Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya GeForce FX på MacWorld SF?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tror att det finns en viss möjlighet att Apple släpper ett eget grafikkort tillverkat av GeForce FX-kretsarna på MacWorld SF. Detta vore isåfall världspremiär och Nvidia har ju själva påpekat att korten ska komma under första-kvartalet 2003. Dessutom vill jag minnas att det var just Apple som fick äran att visa upp de första GeForce 4-korten vid deras lansering.

Vad tror ni om detta pojkar och flickor?

[ 05 Januari 2003, 14:54: Meddelandet ändrat av: Gabriel Malmqvist ]

Om Power Mac G4-serien uppdateras (snabbare osv) så är nog chansen stor att Apple levererar någon modell med GF FX, ja. Ingen dum idé.

Men ingen Power Mac G4-uppdatering, inget GF FX. Gissar jag.

[ 05 Januari 2003, 14:59: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson. ]

  • Oregistrerad
  • 2003-01-05 15:04

Tror mer på det i februari... Fast jag skulle ju inte bli ledsen om de dök upp redan på tisdag!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gabriel Malmqvist:
JDessutom vill jag minnas att det var just Apple som fick äran att visa upp de första GeForce 4-korten vid deras lansering.

Värt att betona kan vara att det de var först med var just att VISA det. Sen dröjde det ett par månader innan Apple kunde leverera korten. Då hade det gått att köpa till PC i ett par månader.

Men som sagt. De visade ju dem först. Det är ju bättre än inget ......

[ 05 Januari 2003, 15:25: Meddelandet ändrat av: Rickard A ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-05 20:22

GF FX kan ha kravet på 8 x AGP !
Då hänger inte med dagens G4.
Apple måste alltså uppgradera logikkortet.
Jag hoppas de gör det.
Med tiden går det inte att lansera på bestämda datum.
Apple kommer att förlora på det. Tyvärr är det fortlöpande hela tiden, allt snävare med tiden.
Apple borde överge bestämda datum och börja spotta ut uppgraderingar hela tiden för att överleva.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-05 20:26
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: REP:
Apple borde överge bestämda datum och börja spotta ut uppgraderingar hela tiden för att överleva.

Det gör de ju!

Se på PowerMacarna, iBooken och PowerBooken. De släpper det lite när som.

Det kommer nya burkar inom en mycket snar framtid. Så fort de skiter i Mac OS 9 stödet så kommer det rulla på i helt andra tempon. Dessvärre så bråkar ett företag som bara den. Maila gärna till Quark och fråga vad de sysslar med...

Citat:

quote: Tror mer på det i februari

Samma som jag hört. Tidigt i februari är det sagt med nya PowerMacar. Så GeForce FX-kort och nya moderkort till Macen då kankse...

Sen ang. Qaurk, de är ju det slöaste företaget som finns på denna jord! Mac OS X är ju inget nytt för dem precis, de borde redan haft ut en version. Så här slöa får man bara inte vara.

Apple får helt enkelt köpa upp Quark och sätta lite press på programmerarna

  • Oregistrerad
  • 2003-01-05 20:41
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:
Sen ang. Qaurk, de är ju det slöaste företaget som finns på denna jord! Mac OS X är ju inget nytt för dem precis, de borde redan haft ut en version. Så här slöa får man bara inte vara.

Apple får helt enkelt köpa upp Quark och sätta lite press på programmerarna

Nej, låt Apple slippa det skräpet. Något så onte vill jag aldrig att Apple skall drabbas av!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Så fort de skiter i Mac OS 9 stödet så kommer det rulla på i helt andra tempon.

På vilket sätt skulle det spela nån roll? Jag kan förstås tänka mej att 9-anpassningar äter resurser (och sånt är förstås dåligt), men är det nåt mer?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-05 21:46
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
På vilket sätt skulle det spela nån roll? Jag kan förstås tänka mej att 9-anpassningar äter resurser (och sånt är förstås dåligt), men är det nåt mer?

Snabbare bussar mm och nytt moderkort är enklare att skapa för enbart Mac OS X än både X & 9. Det är den förklaringen jag fått ifrån både folk på Apple och personer som jobbar med utveckling i nära samarbete med Apple.

Har dock inga exakta förklaringar.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-01-05 21:49

GeForceFX har kylningen på "fel" sida för att det ska gå in i en mac... det tar ju PCI platsen på sidan också..

  • Oregistrerad
  • 2003-01-05 21:53
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Buckner:
GeForceFX har kylningen på "fel" sida för att det ska gå in i en mac... det tar ju PCI platsen på sidan också..

De kan väl ge mer plats till kortet på ett nytt moderkort så lär det väl inte vara några problem, eller?

har du en bild på hur kortet ser ut? Nu blev jag väldigt nyfiken.

Ännu en stor turbin i vindtunnel-macarna är kanske det sista Apple behöver just nu, men ok kortet verkar super.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: REP:
GF FX kan ha kravet på 8 x AGP !
Då hänger inte med dagens G4.

ATI Radeon 9700 stöder även AGP x8 men det har inte hindrat använding i AGP x4 maskiner. Troligen kommer man att kunna använda AGP x8 kort i lite äldre maskiner, men man kan dock inte utnyttja den fulla minnesbandbredden i kortet!

1
Bevaka tråden