Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RAR på Mac?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-04-18 19:40

Nu är jag frustrerad... Jag har några RAR-filer som jag vill klistra ihop, typ. Med MacRAR, som är det enda programmet jag hittat, får jag bara felmeddelanden i både Classic-läge och i OS 9.

Några tips? Helst nåt fräsigt för OS X, förstås.

Stuffit Expander kan hantera rar-filer. Jag vet inte om det finns olika versioner av rar, men gå in och kolla i Expanders preferences så ser du.

Om du får felkoder när du försöker packa upp dina filer kan det ju ligga när till hands att tro att någon fil faktiskt är trasig. Kolla och tanka hem nåt annat rar-arkiv och se om det inte fungerar.

UnRAR X ?

//Mikael

  • Medlem
  • 2002-04-18 23:16

UnRAR för X var precis det jag behövde, tack!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-09 19:05

Hejsan lånar denna tråd.. fått en .rar fil med en massa bilder från en go kväll..

precis köpt denna mac (Macbook 13,3" 2,0).. trode det skulle funka med Stuffit Expander genom att bara dubblklicka.. men det står att den inte kan öppnas för ja inte har nåt förinställt program.. bör ja inte ha Stuffit Expander ?.. kom på nu att ja inte kört skivan ja fick med datorn :).. det kanske man bör göra ? :). annars vad kan det bero på?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-09 19:55

Använder både unArchiever och Springy eftersom unArchiever ibland går bet på filen.
Upplever Springy som tillförlitligt, men åbäkigt gränssnitt.

Unarchiever är väldigt bra på RAR-arkiv med en massa filer på 14MB

Fraodi: Apple har inte skickat med Stuffit Expander på Macar sedan omkring tre år. Vill du ändå ha det går det att ladda ner kostnadsfritt.
http://my.smithmicro.com/mac/stuffitexpander/index.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-11 06:57

"Unarchiever är väldigt bra på RAR-arkiv" Jepps, och snabbt! + snyggt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-12 01:25

Är det bara jag som kör med den gamla klassiska

unrar -x -p lösenord filnamn

i terminalen?
rar & unrar är nog ett av de första programmen jag installerar på min dator

Unarchiver och UnRarX är "moderna klassiker", båda överlägsna stofilen Stuffit, men inget av dem har en chans mot MacPAR deLuxe. Klart snabbare och stabilare än övriga, och oerhört mkt enklare med reparationsfiler, dubbelklicka bara på första bästa par-fil så sker allt automatiskt, ända till öppnad mapp med färdig fil.

MacPar var ett trevligt och smidigt program, Tack tack

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-03-30 16:27

Jag kör med UnRarX. Hade MacPAR förut, men minns inte varför jag bytte.

Tänkte bara tipsa om att det finns en plugin till VLC som göra att man kan spela upp rar-packad video utan att packa upp den först.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-30 17:12

Varför gör folk .rar-filer? Är det nåt som kännetecknar pezetomtar?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-03-30 19:34

Rar är till för att dela upp stora filer i mindre paket. Om det blir fel på någon fil så behöver du bara ladda om den skadade delen av filen isället för att ladda ner hela klabbet en gång till. Hoppas att någon fattar vad jag menar.;)

Ursprungligen av onnyt:

Rar är till för att dela upp stora filer i mindre paket. Om det blir fel på någon fil så behöver du bara ladda om den skadade delen av filen isället för att ladda ner hela klabbet en gång till. Hoppas att någon fattar vad jag menar.;)

Det används väldigt mycket på tex PirateBay, filmer man laddar ner kommer i kanske 50st 14MB-bitar (varför just denna storklek?).

Kollade lite på WikiPedia:

In computing, RAR is a proprietary file format for data compression and archiving, developed by Eugene Roshal (hence the name RAR: Roshal ARchive).
The filename extension used by RAR is .rar. If a RAR-archive is broken into many smaller files (a "multi-volume archive"), as is often the case when it was distributed on Usenet, then those smaller files carry the extensions .rar, .r00, .r01, .r02 etc. and most unrar programs reconstruct the whole archive when provided with the .rar file.

Roshal created the RAR file format and developed programs for packing and unpacking RAR files, originally for DOS, which were later ported to other platforms. The main Windows version of the archiver, known as WinRAR, is distributed as trialware, requiring payment after 40 days (although it can still be used after this period, albeit with nags); shareware versions of this program are also available for Linux, Mac OS X, DOS, OS/2, and FreeBSD, though they are all called simply "RAR".

Rätt mycket rar även om man går in på deviantart och ska hämta wallies, ikoner osv tex
The Unarchiver är min favorit här med. Synd man inte kan välja exakt vilka filer man vill extracta med enkelt och snyggt är det iaf.

MacPAR deLuxe, smidigt och enkelt!

1
Bevaka tråden