Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt Mac Pro (jan -08)

Tråden skapades och har fått 136 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-01-09 15:04

Jag beställde nyss en Mac Pro enligt följande specifikation:

Two 2.8GHz Quad-Core Intel Xeon
2GB (2x1GB)
Apple Mighty Mouse (ingår ju)
NVIDIA GeForce 8800 GT 512MB GDDR3
One 16x SuperDrive
Apple Keyboard & Mac OS
320GB 7200-rpm Serial ATA 3Gb/s
AirPort Extreme Card (Wi-Fi)

"Färdig att skickas efter: 3 - 5 veckor". Skall bli intressant att se.

Tänkte att det kan vara kul/bra att samla alla diskussioner om detta i en tråd så man har något att följa i denna underbara/fördjävliga väntan.

För övrigt så köper jag minne och hårddiskar från annan leverantör. Blir nog 2 gig ram till och en 500 GB hdd till att börja med.

Vad har ni andra beställt?

Det är grafikkortet som gör att det är så lång väntetid. Annars är det 2 dagar. Lite surt att det ska vara en sådan bristvara, hoppas dom får in det snabbare än så.

Two 2.8GHz Quad-Core Intel Xeon
2GB (2x1GB)
320GB 7200-rpm Serial ATA 3Gb/s
One 16x SuperDrive
NVIDIA GeForce 8800 GT 512MB
Apple Wireless Keyboard & Mac OS
Apple Wireless Mighty Mouse

Minne och hårddiskar beställer jag separat

Med studentrabatt blev det 23 526 kr

Beställt 2008-01-08 kl 18.00

Någon som vet om man kan beställa direkt från usa? Man skulle ju käna nåra tusen på det sättet isåfall. (om inte frakten kostar extremt mycket)

Ursprungligen av katten__findus:

Two 2.8GHz Quad-Core Intel Xeon
2GB (2x1GB)
320GB 7200-rpm Serial ATA 3Gb/s
One 16x SuperDrive
NVIDIA GeForce 8800 GT 512MB
Apple Wireless Keyboard & Mac OS
Apple Wireless Mighty Mouse

Minne och hårddiskar beställer jag separat

Med studentrabatt blev det 23 526 kr

Beställt 2008-01-08 kl 18.00

Ah, där ser man, så blind man kan vara... Missade att Apple Store har studentrabatt, så jag beställde min (samma konfig.) via butik i Malmö 25/1 -08, fick iofs. också studentrabatt, men mitt pris landade på 24 460:-
Kan inte heller ångra beställningar med specialbeställda datorer, enligt butikens köpvillkor. Annars gäller ju ångerrätten i 14 dar. Inte lönt att bråka antar jag...

Ursprungligen av whisper:

Annars gäller ju ångerrätten i 14 dar

Nej, inte i butik. Detta gäller endast vid distansköp och hemförsäljning.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, inte i butik. Detta gäller endast vid distansköp och hemförsäljning.

Jäpp, fast jag köpte den via telefon från butiken...

  • Oregistrerad
  • 2008-01-09 22:23
Ursprungligen av Adrian B:

Det är grafikkortet som gör att det är så lång väntetid. Annars är det 2 dagar. Lite surt att det ska vara en sådan bristvara, hoppas dom får in det snabbare än så.

Skumt. Jag beställde ett kort som Add on och fick 8 dagars leveranstid. Måste nog dubbelkolla. (Detta är alltså till en "gammal" mac pro)

Edit:
Beräknad avsändning: 21 Ene, 2008
Beräknad leverans: 23 Ene, 2008 - 24 Ene, 2008

Ene vet jag inte vad det är, gissar på Januari, men är lite osäker - runt 10 dagar alltså.

Ursprungligen av studiox:

Skumt. Jag beställde ett kort som Add on och fick 8 dagars leveranstid. Måste nog dubbelkolla. (Detta är alltså till en "gammal" mac pro)

Jag syftade på GeForce 8800 GT som samul ändrade till. Det är enkelt att testa själv, gå in på svenska Apple Store, välj Mac Pro och byt grafikkort till GeForce 8800 GT på konfigurationssidan och vips går det från 2 dagar till 3-5 veckor.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-09 16:58

Jag tänkte beställa en sen, men vill tipsa alla som ska beställa och som behöver ett trådlöst tangentbord. För det verkar vara gratis om man tar engelskt Mac OS X... Schysst miss i webbshopen!
Tangentbordet verkar ju vara på svenska dock... (indikeras med (local)).

Har också beställt en med 8800 kortet.
Trist att man ska vänta 3-5 veckor på den.
Nån som vill köpa en G5 Quad?

Har nu beställt en enligt standardkonfigurationen, dock inte från Apple Store utan från YFO. Petar sedan in 8GB RAM, 2st Barracuda SATA2 500GB och en Iomega UltraMax 1TB för att köra backup på.

Tror ni jag kommer märka någon skillnad mot min nuvarande PowerMac G5 singel 1,8GHz?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-09 17:45
Ursprungligen av Daniel Roos:

Tror ni jag kommer märka någon skillnad mot min nuvarande PowerMac G5 singel 1,8GHz?

Beror såklart på vilka program du kör, men rent generellt: Absolut!

Jag jämförde med GeekBench mellan en PMG5 Dual 2.0GHz och min MacBook Pro 2.4GHz, och G5:an fick 1500 i poäng medan MacBook Pron fick typ 2900 poäng.

Tippar på att din MacPro kommer en bra bit över 3000...

Vad har ni tänkt peta in för hårddiskar/minnen etc. dela gärna med er av modeller/leverantörer.

Själv funderar jag på att beställa minnen på OWC
http://eshop.macsales.com/shop/memory/Mac-Pro-Memory

Ursprungligen av katten__findus:

Vad har ni tänkt peta in för hårddiskar/minnen etc. dela gärna med er av modeller/leverantörer.

Själv funderar jag på att beställa minnen på OWC
http://eshop.macsales.com/shop/memory/Mac-Pro-Memory

Minnen vet jag ej än då jag letat runt utan att hitta så mycket. Tänkte skicka in 8GB extra. Sedan kommer jag peta in 2 st Seagate Barracuda SATA2 500GB 7200.10 från Inwarehouse för 990 kr/st. En Iomega UltraMax 1TB, som ska backa upp de två interna 500GB-diskarna, kommer också inhandlas från Inwarehouse.

Ursprungligen av katten__findus:

Vad har ni tänkt peta in för hårddiskar/minnen etc. dela gärna med er av modeller/leverantörer.

Själv funderar jag på att beställa minnen på OWC
http://eshop.macsales.com/shop/memory/Mac-Pro-Memory

Tjena! Bra priser dom hade på den sidan! Skeppar dom till Sverige och tar dom inte moms o tull för det här borta?

Tacksam för svar,

ha de!

  • Medlem
  • 2008-01-09 22:49

För min beställning gäller:
"Beräknad avsändning: 13 Feb, 2008
Beräknad leverans: 22 Feb, 2008"

Lång väntan kvar med andra ord.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-01-09 23:30

Vi fick en 2.8 quad, 2gb ram och helt enkelt rätt standard till jobbet idag.

Får se om jag har tid att prova den imorgon

Hur mycket gör RAM-minnet ??

Hej !

Gjorde ett Photoshoptest igår på min 2,66 GHz Mac Pro med 1 GB RAM (2 st 512:or) Photoshop i senaste version CS3 (provapå version).

Blev ganska besviken då jag landade på ca 3 min.
Min PC på jobbet fixar samma test i CS2 på 1 min och 20 s ca. Den datorn har 2 GB i RAM. Lite mer men inte så mycket. Datorn är en HP med dubbla 3,40 GHz processorer (HP xw4300 Workstation)

http://retouchartists.com/pages/speedtest.html

Ladda hem själva får ni se. Ligger också upplagda tester på diverse andra Macar och PC.

Frågan då. Hur mycket gör RAM-minnet för hastigheten här ? Finns det någon övre gräns för vad PS kan använda ?

Vart i Sverige köper jag RAM-minne bäst ?

Hade tänkt koplettera med 4 GB i 2GB-moduler. Fortfarande 4 platser lediga då, om jag förstått rätt.

Hoppas att det blir bättre...för jag är rätt besviken...:(

Fredrik

Ursprungligen av MacPro Öland:

Gjorde ett Photoshoptest igår på min 2,66 GHz Mac Pro med 1 GB RAM (2 st 512:or)

Om du har en 2,66 GHz, så passar frågan inte in i den här tråden. Den här tråden är till för synpunkter på och erfarenheter av den nya modellen!

Men som ett svar på din fråga: Jag tror att mängden minne spelar stor roll, och därför ar din jämförelse inte rättvis.

Vitsen med dubbla processorer?

Kommer att köpa en ny MacPro när hetsen lagts sig lite och ramminnen börjar dyka upp hos andra leverantörer. Men:

- Har jag som mest jobbar med PhotoshopCS3 och bildredigering egentligen behov av dubbla processorer? Hur stor skillnad är det i praktiken. Oavsett en eller två processorer kommer jag att klämma in 8 ram. Men är det värt nästan 5 000 för en processor till?

- Andra för och nackdelar med en kontra två processorer. Ljudnivå, värmeutveckling?

Någon som har praktisk erfarenhet från andra datorer eller tidigare MacPro/G5

Ursprungligen av Flexifuel:

- Har jag som mest jobbar med PhotoshopCS3 och bildredigering egentligen behov av dubbla processorer?

Man kan också fundera: har du nytta av 8 kärnor eller räcker 4? Om ett program är optimerat nog att fullt ut dra nytta av 4 kärnor, då kanske man kan anta att det skalar bra även upp till 8 kärnor. Är programmet dåligt optimera kanske det inte ens drar nytta av fler än 1 kärna (med däremot kan förstås operativsystemet optimera så olika program använder olika kärnor).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-10 14:30

Lite OT, men... Åh, så avis jag blir på er som beställt nysläppt MP! En rolig start på det nya året. Jag kör vidare med min "relik" från 2006. Den lär räcka för min del i några år till.

Ursprungligen av Reisan:

Lite OT, men... Åh, så avis jag blir på er som beställt nysläppt MP! En rolig start på det nya året. Jag kör vidare med min "relik" från 2006. Den lär räcka för min del i några år till.

Äsch då, jag sitter med en vindtunnel G4. Och har nyss fått grönt ljus på en ny MacPro. Gissa om jag är glad idag...

Synd bara att jag inte fattar vilken jag ska köpa. Apple borde ha en guide som talar om för mig som poweruser på Adobe CS3-paketet vilket grafikkort som passar mig bäst.
Behöver jag verkligen 8800-kortet, eller går det lika bra med standardkortet? Eller finns nåt mitt emellan. Och - för min del viktigt - hur stor skillnad i ljudnivån blir det om jag tar fetare kort? Sitter som sagt med en vindtunnel från 2003 och har i det närmaste tinnitus av den...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-10 15:32
Ursprungligen av sjovall:

Äsch då, jag sitter med en vindtunnel G4. Och har nyss fått grönt ljus på en ny MacPro. Gissa om jag är glad idag...

Synd bara att jag inte fattar vilken jag ska köpa. Apple borde ha en guide som talar om för mig som poweruser på Adobe CS3-paketet vilket grafikkort som passar mig bäst.
Behöver jag verkligen 8800-kortet, eller går det lika bra med standardkortet? Eller finns nåt mitt emellan. Och - för min del viktigt - hur stor skillnad i ljudnivån blir det om jag tar fetare kort? Sitter som sagt med en vindtunnel från 2003 och har i det närmaste tinnitus av den...

Ojoj, vilket lyft den nya MP kommer att vara för dig. Den allmänna resonemanget angående grafikkorten är att standardvarianten fungerar utmärkt för vanlig grafisk/webbproduktion. 3D och Videoproduktion bör man satsa på de vassare korten.

Ursprungligen av sjovall:

Behöver jag verkligen 8800-kortet, eller går det lika bra med standardkortet?

Den här tråden kanske kan vara lite intressant.

  • Medlem
  • 2008-01-10 18:15

Jag undrar varför man skulle behöva 2x, 3x, eller till och med 4x av
samma grafikkort?

Om man bara kommer att använda max 2 skärmar är väl allt över 1st grafikkort överflödigt eller kan 2 kort liksom jobba samtidigt på samma skärm???

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-10 18:35
Ursprungligen av oee:

Om man bara kommer att använda max 2 skärmar är väl allt över 1st grafikkort överflödigt eller kan 2 kort liksom jobba samtidigt på samma skärm???

Se detta inlägget.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-10 18:36

Med NVIDIAs SLI teknik, ATIs heter Crossfire men det är samma sak, så kan 2-3 kort arbeta som om de vore ett och därmed dela på arbetet att rita upp bilden på en gemensam skärm.
Mer info finns här och här.

  • Medlem
  • 2008-01-11 10:59
Ursprungligen av Narogh:

Med NVIDIAs SLI teknik, ATIs heter Crossfire men det är samma sak, så kan 2-3 kort arbeta som om de vore ett och därmed dela på arbetet att rita upp bilden på en gemensam skärm.
Mer info finns här och här.

Det funkar alltså att köra ATI Crossfire på mac men inte Nivida SLi?

Det innebär alltså att om man uppgraderar till dubbla ATI kort för ungefär samma peng som Nivida 8800 GT kortet så kan man få liknande prestanda?

Jag beställde nämligen en Power Mac med dubbla 2,8 quad och Nivida Geforce 8800 GT kortet igår och leverans är satt till 17 februari, vilket jag tycker är lite lång väntetid. Om man lika gärna kan köra dubbla ATI för ung samma peng (typ 400kr billigare tror jag) och få datorn om 5 dagar är detta kanske ett alternativ??

Sen undrar jag om 7000kr i prisskillnad till 3,0 Ghz modellen verkligen är vettig? Är det verkligen bara processornkraften på 0,2x8 som skiljer??

Bevaka tråden