Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rättigheter ärvs ej

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-01-08 15:45

Hej!

Jag har problem med Mac OS X Server 10.4.11. De rättigheter jag sätter för share-points i Workgroup Manager ärvs ej av underliggande mappar. Resultatet blir alltså att klienten kommer åt källmappen, men inget av dess innehåll. Inte ens ägare/group-inställningarna appliceras på undermapparna.

Det hade definitivt varit bra med en rekursiv rättighetsändring.

Vad är det jag gör fel?

Tacksam för svar,

När du är på "sharing" på den utdelade mapp du vill styra behörigheterna på, markerar du fliken "Protocols" i "Workgroup Manager". Där har du två val:

• Use standard POSIX behavior
• Inherit permissions from parent

Där gissar jag att du har det första valet ikryssat. Om du istället väljer det andra valet kommer alla nya filer och mappar att ärva rättiheterna från katalogen som ligger i.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-01-09 08:42

Tack för ditt svar!

Mycket riktigt så är "Use standard POSIX behavior". Tyvärr så kan jag inte ändra inställningen, eftersom det är utgråat (se bild).

Måste jag stänga ner fildelningstjänsten före jag kan utföra ändringen?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-09 09:26

Om du inte kan ändra det så är det något längre upp i strukturen som hindrar det. Leta bland inställningarna högre upp.

Råkar du ha aktiverat ACL på den volumen?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-01-09 09:30

Efter en snabbsökning på Google så verkar det som om "Inerhit Permissions from parent" inte är tillämpligt med ACL, Access Control List.

I och med att jag använder flera användargrupper med olika rättigheter, så verkar det ju som om jag har stött på ett moment 22. :-/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-09 16:18

Det är snarare dina ACL som är felinställda....

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-01-10 08:00

Hej,

Ja, det är väl troligt. Vi har haft ett antal tekniker som har försökt ställa in det korrekt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-10 10:14

ACL kan vara riktigt lurigt. Höll själv på att fippla med det, efter jag gett upp och gjort om allt från början så blev det bra.
Man får nästan tänka lite baklänges.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-10 15:18

Även denna:
http://images.apple.com/server/macosx/docs/File_Services_Admin_v10.5.pdf

bra genomgång av ACL i den.

/glemme

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-02-01 07:54

Lite sent svar, jovisst, men måste ju tacka för all er hjälp!

Det verkar faktiskt som om vi löst det nu!

TACK!

1
Bevaka tråden