Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SMTP på Comhem?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-01-10 00:14

Har idag satt upp en mac ansluten till Comhems nät. Att konfigurera Mail för utgående post på @comhem.se-adresser var inget problem. Men att att få rätt smtp för @mac.se var som att hugga i sten. Har testat mail1.comhem.se och mailout.comhem.se utan auktorisering men inget funkade! (port 25)

Snackade med Comhems support....men kunde lika gärna ringt Fröken Väder.

Vilken smtp kör man utgående mail med?

Jag har mac.se och comhem. Jag använder mail.mac.se och SSL på port 2525.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-01-10 00:24

Tack! Skall testa det!

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-01-10 00:40

jag kör smtp.mac.com med ssl på port 587 för utgående på min mac mail

Ursprungligen av jannol:

jag kör smtp.mac.com med ssl på port 587 för utgående på min mac mail

Ska poängtera att Thomas har mac.se, inte mac.com.

Ursprungligen av ThomasC:

Har idag satt upp en mac ansluten till Comhems nät. Att konfigurera Mail för utgående post på @comhem.se-adresser var inget problem. Men att att få rätt smtp för @mac.se var som att hugga i sten. Har testat mail1.comhem.se och mailout.comhem.se utan auktorisering men inget funkade! (port 25)

Snackade med Comhems support....men kunde lika gärna ringt Fröken Väder.

Vilken smtp kör man utgående mail med?

SMTP skall vara mail1.comhem.se
(POP mail.mac.se)
Så har jag haft det i alla år.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-01-10 22:44

mailout.comhem.se eller mail1.comhem.se med standardvärden (port 25, ingen ssl är nödvändig, ingen autentisering) skall fungera.

Testade nyss med min mac.se-adress och det gick utmärkt.

Vad får du för felmeddelande?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-01-11 12:43
Ursprungligen av Henil:

mailout.comhem.se eller mail1.comhem.se med standardvärden (port 25, ingen ssl är nödvändig, ingen autentisering) skall fungera.

Testade nyss med min mac.se-adress och det gick utmärkt.

Vad får du för felmeddelande?

Fick felmeddelande om att jag skulle välja annan smtp-server hela dagen då jag installerade med de smtp-råden du ger. Dagen efter fungerade det bara...med exakt samma inställningar?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-01-11 12:52

Utgående server - smtp - brukar man köra ISP'ns (i detta fall Comhem) - på alla konton. Man behöver alltså inte nödvändigtvis ha den smtp som andra konton erbjuder. Se det så här: Även om jag bor på flera ställen och alltså har flera adresser (email-konton) så kan jag givetvis skicka mina brev genom att stoppa dom i Postens gula låda - oavsett vad det står för avsändare på kuvertet...och även om jag får ett brev utdelat av CityMail så kan jag skicka ett svar med Statliga Posten.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-01-11 21:00

Tillägg.

Ni som kör trådlöst. Säkerställ att ni verkligen kör med den egna routern så ni inte kommit åt grannens router som kör någon annan ISP.

Jag verkar inte kunna göra något oavsett ovanstående förslag på inställningar.

Port 587 - smtp.mac.com
Port 2525 - smtp.mac.com - ingen SSL - ingen autenticering
Port 25 - smtp.mac.com eller mailout.comhem.se

Men det fungerar fortfarande inte.

Nya frågor:
Ska det vara autenticering? SSL?
Användarnamn och lösenord?

"Det gick inte att skicka meddelandet.
Meddelandet kunde inte skickas. Det gick inte att kontakta SMTP-servern smtp.mac.com. Servern, eller något annat på vägen, kan vara ur funktion. Eller så kan det vara så att du inte har rättigheter att skicka meddelanden. Kontrollera gärna dina kontoinställningar och försök igen."

smtp.mac.com:ditt användarnamn

Autenticering: ditt .mac användarnamn+lösen.

Port 993, SSL skall användas.

http://www.apple.com/support/dotmac/mail/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-22 00:38

Sitter med samma fel för ett Gmail konto,, ingen av de SMTP som ska användas funkar,, ska testa det ovan,,ovan,, och se vad som händer..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-25 13:10

På min Iphone med Comhem mail fick jag det att fungera genom att använda "mailout.comhem.se" som SMTP-server. Glöm dock inte att fylla i de användaruppgifter (användarnamn och lösenord) ni har för eposten hos Com Hem. Jag har serverport 587

Välkommen hit Najki ! Ser att du skriver ditt första inlägg. Hoppas att du ska trivas här på 99.se.

På min iPod Touch har jag Värdnamn: mail.mac.se och Serverport: 587. Du vet om att det vid Användarnamn ska stå %mac.se och naturligtvis ditt namn på kontot före %.

Mac.se instruktionsboken finns här:
http://www.mac.se/info/valkommen.pdf

Finns tydligt beskrivet där!

utgående mail (från avsändare mac.se) hos comhem???

Hej!

ÄR jag en idiot eller? O:-)

Jag har ägnat det här problemet hela förra hösten och 18 samtal (inkl köer med inspelade röster och reklam....), mail, pappersbrev mm till comhem och inget löser sig. Kan någon förklara?

JAg har comhems skit-bredband hemma, det långsammaste. Det kostar 204 kr i månaden. Jag använder det för att maila för det mesta. Jag skickar post från min Mail i OSX 10.4.11 med avsändaradressen (ja, det är relevant i sammanhanget!) [email protected] till olika mottagare genom mailout.comhem.se .

Den utgående servern accepterar dock bara ca 75% av mottagarna, de övriga studsar tillbaka med felmeddelande "Unknown reciepent" (vilket bara det är korkat). Ändrar jag då AVSÄNDARADRESSEN till en annan, i det här fallet en avsändare på domänen nefertiti.se , ja, då går mailet igenom! (anväder öht inte comhem.se-mailkonton eller adresser)

Efter att ha pratat med "fröken väder" (som comhems bredbandssupport kallats på annan plats här på 99.se och som är extremt välformulerat) vid 18 tillfällen får jag svaret att om jag är mac.se-användare måste jag skicka genom mac.se:s utgående server, och att felet således ligger utanför comhems kontroll!!! Dessutom tillägger de att "Detta är en förändring som mac.se själva valde att göra redan sommaren 2008, vilket medför att man är tvungen att använda deras server för utgående mail och det är inget vi kan påverka", och hänvisar till inställningsanvisningar på mac.se.

För mig låter detta bisarrt. Hur kan mac.se bestämma vilka mail comhem får skicka genom sina mailservers? Eftersom det dessutom bara gäller en viss kvot av all min utgående post (som för övrigt fungerar klanderfritt) verkar saken än mer egendomlig.

Är det så? Jag har i alla tider haft för vana att använda ISP:ns utgående mailserver. Jag vill göra så även i fortsättningen. JAg inbillar mig t ex att det ger lägre/bättre spam-status i vissa sammanhang, t ex när man skickar till Kina.

Om någon kan hjälpa mig så bjuder jag på espresso.

SS

1
Bevaka tråden