Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF : DLD + Firewire 2

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://www.macrumors.com

Återger lite rykten som hävdar att det efterlängtade Firewire 2 äntligen tycks komma imorgon. Till o börja med i farter på 800Mbps.

Dessutom hävdas att en ny DLD (Digital Lifestyle Device) kommer som innefattar 802.11g (54Mbps WLAN) samt Bluetooth.

Är detta sant, vilket det mycket väl skulle kunna vara så introducerar Apple två nya standarder imorgon.

802.11g och IEEE1394.b

Kan bli najs.
Apple, låt nu inte DLDn vara en färgskärms iPod utan något betydligt vettigare.
Det låter iofs inte som någon iPod utan som något betydligt portablare - i tal om påfyllning av data.

Fanns dessutom lite rykten om folk som säger sig sett aluminiumchassi i HIFI storlek Apple branded..skulle ju kunna peka på ett fett Media Center som kickar Windows XPs långt åt h-e. (Knyter ju an lite till artikeln på macrumors också).

[ 06 Januari 2003, 22:09: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

iTablet.

Ciryon

Förklara gärna iTablet för mig.. syfte, användningsområde, utseende och pris..

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-01-06 22:26

iServe, set-topbox och mediaserver för hemmabruk.

Såja iBjorn, du är inne på mitt spår
iSwitch kanske.. el iHub, iCenter bla bla.. iHome.. vi kan ha gissningslek till kl18 imorgon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-06 22:39

iMorgon...

*LOL*

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Förklara gärna iTablet för mig.. syfte, användningsområde, utseende och pris..

En liten mediacentral i form av en 15" TFT skärm. Antingen har med den liggande i TV-soffan eller kanske upphängd på väggen (där batteriet laddas). Input sker bara med en penna och Inkwell.

Med den kan man streama MP3-er, kolla sin mail, surfa, se på film och allt annat. Prislapp ungefär 7000 kr.

Jag tror också på "fett Media Center som kickar Windows XPs". Kanske det blir både en sån och en iTablet?

Ciryon

Jag som har en PowerBook, skulle jag ha någon nytta av en sån där iTablet ? Låter inte som det.. jag gör allt det där just nu precis, o ja i soffan + att det är helt värdelöst o försöka skriva in saker med Inkwell, inte för att tekniken suger utan för att det tar sjukt mycket längre tid än o skriva på ett tangetbord.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Jag som har en PowerBook, skulle jag ha någon nytta av en sån där iTablet ? Låter inte som det.. jag gör allt det där just nu precis, o ja i soffan + att det är helt värdelöst o försöka skriva in saker med Inkwell, inte för att tekniken suger utan för att det tar sjukt mycket längre tid än o skriva på ett tangetbord.

Jag är inte heller så säker på nyttan av en iTablet, men Apple kanske känner för att sälja en sån ändå?

Ciryon

Uppgifterna om FW2 stämmer nog, om man läser detta på:

http://www.itworld.com/Net/2629/030106firewire/

Several hours after announcing that it is introducing desktop hard drives that connect to Apple Computer Inc. computers using the new high-speed 800M bps (bits per second) FireWire standard, SmartDisk Corp. asked that the news be "killed due to premature release."

Ja det var den artikel macrumors refererade till.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Återger lite rykten som hävdar att det efterlängtade Firewire 2 äntligen tycks komma imorgon. Till o börja med i farter på 800Mbps.

Verkar korrekt ...

//Mikael

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Såja iBjorn, du är inne på mitt spår
iSwitch kanske.. el iHub, iCenter bla bla.. iHome.. vi kan ha gissningslek till kl18 imorgon

undrar om kunde slå vad på ladbrokes eller nån annan vadslagnings firma vad som komma skall!

Förresten, inte släpper väl Apple firewire 2 bara sådär.. det kommer således även en ny Highend Mac ?! (önsketänkande, men inte helt ologiskt).

  • Oregistrerad
  • 2003-01-06 23:40

En iTablet skulle vara riktigt trevlig. Lite som en Cintiq från Wacom fast mindre och med inbyggd dator. En sån skulle jag inte tveka på att köpa. Om jag nu hade pengar över. Sitter i dagsläget med en ritplatta, riktigt trevlig, finns inget bättre när om man nu bortser från Cintiq när man ska sitta och rita. Är den nu trådlös så kanske det börjar vara lönt att programmera lite lösningar i X11(protokollet för ntelligenta hem), hur skönt vore det inte att ha en iTablet att styra sitt hem med?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Page Not Found/ Per:
Är den nu trådlös så kanske det börjar vara lönt att programmera lite lösningar i X11(protokollet för ntelligenta hem), hur skönt vore det inte att ha en iTablet att styra sitt hem med?

Är det X11 som används för intelligenta hem? Alltså UNIX-X11 som t.ex. XFree86 ?

Ciryon

Hittade vad SmartDisk råkade publicera för tidigt - här är allt:

SmartDisk New FirePower Drive Applies FireWire 800 Mbit Technology

January 06, 2003 05:02:00 (ET)

SAN FRANCISCO, Jan 6, 2003 (BUSINESS WIRE) -- SmartDisk Corporation (SMDK, Trade) today introduced a new line of high performance desktop hard drives that connect to Apple´s computers using the new, higher speed, 800 Mbit/sec FireWire(TM) standard. SmartDisk FirePower(TM) is being showcased in Booth 1142, The Moscone Center at Macworld Expo, San Francisco, January 7-10, and in Booth 30175, South 4 Hall, The Las Vegas Convention Center at International CES.

With a 3.5" mechanism and a capacity of 200 GB, FirePower is designed to store extremely large files with ease, such as those created with digital video authoring software and other multimedia applications. FirePower operates with FireWire 800 or standard FireWire 400-equipped Macintosh computers as well as Windows-based USB2.0 personal computers. Housed in an attractive white case, FirePower features a 7200-rpm mechanism with an 8-megabyte cache and the new Oxford 922 high performance bridge chip.

"FireWire 800 sets the stage for a huge leap in the speed of data transfer between Mac platforms and their peripherals," said Stuart Cox, Vice President, Product Development for SmartDisk. "Our FirePower hard drive takes advantage of this new speed to satisfy the hunger for faster data access and massive file storage, as is so often required in Apple´s media-intensive user community."

Availability

FirePower will be available in March through retailers and distributors, as well as through the company´s Web site at http://www.smartdisk.com.

About SmartDisk Corporation

SmartDisk develops, manufactures and markets a range of imaginative consumer electronic products and exciting software solutions that are enabling the digital age and simplifying the digital lifestyle. The Company´s innovative products help users transfer, store, manage and share digital music, video, pictures and data. Headquartered in the U.S., with operations in Europe and Asia, SmartDisk sells and supports its products worldwide. For more information, go to http://www.smartdisk.com.

This press release includes statements that may constitute forward-looking statements made pursuant to the safe harbor provisions of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Although the Company believes the expectations contained in such forward-looking statements are reasonable, it can give no assurance that such expectations will prove correct. These statements may involve risks and uncertainties that could cause actual results to differ materially from expected results. Such risks include, but are not limited to, risk factors described in the Company´s periodic and other filings made with the SEC. The Company assumes no obligation to update the forward-looking statements contained in this press release.

All trade names referenced are trademarks or registered trademarks of their respective holders.

SmartDisk Corporation, Naples, Fla.
Crystal Revak, 239/436-2591
[email protected]

http://www.businesswire.com

Today´s News On The Net - Business Wire´s full file on the Internet
with Hyperlinks to your home page.

Copyright (C) 2003 Business Wire. All rights reserved.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ciryon:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Page Not Found/ Per:
Är den nu trådlös så kanske det börjar vara lönt att programmera lite lösningar i X11(protokollet för ntelligenta hem), hur skönt vore det inte att ha en iTablet att styra sitt hem med?

Är det X11 som används för intelligenta hem? Alltså UNIX-X11 som t.ex. XFree86 ?

Ciryon

X10 har jag för mig att det Per pratar om heter egentligen

  • Oregistrerad
  • 2003-01-07 10:59

Ja det ska vara X10 sorry.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-07 11:04
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Förresten, inte släpper väl Apple firewire 2 bara sådär.. det kommer således även en ny Highend Mac ?! (önsketänkande, men inte helt ologiskt).

Nja....

Vem vet.

Eller så kommer vi får en förhandstitt nu och de kommer i början på februari.

1
Bevaka tråden