Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopiera musik-CD med Skivverktyg

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-01-31 11:24

Har försökt komma på hur jag skall kopiera en musik CD mha programmet "skivverktyg". Fick via en gammal tråd tips om hur det går till i iTunes och det funkar bra. Tänkte dock att det borde finnas en "snabbare"/enklare metod med skivverktyget. Har gjort ett par försök, vilka båda resulterat i en bränd CD-R skiva, dock inte med korrekt resultat, dvs. går inte att spela som en musik-CD....

  • Medlem
  • 2007-01-31 11:45

Gör en disc-image av typen "cd master" eller vad det heter, sen bränner du skivor från denna.

  • Medlem
  • 2007-01-31 14:06

Lysande, funkar, tackar !

Detta har funkat för mig i Tiger, men i och med att jag installerat Leopard så har det blivit problem. Skivan får automatiskt formatet Mac OS Extended (skriftlägeskänslig) istället för Audio CD.

Jag har alltså gjort en skivavbild via menyn arkiv->Ny->Skivavbild från mapp och valt att göra en DVD/CD-master.

Tips, nån?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-09 16:13
Ursprungligen av Herrman:

Jag har alltså gjort en skivavbild via menyn arkiv->Ny->Skivavbild från mapp och valt att göra en DVD/CD-master.

Tips, nån?

Om du först markerar CD-skivan i enhetslistan så aktiveras alternativet att skapa skiva från enhet, alldeles under alternativet för att skapa från mapp.

Ursprungligen av Netzach:

Om du först markerar CD-skivan i enhetslistan så aktiveras alternativet att skapa skiva från enhet, alldeles under alternativet för att skapa från mapp.

Grejen är den att under menyraden "Skivavbild från mapp..." finns bara den gråmarkerade och oklickbara raden "Kan inte avbilda icke-data-CD-skivor (ljudskivor)". Om det sen är för att skivan är kopieringsskyddad eller för att Apple inte längre vill att man ska kunna kopiera musik-CD vi skrivverktyg vet jag inte.

Det blir väl till att köra genom iTunes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-10 00:05
Ursprungligen av Herrman:

"Kan inte avbilda icke-data-CD-skivor (ljudskivor)"...
Det blir väl till att köra genom iTunes.

Udda. Ja, då får man väl importera som lossless i iTunes och gör det därifrån, eller kanske använda program som Toast och skapa en råkopia den vägen.

1
Bevaka tråden