Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iWorks

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lite mera Think Secret-rapportering, denna gång om att nästa version av AppleWorks ska heta iWorks och bestå av separata program:

If you´re waiting for AppleWorks 7, look instead for iWorks, coming from Apple later this year. Sources said that iWorks will consist of a word processing application tentatively called "Document," Apple´s Keynote presentation software, a spreadsheet application, and a database app. Unlike AppleWorks 6´s integrated format, iWorks´ apps will be separate programs but connected, much like Apple´s iLife. Look for more details on iWorks from Think Secret in the near future.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-03-17 12:13

Det vore ju kul om Apple kunde behålla ett enda program utan att kalla det för "i-"nånting...Blir lite trött på det.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: PJW:
Det vore ju kul om Apple kunde behålla ett enda program utan att kalla det för "i-"nånting...Blir lite trött på det.

Safari.
Keynote.
DVD Studio Pro.
Final Cut Pro.
Final Cut Express.
Mail.
Quicktime Player.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-03-17 12:49

Jovisst. Du glömde att nämna Apple Works...Du vet vad jag menar: åt vilket håll det går.

Jag vet vad du menar, men jag håller inte med. Safari och Keynote är splitternya namn på program som inte kommer att byta namn till iSafari eller iKeynote. Det kan jag sätta en slant på.

Att Apple låter just konsumentprogrammen vara iApps är ett smart marknadsföringsdrag (som kopplar ihop det med hårdvaran också - iBook, iMac eller iPod).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-03-17 13:58

safari är väl ett konumentprogram? Tiden får utvisa vem som har rätt, men jag tror att prefixet "i" kommer dit så småningom...- iSafari

. Sen får jag väl ge dig rätt vad gäller smart marknadsföring osv (dock inkonsekvent).

  • Oregistrerad
  • 2003-03-17 15:05

Varför inte Apple Office?
Ett tidigare domslut i USA har ju visat att Microsofts produktnamn är för allmängiltiga för dem att varumärkesskydda dem -- så det är fritt fram för Apple att kalla sitt "office-paket" för Office (så länge de skriver ut Apple framför. De vill de kanske inte. Mig veterligen så finns Apple bara med i Apple Remote Desktop (det är kanske för att det kommer att komma en klient till andra plattformar?).

Hoppas bra att Apple Office/iWorks kan importera MS Office-filer ordentligt. Det är (tyvärr) viktigt.

Idag fick Open Office eldprovet att öppna en PowerPoint-fil som en student hade med sej. Det blev knappt godkänt och inget större beröm, för det var åtskilliga fel. Inte jättekul, för ersättarna måste vara ganska bra på att importera från det gamla programmet för att man ska kunna byta.

Ut med MS Office! Från allting! In med antingen OpenOffice eller Apples lösning, vilken av dem som visar sej vara bäst.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: PJW:
safari är väl ett konumentprogram? Tiden får utvisa vem som har rätt, men jag tror att prefixet "i" kommer dit så småningom...- iSafari

. Sen får jag väl ge dig rätt vad gäller smart marknadsföring osv (dock inkonsekvent).

Safari är väl till både för proffs och vanliga dödliga, så det håller hyfsat tycker jag. Som jag förstod det av Think Secret så skulle de inbördes programmen i iWorks inte ha iNamn i alla fall. Ja vi får väl se...

Angående att öppna Office-filer: Jag tror också detta är en mycket viktig bit, tillsammans med förmågan att kunna spara som Office-filer också. Men om nu Microsoft faktiskt går över till XML som filformat så öppnar det ju upp för smidiga konverteringar.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Angående att öppna Office-filer: Jag tror också detta är en mycket viktig bit, tillsammans med förmågan att kunna spara som Office-filer också. Men om nu Microsoft faktiskt går över till XML som filformat så öppnar det ju upp för smidiga konverteringar.

Det låter för bra för att vara sant. Undrar hur Microsoft ska kunna sabba den grejen? De lär väl göra nån egen variant av XML eller nåt, helst med några odokumenterade saker som deras egna program använder. Jag menar, om de inte gör det så beter de sej ju inte Microsoftigt!

Jo, det låter lite för bra för att vara sant, så man ska väl inte hurra förrän vi sett resultatet. Men om dom gör det rätt så blir jag glad i alla fall!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Men om nu Microsoft faktiskt går över till XML som filformat så öppnar det ju upp för smidiga konverteringar.

Alltså, glöm det där. Att Microsoft kommer använda XML baserade filformat i framtida Office betyder inte att det blir lättare för tredjepartsprogram att öppna Office dokument.

Ciryon

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Men om nu Microsoft faktiskt går över till XML som filformat så öppnar det ju upp för smidiga konverteringar.

Alltså, glöm det där. Att Microsoft kommer använda XML baserade filformat i framtida Office betyder inte att det blir lättare för tredjepartsprogram att öppna Office dokument.

Jaså? Av vad jag läst på nätet så hade jag fått uppfattningen att det faktiskt skulle underlätta. Vad menar du gör det så säkert att så inte är fallet?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Jaså? Av vad jag läst på nätet så hade jag fått uppfattningen att det faktiskt skulle underlätta. Vad menar du gör det så säkert att så inte är fallet?

Det har gjorts reviews.

"although it´s still early in the review process, it does look as though XP XML has been so seriously crippled as to be useless to anyone but the big content management and collaboration system providers." Apparently, all formatting and presentation information is removed from the XML. Furthermore, Office´s new collaboration featres will only work with users who are also running Office 2003 (requiring Windows 2000 or 2003) that are connecting over XP servers.

Läs mer här .

Ciryon

[ 17. mars 2003, 22:02: Meddelandet ändrat av: Ciryon ]

XP Servers?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
XP Servers?

Som jag uppfattade det går det bara att använda groupware funktionerna (a la exchange/active directory) om det körs via en WinXP server. Alltså, de som kör Exchange på Win2k måste uppgradera till XP för Office 2003.

Ciryon

Eftersom Apple bakade in stöd för format från MS Office i AppleWorks så tror jag knappast att iWorks blir utan.

Hoppas de lyckas med databasprogrammet. Helst skulle jag vilja kunna köra ett bra gränssnitt mot en MS SQL Server eller en MySQL om man har databasen på en Mac. För nog är väl MySQL den som verkar mest kompetent just nu för Mac.

Även om jag inte är något fan av MS så är deras Office (vX) det bästa paketet just nu. OpenOffice kanske blir bra om man kan köra det direkt i OSX utan X11, men jag tror Apple är de enda som kan nå ända fram. (Jag hoppas dock att jag blir överbevisad av OpenSource-projekten)

Jag tror MS börjar bli lite sura på Apple, först Safari vilket innebär färre IE-användare och nu Office. Även om Apple gör sina programvaror bra så kan det väl ändå vara bra att MS finns till Mac ibland (motvilligt erkännande).

iWorks lär väl knappast bli gratis men man kan ju hoppas att det blir hyffsat billigt. Keynote går ju på dryga 1000-lappen så man får väl räkna mer lite till.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Johan Arvidsson:
Jag tror MS börjar bli lite sura på Apple, först Safari vilket innebär färre IE-användare och nu Office. Även om Apple gör sina programvaror bra så kan det väl ändå vara bra att MS finns till Mac ibland (motvilligt erkännande).

Om Microsoft utnyttjar MSOffice för utpressning av Apple, vilket de lär ha gjort minst en gång, så tror jag Macen mår bättre av ett (eller två!) MSOffice-kompatibla paket.

1
Bevaka tråden