Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan jag använda röst från GPS i macen?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja!
Undrar om det finns någon som vet om man kan installera "svenska Ingrid" (GPS-rösten) på macen så den får svenskt tal. Om man plockar den VPM-fil som finns i GPS-en.

Tacksam för snabbt svar.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-10 14:00
Ursprungligen av St Anger:

Tja!
Undrar om det finns någon som vet om man kan installera "svenska Ingrid" (GPS-rösten) på macen så den får svenskt tal. Om man plockar den VPM-fil som finns i GPS-en.

Tacksam för snabbt svar.

Väldigt tveksamt. Det finns inga standarder för datorröster, alla OS och prylar har egna sätt att sköta text-to-speech. Med andra ord är sannolikheten att Apple och skaparen av din GPS har använt samma teknik väldigt liten, speciellt eftersom de har ganska skilda användningsområden.

synd. jättesynd. skulle vara bra användbart annars. tack ändå.

Jag tror att om du bara kan få öppnat filen på ngt sätt så finns det ju program som konverterar mellan alla möjliga format.

Hmm. du menar TomToms röst va?

Tyvärr har jag inte programmet Canopener (I can open 'er = snyggt namn)
Där kan man slänga en fil på programmet och det skrynklar ut allt det kan ur filen, text, bild, ljud etc

Däremot packade jag upp .cab-filen och i den står det "Ogg vorbis", så ljudet är ett standardformat som kan konverteras till vad du vill.
Kruxet blir att få ur det ur filen... Canopener från abbott Systems ligger på 65 dollars tror jag... huga!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-12 01:21
Ursprungligen av Goflorp:

Tyvärr har jag inte programmet Canopener (I can open 'er = snyggt namn)
Där kan man slänga en fil på programmet och det skrynklar ut allt det kan ur filen, text, bild, ljud etc

Testa FileJuicer, det gör samma sak men är billigare och har en två veckors trial.

Ursprungligen av Goflorp:

Däremot packade jag upp .cab-filen och i den står det "Ogg vorbis", så ljudet är ett standardformat som kan konverteras till vad du vill.
Kruxet blir att få ur det ur filen... Canopener från abbott Systems ligger på 65 dollars tror jag... huga!

Isf är skillnaden mellan OS Xs text-to-speech och GPSens tal att OS X kör med talsyntes medan GPSen använder färdiga ljudklipp. Eftersom GPSen har begränsat med utrymme och väldigt repetitiva saker att säga är det lättare att få den att prata genom att klippa ihop färdiga ljudfiler. Eftersom man vet vad den ska säga går det att förutse vilka ljud som behövs för att det ska låta naturligt och vilka ljud som inte behövs och som man kan ta bort för att spara utrymme. Vad OS X gör är att "live" generera ljuden för varje bokstav baserat på uttalsregler vilket gör att man i betydligt större detalj kan justera längd, betoning osv. så att datorn kan läsa upp vilken text som helst och få det att låta naturligt.

Med andra ord, det är nog inte lönt att försöka få OS X att använda Ogg-filerna till talsyntesen. Hade det mot förmodan funkat hade det inte låtit något vidare om du inte läser upp gatuadresser...

Aha, det var frågan om ersätta rösten i Talsyntesen... trodde det var frågan om att byta ut varningsljud etc. Var väl trött och läste dåligt innantill....

http://www.cepstral.com/

Här finnes du flera röster till talsyntesen, det finns demos/tryouts att använda/ladda ner.

kolla http://www.cepstral.com/demos/
grymt roligt...

EDIT: Tyvärr är alla röster på Utrikiska... inga svenska....
Fast "Voice: Dog" är iaf grymt rolig, vaff vaff!

Senast redigerat 2008-01-12 23:58
1
Bevaka tråden