Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCal och iPhoto bl.a. startar ej

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-10 00:14

Efter att ha installerat om systemet (10.4) vägrar iPhoto att starta. Det studsar bara till en gång. Biblioteket är dock intakt som tur är.
Antagligen går inga av iLife-programmen igång. iWeb kraschar inte direkt, utan säger först att nödvändiga komponenter för iLife saknas och att ominstallation krävs.
Jag har installerat om iLife otaliga gånger, men ingen skillnad.
Jag har även gjort alla standardgrejer (radera plist, reparera skivbehörigheter, etc).

Efter ett tag märkte jag att ej heller iCal startar. Jag vet inte ens var jag ska börja felsöka det programmet.

En ominstallation av systemet brukar ju vara den ytterstalösningen, men i detta fall var ju en ominstallation själva orsaken. Jag hade då installerat ett fräscht system och dragit över alla filer, inställningar, etc (precis som jag gjort många gånger förr utan problem).

Några förslag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-10 08:10

I iCals crash-logg finns bland annat detta:
Link (dyld) error:
Library not loaded: /System/Library/PrivateFrameworks/WhitePages.framework/Versions/A/WhitePages
...
Reason: image not found

Och mycket riktigt saknas den filen när jag tittar efter. Hur kan det komma sig? Borde den inte ha installerats i samband med en ren systeminstallation?

Det verkar vara samma orsak till problemen med iPhoto:
Library not loaded: /System/Library/PrivateFrameworks/iLifeMediaBrowser.framework/Versions/A/iLifeMediaBrowser

Jag har en känsla av att det är en hel del såna där frameworks som fattas.

Jag har sett det där flera gånger för iPhoto när jag migrerat mellan datorer med Flyttassistenten (som en del av installationen av Mac OS X). Det är enkelt att lösa genom att köra iLife-installationen igen så lägger den till vad som saknas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-11 00:30

Det trodde jag också, men tyvärr blir det absolut ingen skillnad hur många gånger jag än installerar om

Jag sökte dock lite mer än vad jag gjort innan och hittade då en tråd här om nästan samma sak. Den personen hade löst det genom att med Pacifist installera om tre specifika filer bara ut iLife-installationen. Jag återkommer när jag testat ...

Men när det gäller iCal då? Det kan man ju inte ens installera om.

Ursprungligen av Rajje:

Men när det gäller iCal då? Det kan man ju inte ens installera om.

Ja, det är ju klurigare, helt klart. I värsta fall kanske du får göra en ominstallation av systemet, med den där arkivera-funktionen, det brukar ju innebära att man inte behöver göra så mycket extrajobb (jämfört med en ren installation).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-13 15:21

iPhoto och resten av iLife fungerar nu!

Detta löste problemet.
http://www.99.se/iphoto/231830-iphoto-08-vaegrar-att-starta-haenger-sig-inga-bilder-i-biblioteket.html

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, det är ju klurigare, helt klart. I värsta fall kanske du får göra en ominstallation av systemet, med den där arkivera-funktionen, det brukar ju innebära att man inte behöver göra så mycket extrajobb (jämfört med en ren installation).

Det fungerade faktiskt att med Pacifist öppna "Optional Installs"-paketet på 10.4 skivan, leta rätt på iCal-paketet och sedan installera med Replace på allting.
Nu fungerar iCal igen!

Puh ... Två ganska viktiga program för personen vars dator det är fråga om här ...

Senast redigerat 2008-01-13 15:36
1
Bevaka tråden