Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man "direktradera" filer?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-01-09 23:05

Hejsan!

Är relativt ny på mac (kommer från först win, sen linux, använder fortfarande båda två). Hittils är jag välldigt nöjd med min nya MacBook Men det är vissa saker jag stör mig på, specielt vad gäller hur man deletar filer. Det enda sätt jag känner till är att cmd+backspace, då hamnar filen i papperskorgen, som i sin tur måste tömmas. Finns det inget sätt att deleta filen direkt?? Känns så onödigt med flera moment, om jag vill bli av med filen så vet jag ju det bäst själv.

Övriga saker jag stör mig på (ja, jag vet att det inte är kopplade till rubriken, sorry) är plus-tecknet. Av tidigare diskusioner som jag läst här så förstår jag funktionen av den, och ja, den är bra, men jag vill fortfarande kunna maximera fönstret helt och hållet, finns det verkligen inget annat sätt att göra det på än att dra med musen??

Tack på förhand! Fredrik

edit: stavfel...

Nej

Nej

That's how it works

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-09 23:15
Ursprungligen av kd35a:

Finns det inget sätt att deleta filen direkt?? Känns så onödigt med flera moment, om jag vill bli av med filen så vet jag ju det bäst själv.

Må så vara, men den dagen du råkar trycka fel och slänger ditt examensarbete/de enda bilderna på ditt nyfödda barn/filen med alla lösenord i kommer du hata dig själv.

Varningen innan papperskorgen töms går att stänga av, Finder -> Inställningar -> Avancerat, men så vitt jag vet går det inte i GUIet att ta bort filer permanent direkt. I ett terminalfönster går det givetvis utmärkt.

Välkommen förresten!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-01-09 23:19
Ursprungligen av berdan:

Må så vara, men den dagen du råkar trycka fel och slänger ditt examensarbete/de enda bilderna på ditt nyfödda barn/filen med alla lösenord i kommer du hata dig själv.

Varningen innan papperskorgen töms går att stänga av, Finder -> Inställningar -> Avancerat, men så vitt jag vet går det inte i GUIet att ta bort filer permanent direkt. I ett terminalfönster går det givetvis utmärkt.

Välkommen förresten!

Man tackar

Doh! jaja... får väll stå ut med det, alla OS har ju sina skavanker (nej, ni behöver inte stena mig till döds, finns en anledning att jag har bytt till mac )

Sök lite och du kanske hittar nåt raderingprogram typ "black hole" / "file shredder" som du kan lägga på skrivbordet.

men som berdan sa, den dag du verkligen hivar ngt du inte borde hivat så...har du sketet i det blå skåpet...

Ofta vill man maximera för att blockera bort andra fönster - ett fönster ger en lite mera tankefrid. Då finns det ett trevligt val, Göm Andra Alt+Command+H. Har man sedan ett hyfsat rent skrivbord får mna just den där tanke-ron...

Ursprungligen av kd35a:

Är relativt ny på mac (kommer från först win, sen linux, använder fortfarande båda två). Hittils är jag välldigt nöjd med min nya MacBook Men det är vissa saker jag stör mig på, specielt vad gäller hur man deletar filer. Det enda sätt jag känner till är att cmd+backspace, då hamnar filen i papperskorgen, som i sin tur måste tömmas. Finns det inget sätt att deleta filen direkt?? Känns så onödigt med flera moment, om jag vill bli av med filen så vet jag ju det bäst själv.

rm -Rf, precis som i Linux.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-01-14 09:57
Ursprungligen av Marcus K:

rm -Rf, precis som i Linux.

Vad gäller att komprimera filer så använder jag faktiskt tar -cjf, stör mig på att det läggs till onödiga mappar/filer i mina zip-filer

Ursprungligen av Goflorp:

Sök lite och du kanske hittar nåt raderingprogram typ "black hole" / "file shredder" som du kan lägga på skrivbordet.

Ok, tack för tippset

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-11 10:21

command + backspace = flytta till papperskorgen
shift + command + backspace = töm papperskorgen

går snabbare än att skriva rm -rf om man nu surfar runt i Finder.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-14 11:07

Man skulle väl kunna skriva ett script som tömmer papperskorgen, och sedan köra detta automatiskt, säg var 15:e minut?

tell application "Finder"
    empty the trash
end tell

eller något dylikt, och sedan en lämplig rad i din crontab. (eller launchd, om nån har koll på hur det egentligen funkar)

Ursprungligen av lobStar:

Man skulle väl kunna skriva ett script som tömmer papperskorgen, och sedan köra detta automatiskt, säg var 15:e minut?

tell application "Finder"
    empty the trash
end tell

eller något dylikt, och sedan en lämplig rad i din crontab. (eller launchd, om nån har koll på hur det egentligen funkar)

Årets sämsta idé hittills.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-01-21 09:29

Graveyard är väll det närmaste man kommer då, skulle det gå att koppla en tangent-kombination (alt-shift-cmd-del eller nått) till det programet eller nått kanske??

Ursprungligen av lobStar:

Man skulle väl kunna skriva ett script som tömmer papperskorgen, och sedan köra detta automatiskt, säg var 15:e minut?

tell application "Finder"
    empty the trash
end tell

eller något dylikt, och sedan en lämplig rad i din crontab. (eller launchd, om nån har koll på hur det egentligen funkar)

Tror graveyard är smidigare då, men ett fint fulhack är det iaf

1
Bevaka tråden