaka tråden